رشد ۱۸.۷ درصدی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

جدیدترین داده‌های مربوط آموزش‌های مهارتی حاکی از رشد شاخص‌های کمی و کیفی مهارتی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن است.

به گزارش آتیه آنلاین، تازه‌ترین گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص عملکرد کمی و کیفی حوزه مهارت آموزش نشان می‌دهد که تعداد کل آموزشهای برگزار شده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۳۹۹هزار نفر بوده که نسبت به سال پیش از آن رشد ۱۸.۷ درصدی را ثبت کرده است.

براین اساس در سطح کشور استان تهران با بیش از ۱۵۰هزارنفر دوره بیشترین و استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با حدود ۱۵هزارنفر دوره کمترین میزان آموزش‌های حوزه مهارت را به خود اختصاص داده‌اند.

در این ارتباط استانهای تهران، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب بیشترین میزان ارائه دوره‌های آموزش مهارت را در اختیار داشته و همچنین استانهای کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان شمالی نیز کمترین میزان فعالیت مهارت آموزش و برگزاری دوره‌های تخصصی فنی و حرفه‌ای را در سال گذشته داشته‌اند.

رشد ۱۸.۷ درصدی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای

رشد حدود ۱۰ درصدی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای

در حوزه تعداد مراکز آموزش مهارت دولتی و غیردولتی نیز در مقایسه سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تفاوت قابل توجهی دیده شده به گونه‌ای که تعداد کل مراکز آموزشی تحت نظارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال قبل ۱۲ هزار و ۳۸۱ مورد عنوان شده که تعداد این مراکز در مقایسه با پیش از آن رشد ۹.۷ درصدی داشته است.

همچنین در خصوص مربیان رسمی و پیمانی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای نیز روند صعودی در سال قبل راشاهد بوده‌ایم.

براساس اعلام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان متولی اصلی حوزه مهارت‌آموزی تعداد مربیان رسمی و پیمانی آموزش‌های مهارتی در سال گذشته ۲۹هزار و ۵۸۲ نفر اعلام شده که روند صعودی ۸.۹ درصدی را ثبت کرده است.

گفتنی است از مجموع مربیان مهارت‌آموزی ۳۳ درصد را مردان و ۶۷ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

مهارت‌آموزی شاخص زمینه‌ساز توسعه

امروزه بهره‌مندی از مسئله مهارت آموزش و بسترسازی جهت روند صعودی کمی و کیفی برگزارش دوره‌های آموزش مهارت برای افراد مختلف دانش‌آموخته و حتی شاغل برای ورود به بازار کار و ایجاد زمینه رشد و ارتقاء بهره وری در آنها به عنوان یک اصل پذیرفته شده جهانی در بخش‌های آموزش و بازار کار مورد اقبال سیاستگذاران این حوزه‌ها قرار گرفته است.

ایجاد تفکر مهارت‌محور و توسعه آموزش‌های مهارتی به عنوان بستر اصلی تربیت نیروی کار و ترکیب برنامه‌های کلان آموزش عالی با سیاست‌های آموزش مهارت در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه در طول دهه‌های اخیر زمینه شکل‌گیری انقلاب مهارتی را در جهان ایجاد کرده است.

نگاهی به روند صعودی شاخص‌های کمی و کیفی عمده بازار کار از جمله بهره‌وری اشتغال و نیروی کار حاکی از اثربخشی سیاست‌های آموزش مهارت در راستای کشورها بوده و حتماً تاثیرات متقابل این روند در توسعه و به‌روزرسانی استاندارهای آموزشی نقش تعیین کننده داشته است.

اثربخشی دانش‌آموختگی مهارت‌محور در خروجی بازارکار

اقبال دانش‌آموختگان دانشگاهی به مهارت آموزش که در سالهای اخیر در کشور ما اتفاق افتاده که براساس آمار و اطلاعات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای فارغ التحصیلان آمار بیش از ۴۰ درصدی مراجعان دوره های مهارتی را تشکیل می‌دهند، نشان از عدم توجه لازم به تلفیق مهارت آموزش و دانش دانشگاهی دراد.

در واقع به هر میزان در سیاستهای کلان آموزشی ارائه همزمان و لازم و ملزوم آموزش‌های مهارتی و دانشگاهی را شاهد باشیم طبیعتاً میزان بار مراجعه دانش‌آموختگان به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای باید روند کاهشی داشته باشد.

کارشناسان حوزه بازار کار و آموزش عالی معتقدند که آموزشهای مهارتی از مرحله دانش‌آموختگی باید به زمان تحصیل انتقال داده شده و خروجی آن منجر به تربیت نیروی کار دانش‌آموخته ماهر شده تا بازار کار بتواند از آنها به راحتی بهره‌مندی لازم را داشته باشد.

همچنین توسعه این دیدگاه کاربردی در حوزه مهارت و دانش‌محوری کاهش آمار دانش‌آموختگان بیکار و ایجاد تعادل عرضه و تقاضا در بازار شده و به تناسب آن رشد و ارتقاء بهره‌وری زودهنگام نیروی کار دانش‌آموخته را در بازار اشتغال و تولید شاهد خواهیم بود.

کد خبر: 55484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =