جزییات تسهیلات مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۰

براساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه به تعهد اشتغال بیش از ۲۲هزارنفری پیش‌بینی شده در حوزه اشتغال خانگی، میزان ۲هزار میلیارد تومان تسهیلات برای این بخش در سال ۱۴۰۰ درنظر گرفته شد.

به گزارش آتیه آنلاین، داده‌های آماری حوزه اشتغال و تسهیلات وزارت کار حاکی است که در سال گذشته براساس ظرفیت‌های حوزه اشتغال خانگی تعداد ۲۲هزار و ۴۰۰ نفر اشتغال‌زایی در این بخش در سطح کشور برنامه‌ریزی شد.

گفتنی است در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی مرتبط با مشاغل خانگی در سال گذشته تعداد ۴۴هزار و ۹۹۳ طرح مورد تایید قرار گرفته و برای دریافت تسهیلات این بخش به بانک‌ها ارسال شده است.

در همین خصوص استانهای خراسان رضوی با ۲۰۰ مورد، اصفهان ۱۸۰۰ و آذربایجان شرقی و مازندران با ۱۱۰۰ مورد بیشترین و استانهای مرکزی و یزد هرکدام با ۳۰۰ مورد کمترین تعهد اشتغال را در بین استانها به خود اختصاص داده‌اند.

وضعیت تعهد اشتغال در اجرای قانون مشاغل خانگی در سال قبل نشان می دهد که ۶ استان کشور در این سال موفق به ایجاد فرصت‌های شغلی بالای هزارنفر شده و همچنین ۱۱ استان نیز ایجاد اشتغال ۵۰۰ و پایین‌تر از این عدد را در کارنامه اشتغال مشاغل خانگی خود ثبت کرده‌اند.

پرداخت هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال خانگی

آمار مرتبط با تسهیلات حوزه اشتغال خانگی در سال ۱۴۰۰ نیز بیانگر میزان ۲هزارمیلیارد تومان مصوب اعلام شده که بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان این تسهیلات توسط بانک‌های عامل به فعالان و شاغلان این حوزه پرداخت شده است.

در حوزه تسهیلات مشاغل خانگی در سال ۱۴۰۰ استانهای خراسان رضوی، اصفهان و تهران بیشترین میزان تسهیلات مصوب و استانهای مرکز، یزد و سمنان کمترین میزان تسهیلات مصوب را به خود اختصاص داده‌اند.

البته میزان تسهیلات مصوب اشتغال خانگی و تسهیلات پرداختی این حوزه در استانها وضعیت نسبتاً متفاوتی را تجربه می‌کند به گونه‌ای که تسهیلات مصوب در استانها بیشتر از میزان پرداخت تسهیلات در بازه زمانی اشاره شده است.

بر این اساس استانهای خراسان رضوی، کرمان و همدان بیشترین و استانهای کردستان، ایلام و کهگیلویه و بویراحمد نیز کمترین میزان پرداخت تسهیلات در بخش اشتغال خانگی را در سال ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده‌اند.

نقش اشتغال خانگی در تحقق خلق فرصت‌های شغلی

داده‌های آماری نشاندهنده خلق بیش از ۹۷۵ هزار شغل از ابتدای فعالیت دولت تا مردادماه ۱۴۰۱ است.

با توجه به اولویت‌دهی دولت در حوزه ایجاد فرصت‌های گسترده شغلی و الزام بهره‌مندی از تمامی امکانات، سیاستگذاریها و طرح‌های اشتغال‌زا و همچنین استفاده از ظرفیت‌های گسترده حوزه اشتغال از بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی، اهمیت و الزام بسترسازی جهت ایجاد اشتغال گسترده به عنوان سیاست‌کلان اشتغال باید مورد توجه قرار گیرد.

در این راستا بهره‌مندی از ظرفیت بسیار مهم حوزه اشتغال خانگی و زمینه‌سازی جهت حمایت از این حوزه در راستای توسعه اشتغال با استفاده از اصلاح و تصویب قوانین و مقررات و همچنین تخصیص و پرداخت تسهیلات لازم، امکان رشد آماری اشتغال در کشور فراهم خواهد شد.

پیش‌بینی رشد سهم مشاغل خانگی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان آخرین نشست ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با اشاره به اینکه در حال حاضر اما در حدود ۴ درصد فرصت‌های شغلی کشور در حوزه مشاغل خانگی ثبت شده گفت: در این راستا با توجه به ظرفیت‌های موجود پیش‌بینی رشد سهم اشتغال تا ۲۰ درصد وجود دارد.

صولت مرتضوی همچنین با بیان اینکه پیگیری، تلاش و سیاستگذاری در حوزه رشد و توسعه فرصت‌های شغلی حوزه مشاغل خانگی در دستور وزارت کار قرار دارد، اظهار داشت: به دنبال هدفگذاری اشتغال حوزه مشاغل خانگی وزارت کار تلاش دارد که به سقف تعیین شده در راستای افزایش سهم مشاغل خانگی از مجموع اشتغال کشور دست یابد.

وزیر تعاون همچنین اضافه کرد: مشاغل خانگی یکی از رسته‌های شغلی‌یاری رسان به تولید پایدار بوده و در واقع این بخش با ایجاد فرصت‌های شغلی اوقات فراغت اعضای خانواده را به دلیل ایجاد اشتغال پوشش می‌دهد.

به گفته وی، بخش اشتغال خانگی را به می‌توان به عنوان مشاغل کم هزینه در راه‌اندازی و توسعه مدنظر داشت و دولت نیز در این حوزه کارهای اساسی انجام داده است.

برنامه افزایش منابع اشتغال خانگی تا ۵هزار میلیارد تومان

وزیر کار در ادامه اظهار کرد: تامین تسهیلات حوزه اشتغال و مشاغل خانگی نیز در دستور کار دولت قرار داشته و در این راستای در سال ۱۴۰۱ میزان ۳ هزار میلیارد تومان توزیع منابع در این خصوص درنظر گرفته شده و تلاش بر افزایش این منابع به ۵ هزارمیلیارد تومان است.

وی گفت: بانک‌های تخصصی زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در راستای ارائه تسهیلات حوزه اشتغال به عنوان بانک‌های عامل در این خصوص در حال فعالیت هستند و برخی بانک‌های دیگر نیز اجرای تعهدات تا سقف ۳ هزار میلیارد تومان را در دستور کار دارند.

ایجاد ۹۷۵هزار فرصت شغلی در یک‌سال

معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای ارائه عملکرد اشتغال‌زایی در دولت از ایجاد بیش از ۹۷۵ هزار فرصت شغلی در مدت یک‌ ساله منتهی به مردادماه سال‌جاری خبر می‌دهد.

محمود کریمی‌بیرانوند با تشریح جزییات ایجاد اشتغال در دولت سیزدهم و اشاره به رفع موانع تولید و عدالت‌محوری گفت: بر اساس آمار و اطلاعات سامانه اشتغال از شهریورماه سال گذشته تا پایان مردادماه سال‌ جاری تعداد ۹۷۵ هزار و ۶۳۳ شغل در کشور ایجاد شده است.

وی همچنین با اشاره به آمار قابل اتکای دستگاه‌ها از ابتدای شهریورماه تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ افزود: در دوره هفت ماهه نخست آغاز به کار دولت ۶۳۴ هزار فرصت شغلی برای کارجویان کشور ایجاد شده و همچنین ایجاد ۳۴۱ هزار و ۶۳۳ فرصت شغلی در مدت عملکرد پنج ماهه دولت از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان مردادماه سال‌جاری نیز از جمله خروجی عملکردی بازار اشتغال محسوب می‌شود.

با توجه به کارنامه موفق دولت در حوزه اشتغال در یک سال گذشته، با استناد به بیکاری بخش قابل توجهی از دانش آموختگان و نیاز بازار به اشتغال گسترده و برقراری تعادل در عرضه و تقاضای اشتغال بازار کار، توجه به بسترهای اشتغال‌زا مانند مشاغل خانگی و حمایت از توسعه آنها باید در کانون توجه دولت در بخش اشتغال باشد.

کد خبر: 55469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =