قوانین تحمیلی و تعهدات آن برای تأمین اجتماعی

رییس کانون کارگران بازنشسته تأمین‌اجتماعی تهران گفت: یکی از موضوعات غیرمرتبط با تأمین‌اجتماعی، اجرای ۲۶ مورد قانون تحمیل شده به این سازمان بوده که تعهداتی نیز برای این سازمان به دنبال داشته است.

علی دهقان‌کیا در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار داشت: به واسطه این قوانین تحمیلی به سازمان بزرگی همچون تأمین اجتماعی تعهداتی بلندمدت برای سازمان به همراه داشته که ملزم به اجرای آنهاست.

وی با بیان اینکه این قوانین در دوره‌های گذشته توسط مجلس شورای اسلامی ‌به تصویب رسیده است، تصریح کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی امکان ارائه بهینه خدمات گسترده به همه افراد تحت پوشش خود شامل بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان را دارد .

دهقان کیا ادامه داد: این مسأله قوانین تحمیلی به عنوان یکی از موضوعات جدی بوده که ممکن است ارائه برخی از خدمات گسترده سازمان تأمین اجتماعی را در بهترین شرایط؛ با مشکل مواجه کند البته ناگفته نماند که مانع در این حوزه به خود سازمان برنمی‌گردد.

میهمانان قوانین تحمیلی بر سفره تأمین اجتماعی

رییس کانون کارگران بازنشسته تأمین‌اجتماعی تهران افزود: بر اساس این قوانین با اعمال تعهداتی جدی برای سازمان تأمین‌اجتماعی طبق آمارها و داده‌های موجود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به عنوان بازنشسته و مستمری‌بگیر به عنوان میهمان این قوانین تحمیلی بر سفره تأمین‌اجتماعی محسوب می‌شوند.

وی در این باره اظهار داشت: همچنین بر اساس این قوانین، کارفرمایان کارگاه‌های زیر پنج نفر کارگر که از پرداخت بیمه معاف بوده طبق قانون سهم آنان نیز باید از سوی دولت به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شود.

دهقان کیا همچنین به بخشی دیگر از این قوانین و تعهدات آن برای سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: به عنوان نمونه در بخش بیمه قالیبافان، کارفرما از پرداخت حق بیمه معاف و سهم بیمه کارفرما در این بخش نیز به عهده دولت گذاشته شده است.

به گفته وی، سهم سه درصد قانون تأمین اجتماعی به عنوان سرانه نیز یکی دیگر از موارد مربوط به قوانین تحمیلی به سازمان تأمین اجتماعی محسوب شده که این موضوع هم تاکنون از سوی دولت‌های گذشته برای تأمین اجتماعی تحقق نیافته است.

ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی به میهمانان ناخوانده

رییس کانون کارگران بازنشسته تأمین‌اجتماعی تهران در ادامه اظهار داشت: این مطالبات مرتبط با قوانین تحمیلی به سازمان تأمین‌اجتماعی مربوط به دولت‌های گذشته است.

وی درباره بخشی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی در راستای اجرای این قوانین تحمیلی تصریح کرد: با توجه به اینکه تاکنون این موضوعات انباشت شده، سازمان تأمین‌اجتماعی نیز به این میهمانان ناخوانده خود در طول ماه حدود ۶ هزار و ۷۰ میلیارد تومان در بخش بیمه‌ای و درمانی خدمات‌رسانی می‌کند.

دهقان کیا افزود: از آنجا که دولت موظف به پرداخت سهم حق بیمه خود است باید از گذشته تاکنون این مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از سوی دولت‌های گذشته پرداخت می‌شد.

به گفته وی، به دلیل پرداختن نشدن سهم دولت‌های گذشته در بخش قوانین تحمیلی و وجود چنین قوانین و طرح‌هایی سازمان تأمین اجتماعی نیز برای ارائه خدمات به این افراد به عنوان میهمانان سازمان در بخش بازنشستگان و مستمری‌بگیران، موظف به تامین و پرداخت این هزینه‌ها از محل منابع خود سازمان است.

سازمان تأمین اجتماعی دارای قوانین کامل است

رییس کانون کارگران بازنشسته تأمین‌اجتماعی تهران گفت: قوانین و مقررات سازمان تأمین‌اجتماعی بر اساس منابع و مصارف تعریف شده و در قانون این موارد نیز بررسی شده و اکنون سازمان تأمین‌اجتماعی در این زمینه قوانین کامل و جامعی دارد.

وی معتقد است: عدم تحقق کامل این مجموعه قوانین ممکن است ارائه خدمات تأمین‌اجتماعی در بخش درمان به‌ویژه برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران را تحت تأثیر قرار دهد.

دهقان کیا ادامه داد: برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این موضوع اعتقاد دارند که بخشی از مصارف مربوط به تأمین‌اجتماعی به ۲۶ قانون تحمیلی به سازمان برمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: البته قوانین مصوب گذشته باعث به وجود آمدن وضعیت کنونی شده که با اصلاح این قوانین و مقررات امکان حل شدن برخی از مشکلات موجود وجود دارد.

ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی برای جلوگیری از انباشت بدهی

رییس کانون کارگران بازنشسته تأمین‌اجتماعی تهران اظهار داشت: همچنین در راستای حل برخی از مشکلات موجود سازمان تأمین‌اجتماعی اقدامات خوبی در دست اقدام داشته که تاکنون در این زمینه نیز اصلاحات ساختاری را انجام داده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در بند «۳» و «۴» سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در رابطه با صندوق‌های تأمین‌اجتماعی آمده که نهاد دولت از ۲۱ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ که این سیاست ابلاغ شده، نباید هیچگونه بدهی برای سازمان تأمین‌اجتماعی ایجاد کند، این موضوع هم بسیار در حل این مسئله کمک کننده خواهد بود.

دهقان‌کیا بیان داشت: انتظار داریم دولت و مجلس شورای اسلامی ‌اصلاح ساختار و سیاست‌های کلی ابلاغی حوزه تأمین‌اجتماعی را پیگیری کرده و با این اقدامات صفر تا صد هزینه‌های درمان بازنشستگان و مستمری‌بگیران توسط تأمین‌اجتماعی پوشش قرار دهند.

سازمان تأمین اجتماعی با داشتن ۴۵ میلیون بیمه‌شده و تحت پوشش داشتن ۵۳ درصد از جمعیت کشور، چهار میلیون بازنشسته، مستمری‌بگیر و ازکارافتاده را نیز خدمات‌رسانی می‌کند و در واقع ارائه خدمات به این گروههای تحت پوشش نیازمند داشتن منابع زیادی است.

اکنون این سازمان بزرگ بیمه‌ای با استفاده از منابع داخلی شامل وصول حق بیمه و بخشی از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته موضوع تأمین منابع خود را برای اجرای تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت به صورت ویژه برنامه‌ریزی کرده است.

با توجه به اینکه پرداخت تعهدات بیمه‌ای و درمانی به افراد تحت پوشش خود به ویژه بازنشستگان و مستمری‌بگیران بسیار بالاست، بنابراین قوانین تحمیلی بدون موضوع مهم تأمین منابع به عنوان برنامه‌ای پیش بینی نشده به شمار رفته که باید به موضوع در دولت‌های گذشته مورد توجه بوده تا منابع آنها در زمان مقرر خود به این سازمان پرداخت شده و اکنون به عنوان بدهی سازمان محسوب نمی‌شد.

اگرچه در دولت سیزدهم براساس سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و با اجرای برنامه‌های هدفمند خود به دنبال حل بخشی از این مشکلات است، اما این موضوع نیازمند تدابیر بهتر با استفاده از این سیاست‌ها برای جلوگیری از انباشت بدهی برای سازمان تأمین اجتماعی است.

تعهدات سازمان تأمین اجتماعی برای ارائه خدمات درمانی و بیمه‌ای و پرداخت حقوق مستمری‌بگیران و بازنشستگان به طور میانگین ۳۵ هزار میلیارد تومان در ماه محاسبه شده و اکنون بیش از ۸۶ درصد منابع این نهاد بیمه‌ای بزرگ از محل دریافت حق بیمه جاری بیمه‌شدگان تأمین می‌شود.

کد خبر: 55494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =