اشتغال بیش از ۱۲۰ هزارنفر در معادن کشور

جدیدترین داده‌های آماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش اشتغال حوزه معادن حاکی از اشتغال ۱۲۰ هزار و ۳۲۷ نفر در حوزه معادن فعال کشور است.

به گزارش خبرنگار آتیه آنلاین، نتایج این گزارش نشان می‌دهد که از این جمعیت شاغل در بخش معدن کشور حدود ۲۵ هزارنفر به عنوان کارگران ساده معدن، در حدود ۳۴ هزارنفر در قالب کارگران ماهر دارای مهارت‌های مختلف، هفت هزار و ۹۰۲ نفر تکنسین، بیش از ۹هزار و۶۰۰ نفر مهندسی بخش های مختلف و همچنین بیش از ۲۰ هزار و ۱۸۴ نفر نیز به عنوان شاغلان امور حمل و نقل مشغول به کار و فعالیت هستند.

همچنین در حدود ۲۴ هزارنفر نیز در حوزه معادن به عنوان شاغلان غیرتولیدی در قالب نیروی کار اداری، مالی و خدماتی اشتغال دارند.

اشتغال بیش از ۱۲۰ هزارنفر در معادن کشور

بیشترین و کمترین فعالیت معدنی در کدام استانها است

همچنین براساس گزارش مذکور در سطح کشور استانهای خراسان رضوی، سمنان و فارس بیشترین و استانهای ایلام، البرز و گیلان نیز کمترین معادن در حال بهره برداری را در اختیار دارند.

طبیعتاً میزان اشتغال در معادن استانها به تعداد و گستردگی معادن فعال هر منطقه بستگی داشته و در واقع این استانهای با معاون فعال بیشتر هستند که سهم بالاتری از اشتغال حوزه معادن را در اختیار داشته و در توسعه فرصت‌های شغلی نقش مهمی را عهده‌دار هستند.

جزییات آماری معادن و اشتغال در آنها

آخرین آمار حوزه اشتغال در معادن مربوط به سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که در این سال تعداد پنج هزار و ۷۸۲ معدن فعال در سطح کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۳۰۱ مورد تعاونی، پنج هزار و ۳۲۲ مورد در حوزه بخش خصوصی و ۱۵۹ معدن نیز در بخش عمومی مشغول به فعالیت هستند.

گفتنی است بیشترین معادن فعال در کشور در حوزه استخراج سنگ، شن و ماسه و کمترین آن در حوزه فعالیت استخراج نمک و همچنین ذغال سنگ اعلام شده است.

به همین نسبت نیز میزان اشتغال در بخش های معدنی سنگ، شن و ماسه بیشتر از دیگر معادن و در حدود ۴۶ هزار نفر اعلام شده است.

در حوزه فعالیت نیروی کار در معادن نیز بیشترین میزان اشتغال در معادن بین ۵تا ۹ نفر و کمترین میزان اشتغال نیز در معادن ۳۰۰ تا ۴۹۹ نفر به ثبت رسیده که نشان از بستر آماده اشتغال بیشتر در معادن با ظرفیت نیروی انسانی کمتر شکل گرفته است.

براساس این گزارش، متوسط تعداد شاغلان با مزد و حقوق فعال در معادن بیش از ۸۲هزارنفر و شاغلان بدون مزد و حقوق نیز ۳هزار و ۹۵۶ نفر عنوان شده است.

همچنین تعداد شاغلان حوزه پیمانکاری نیروی انسانی فعال در معادن کشور نیز ۳۳هزار و ۸۸۴ نفر عنوان شده است.

گفتنی است از میان مجموع شاغلان بخش معدن در کشور بیش از ۱۱۸هزار نفر رامردان و بیش از هزار و ۶۰۷ نفر را زنان تشکیل داده که سختی اشتغال در حوزه معادن و مسافت دور این بخش‌ها از شهرها و محل‌های سکونت از عوامل اشتغال کمتر زنان در بخش فعالیت‌های معدنی به شمار می‌رود.

اشتغال بیش از ۱۲۰ هزارنفر در معادن کشور

ظرفیت کشف نشده در معادن / ۸۰ درصد معادن کشور کشف نشده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیستم آبان ۱۴۰۱ در دیدار با کارآفرینان برتر کشور با تاکید بر اهمیت بهره مندی از ظرفیت کشف نشده معاون در کشور گفت:جمهوری اسلامی ایران مملو از امکانات در قالب خاک، آب، جغرافیای سیاسی و طبیعی، بسترهای حمل و نقل و مشحون الطاف الهی است.

صولت مرتضوی اظهار داشت: باید دید که توفیقات اشاره شده متناسب با استعداد ملی اعم از جغرافیا و جمعیت است و آیا امکانات کشور و وضعیت جغرافیا و جمعیتی و بهره وری متناسب با این استعداد است. گلوگاه اصلی مشکلات و عدم تناسب اشاره شده، موانع و عدم مشوق های لازم است.

وی همچنین تصریح کرد : در دیدار کارگزاران نظام با مقام معظم رهبری به مطالب اساسی در حوزه استفاده از معادن اشاره شد.

وزیر کار در ادامه افزود: بیش از ۸۰ درصد معاون کشور یا اکتشاف نشده و یا به بهره برداری نرسیده که با توجه به برنامه رشد اقتصادص ۸ درصدی دولت باید نیروی انسانی لایق، بهره‌وری و سرمایه‌گذاری را مدنظر داشت و دولت در این حوزه باید یاری‌رسان باشد.

ظرفیت اشتغال و بهره‌برداری اقتصادی از معادن

نگاهی به اهمیت مسئله اشتغال برای کشور در شرایطی که این موضوع در طی سالها و دهه‌های اخیر به چالش اصلی بازار کار و نیروی دانش‌آموخته تبدیل شده و در واقع بخشی از مشکلات اساسی حوزه کسب و کار و سیاستگذاریهای این بخش را شکل داده، ضرورت بسترسازی جهت ایجاد فرصت‌های شغلی در همه بخش‌ها به خصوص معادن را نشان می‌دهد.

بخش فعالیت‌های معدنی به عنوان زمینه و بستر مهیا جهت ایجاد و توسعه فرصت‌های شغلی و کسب و کار با توجه به کشف نشدن بخش بسیار بزرگی از معادن در سطح کشور نیز نشان از امکان سرمایه‌گذاری در راستای توسعه اشتغال در حوزه معدن و همچنین استفاده از فرصت‌های اقتصادی مربوط به این بخش دارد.

البته رشد شاخص‌هایی مانند سرمایه‌گذاری، تربیت نیروی کار ماهر و دانش‌آموخته در حوزه کارهای فنی و تخصصی معادن، توسعه بسترهای تحقیقاتی و اکتشافی در راستای گسترش کشف معادن و ایجاد زمینه بهره‌برداری از آنها و همچنین توجه دولت در سیاستگذارهای این بخش و الزام جذب بخش خصوصی در فعالیت‌های معدنی به عنوان مهم‌ترین ابزارها ومولفه‌های رشد و توسعه اشتغال و فرصت‌های اقتصادی بخش معدن به شمار می‌روند.

اشتغال بیش از ۱۲۰ هزارنفر در معادن کشور

کد خبر: 55509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =