پایداری ۷۰ درصدی شغل‌های ایجاد شده در دولت سیزدهم

با توجه به طرح‌های شکست خورده اشتغالزایی در دولت‌های گذشته می‌توان گفت که پایداری ۵۲۵ هزار شغل یک رکورد بی‌نظیر بوده که دولت سیزدهم به نام خود ثبت کرده است

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، آنچه در ایجاد اشتغال مهم و تأثیرگذار است؛ پایداری آنها است و دولت سیزدهم در این زمینه نمره قبولی گرفته است؛ نشان به آن نشان که در نیمه اول امسال ۷۰ درصد مشاغل ایجاد شده از ثبات لازم برخوردار بوده‌اند. به عبارتی با توجه به طرح‌های شکست‌خورده اشتغالزایی در دولت‌های گذشته می‌توان گفت که پایداری ۵۲۵ هزار شغل یک رکورد بی‌نظیر بوده که دولت سیزدهم به نام خود ثبت کرده است.

وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، زمانی که در شهریورماه سال ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرد اقدام به ایجاد اشتغال آن هم از نوع پایدار بر پایه زیست‌بوم ملی اشتغال کرد. در این راستا سامانه رصد ملی اشتغال زیر مجموع الگوی تدوین‌شده را راه‌اندازی کرد که هدف آن کسب اطلاعات دقیق از ورودی و خروجی‌های بازار کار و میزان اشتغال ایجادی بود که از این طریق، دستگاه‌های اجرایی اطلاعات اشتغال خود را اعلام کنند.

این سامانه روی سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد و آمار و اطلاعات مربوط به اشتغال هر دستگاه و تعداد شاغلان در سطح استانی و شهرستانی در آن بارگذاری می‌شود. فرصت‌های شغلی موجود به‌طور روزانه در سامانه رصد می‌شوند تا ضمن در دسترس بودن اطلاعات، بهره‌برداری مطلوب از نتایج آمارگیری در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها صورت گیرد.

در واقع سامانه رصد ثبت اشتغال یکی از راهکارهایی است که دولت برای ساماندهی اشتغال ایجاد کرده و افراد جویای کار می‌توانند با ثبت نام در سامانه، درخواست خود را برای دریافت شغل مناسب اعلام کنند.

بر پایه این سامانه، برنامه نظام جامع پایش اشتغال کشور برای اولین بار در کشور و در راستای مطالبات رهبری مبنی بر جلوگیری از پول‌پاشی و عدم انحراف منابع حوزه اشتغال‌آفرینی اجرایی شده است که در سه مرحله نظارت شامل نظارت پیامکی، نظارت تلفنی و نظارت حضوری انجام می‌شود تا آمار اشتغال واقعی به دست آید.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در توضیحی علت اصلی ایجاد این سامانه را جلوگیری از انحراف تسهیلات مشاغل اعلام کرد.

۲۱۰ هزار شغل پایدار

طبق اطلاعات به دست آمده از سامانه رصد ملی اشتغال، از پایش ۳۰۰ هزار شغل از مجموع ۷۰۰ هزار شغل ثبت شده در این سامانه، ۲۱۰ هزار شغل پایدار بوده و دارای ثبات بوده‌اند. به عبارتی تنها ۹۰ هزار شغل نتوانستند معیارهای پایداری شغلی را بر اساس طرح زیست‌بوم ملی اشتغال کسب کنند.

براساس اصول آماری در صورتی که اگر این میزان پایش را به کل ۷۰۰ هزار شغل ایجاد شده تعمیم بدهیم ۵۲۵ هزار شغل در نیمه اول امسال دارای شغل پایدار شده‌اند و تنها ۲۲۵ هزار شغل پایداری خود را حفظ نکرده‌اند. یعنی تنها ۳۰ درصد اشتغال ایجاد شده تا حدودی موفقیت‌آمیز نبوده است.

آن طور که محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزیر کار می‌گوید: این آمار در راستای اجرای طرح زیست‌بوم ملی اشتغال است. از نیمه دوم ۱۴۰۰ تا آخر ۱۴۰۱ باید یک‌ میلیون و ۸۵۰ هزار شغل ایجاد کنیم که با توجه به شعار دولت، ۶۵۰ هزار شغل در نیمه دوم سال گذشته اتفاق افتاد و یک‌ میلیون و ۲۱۲ هزار شغل نیز تا پایان امسال محقق می‌شود.

براساس این داده‌ها و گفته معاون اشتغال وزارت کار، تاکنون ۶۰ درصد اشتغال تعهد دولت برای ایجاد اشتغال یک میلیون و ۲۱۲ هزار شغل در سال جاری، وعده داده و محقق شده است.

مبنای این نوع پایش چگونه بوده است

در دولت‌های گذشته به دلیل نبود سامانه‌ای که بتوان طرح‌های اشتغالزا را رصد کرد، آمار دقیقی وجود ندارد اما بر اساس میزان تسهیلات داده شده و دست نیافتن به اهداف اشتغالزایی می‌توان ادعا کرد که پایداری مشاغل در دولت سیزدهم نسبت به دولت‌های گذشته با فاصله یک رکورد بجا گذاشته است.

آن طور که رئیس مرکز نظارت و پایش اشتغال وزارت کار در این باره می‌گوید: مبنا و اساس این طرح هماهنگی و پایش وظایف و خدمات دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در حوزه اشتغال بوده است به‌گونه‌ای که ۱۷ هزار کاربر دستگاه اداری به این سامانه دسترسی دارند.

پژمان اکرامیان، درباره روش دستیابی به این نوع اطلاعات توضیح می‌دهد که سال گذشته گزارشی مبنی بر اشتغالزایی از دستگاه‌ها خواستیم اما آمار دریافتی کاملاً غیرواقعی به نظر می‌رسید. از این رو اشتغالزایی ادعا شده را با کد ملی بررسی کردیم که دریافتیم هم‌پوشانی گسترده‌ای در آمار وجود دارد. از این‌رو سامانه رصد بازطراحی شد تا میزان دقیق اشتغالزایی دستگاه‌ها مشخص شود و از آماردهی غلط دور شویم.

اکرامیان با تأکید بر اینکه ۳ مرحله نظارتی بر اشتغالزایی‌ها در نظر گرفته شده، تصریح کرد: مرحله پیامکی، تماس تلفنی و بازدید حضوری در هر اشتغال باید طی شود.

رئیس مرکز نظارت و پایش اشتغال وزارت می گوید: تاکنون دستگاه‌ها ۷۰۰ هزار شغل را ثبت کرده‌اند که ۳۰۰ هزار مورد در مرحله تلفنی صحت‌سنجی شده و از این مقدار ۷۰ درصد تأیید شده است.

به هر حال، رویکرد دولت سیزدهم با نگاه تحولی در قالب زیست‌بوم ملی اشتغال نشان می‌دهد که تسهیلات هدفمند و نظارت دقیق باعث ایجاد اشتغال آن هم از نوع پایدار شده است.

کد خبر: 55486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =