پوشش کامل بیمه‌ای کارگران ساختمانی با تصویب اصلاحیه قانونی

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه در صورت تصویب اصلاحیه قانونی بازه زمانی دوساله برای پوشش کامل بیمه‌ای کارگران ساختمانی درنظر گرفته شده، گفت: سازمان تامین اجتماعی از آمادگی لازم برای پوشش بیمه‌ای یک میلیون و دویست هزار کارگر ساختمانی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار آتیه آنلاین، ولی اسماعیلی همچنین با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی از آمادگی لازم برای پوشش بیمه‌ای یک میلیون و دویست هزار کارگر ساختمانی در طول مدت دو سال برخوردار است تصریح کرد: اگر آمار این کارگران ساختمانی در مدت اشاره شده با افزایش مواجه شود، باید بازه زمانی اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی را نیز افزایش دهیم.

وی در پاسخ به اینکه اگر اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس به تصویب برسد سازمان تامین اجتماعی به چه نحوی ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبارات لازم برای این بخش را تامین می‌کند، گفت: اجرای این قانون به بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبارات نیاز دارد. این نماینده مجلس تاکید کرد: در اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی تاکید شده که تمام یک میلیون و دویست هزار نفر کارگر ساختمانی باید در یک پروسه دو ساله تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی به شرط اینکه تصویب این اصلاحیه قانونی در مدت دو سال توانایی اجرای پوشش بیمه‌ای یک میلیون و دویست هزار نفر کارگر ساختمانی را داشته و محاسبات لازم را انجام داده است.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: البته اگر آمار کارگران ساختمانی به بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر برسد، سازمان تامین اجتماعی برای اجرای این مصوبه نیاز به زمان بیشتری خواهد داشت، بنابراین چنانچه آمار این کارگران افزایش پیدا کند باید بازه زمانی برای اجرای این قانون را نیز افزایش دهیم.

اصلاح قانون در راستای توسعه پوشش بیمه‌ای

در صورت تصویب اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی بستر تامین منابع لازم برای پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی و بهره‌مندی هر گسترده‌تر کارگران ساختمانی از مزایا و خدمات سازمان تأمین اجتماعی فراهم خواهد شد.

پیش از این طرح بیمه کارگران ساختمانی در خصوص تغییرات ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی مبنی بر تغییر وضعیت منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی به مجلس ارائه شده و در واقع اصلاحات ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی که منابع درآمدی سازمان را تعریف می‌کند، از آذرماه سال گذشته (سال ۹۹) در دستور کار است.

در واقع قانون بیمه کارگران ساختمانی در راستای اصلاح و تغییرات ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی مبنی بر تغییر وضعیت منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی به مجلس ارائه شد.

خرداد سال گذشته کلیات طرح بیمه کارگران ساختمانی در مجلس شورای اسلامی با قید دو فوریت به تصویب رسید و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ در جلسه علنی، گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی را بررسی کردند که در جریان بررسی این طرح، ایراداتی به بند الف ماده واحده طرح گرفته و با توجه به آنکه به دلیل برخی ابهامات نیازمند اصلاح دانسته شد به کمیسیون اجتماعی بازگشت.

بر اساس قانون مرتبط با طرح بیمه کارگران ساختمانی، بخشی از منابع مالی بیمه کارگران ساختمانی باید از محل پروانه های ساختمانی تامین شود.

امکان پوشش کامل بیمه‌ای کارگران ساختمانی به دنبال اصلاح قانون

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی پیش از این در خصوص پوشش کامل بیمه‌ای کارگران ساختمانی گفت: با تصویب نهایی اصلاحیه ماده ۵ بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در مجلس، امکان پوشش بیمه‌ای تمامی واجدان شرایط بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی فراهم می‌شود.

میرهاشم موسوی با اشاره به تصویب نهایی طرح اصلاح ماده (۵) بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی در کمیسیون اجتماعی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی، اظهار داشت: مخاطرات و آسیب‌های شغلی کارگران ساختمانی به لحاظ حوادث، بیماری ها و ازکارافتادگی، دغدغه مشترک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سازمان تأمین اجتماعی در لزوم توسعه پوشش بیمه‌ای این قشر شریف و زحمتکش است.

وی همچنین می‌گوید: با توجه به اولویت‌ها و برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی در حمایت از کارگران به ویژه کارگران شاغل در بخش ساختمان، تعاملات و رایزنی‌های گسترده این سازمان با نمایندگان مجلس منجر به تقدیم طرح اصلاح ماده (۵) قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی به مجلس شورای اسلامی شده است.

موسوی در ادامه گفت: بر اساس ساز وکار پیش‌بینی شده برای رفع چالش‌های اجرایی این قانون علاوه بر اینکه پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی حائز شرایط، مشمول سقف و محدودیت به لحاظ تعداد نخواهد نشد، ساز وکار تأمین منابع مالی اجرای این قانون نیز بر اساس ساخت و ساز در مناطق روستایی و شهری نیز تعدیل می‌شود.

توسعه بیمه‌ای و گسترش خدمات به کارگران ساختمانی

سازمان تأمین اجتماعی نیز به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور و نهاد بیمه‌گر اصلی در حوزه فعالان و شاغلان کار و تولید با پوشش بیمه‌ای بیش از ۱۵ میلیون نفر از اقشار مولد و همچنین پوشش‌ بیمه‌ای بیش از ۷۰۰هزارنفر از کارگران ساختمانی در صورت تایید و مصوبه مجلس در ارتباط با اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی و تأمین منابع لازم جهت توسعه این پوشش، آمادگی لازم در پوشش کامل بیمه‌ای فعالان و شاغلان حوزه ساختمان را خواهد داشت.

از نگاه کلان بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی در راستای توسعه پوشش بیمه‌ای اقشار مختلف نیازمند گسترش ظرفیت در این حوزه بوده و کارگران ساختمانی به عنوان اقشار فعال در بخش اشتغال ساخت و ساز به عنوان قشر مولد در قالب یک ظرفیت ‌بیمه‌ای برای این سازمان محسوب شده و از طرف دیگر شاغلان حوزه ساختمان نیز با تحت پوشش تامین اجتماعی قرار گرفتن امکان بهره مندی از مزایای بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی این سازمان را خواهند داشت.

کد خبر: 55510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =