۱۹ گروه هدف تحت پوشش آموزش‌های مهارتی سازمان هستند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مهارت‌های حرفه‌ای هر پنج سال نیازمند به روزرسانی بر اساس تکنولوژی‌های جدید هستند و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در کنار مهارت‌های سخت، مهارت‌های نرم را هم در نظر گرفته است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا، غلامحسین حسینی‌نیا بر لزوم آماده کردن دانش‌آموزان برای زندگی در آینده تأکید کرد و با بیان اینکه شغل‌های جدید نیازمند کسب مهارت و مهارت‌افزایی هستند، گفت: مهارت‌های حرفه‌ای هر پنج سال نیازمند به روزرسانی بر اساس تکنولوژی‌های جدیدند و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به این منظور در کنار مهارت‌های سخت، مهارت‌های نرم را در نظر گرفته است.
وی کارآفرینی را موتور محرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی در جوامع مختلف و عامل تغییر در نظام‌های اقتصادی دانایی محور برشمرد و اظهار کرد: بی‌تردید راه‌اندازی کسب و کار موفق آرزوی هر انسانی است و هر فرایند و روش اجرایی نیازمند دانش، مهارت و تخصص‌های مختص به خود است.
وی افزود: کارآفرینی به داشتن مهارت‌های گوناگون نیاز دارد که قبل از ورود به این عرصه باید این مهارت‌ها را بررسی و در صورت داشتن نسبت به عملی کردن ایده کارآفرینی اقدام کرد.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: به‌طور تقریبی دوسوم کودکانی که در سال ۲۰۱۶ مدرسه را آغاز کرده‌اند، در مشاغلی که هنوز وجود ندارند مشغول کار خواهند شد.
با توجه به پیچیدگی‌های عصر حاضر و مقوله مشاغل آینده که متأثر از تکنولوژی‌های روز و روند پرشتاب آن است، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌های خطی، پاسخگوی نیاز مهارت مشاغل آینده نیست؛ لذا با راهکارهای دیروز نمی‌توان مسائل امروز و آینده را حل کرد و باید مسائل آینده را با راهکارهای آینده ولی امروز حل کنیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، ضمن اشاره به از بین رفتن ۷۱ میلیون شغل در آینده، گفت: اگر چه طبق آمارهای منتشره ۷۱ میلیون شغل در آینده از بین می‌رود ولی ۷۸ میلیون شغل جایگزین می‌شود و شغل‌های جدید نیازمند کسب مهارت و مهارت افزایی هستند و ما باید شغل‌های نوظهور در آینده و تکنولوژی برافکن را بررسی و متناسب با آن آموزش‌های مورد نیاز را ارائه کنیم.
حسینی‌نیا بر ضرورت رهیافت مهیاسازی برای مهارت‌آموزی مشاغل آینده تأکید کرد و گفت: امنیت سایبری، اینترنت اشیا، شبیه‌سازی، بیگ دیتا، واقعیت افزوده، روبات‌های خودکار، یکپارچه‌سازی سیستم‌ها، رایانش ابری و تولید افزایشی از تکنولوژی‌های کلیدی پایه‌های انقلاب صنعتی چهارم به شمار می‌روند و با وجود اینترنت اشیا تحولی بزرگ در زندگی افراد ایجاد شده است به نحوی که ما در ‌آینده با بیکارانی روبه رو می‌شویم که در حال حاضر اشتغال به کار دارند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: تنها ۳۰ سال طول کشید تا چندین تکنولوژی به صورت تلفن همراه در جیب‌های ما جای بگیرد، بنابراین نباید از سرعت پیشرفت تکنولوژی عقب بمانیم و لازم است با متفاوت دیدن مشاغل در آینده این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: در دانشگاه‌ها برای تعریف دانش‌بنیان‌ها سه مفهوم، start up، skill up و scale up را بنا کرده‌اند. اساس استارتاپ‌ها برخاسته از دانش و تولید فناوری است ولی مفهوم اسکیل آپ، به معنای مطابقت دادن محصولات و خدمات استارتاپ‌ها بر اساس نیازهای بازار است.
به گفته وی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان متولی اصلی مهارت آموزی در کشور، نقش حلقه واسط بین start upها و scale upها را با ارائه آموزش‌های مهارتی بر اساس نیاز استارتاپ‌ها در جهت تولید محصولات و خدمات در مقیاس بالا ایفا می‌کند.
حسینی‌نیا، در عین حال بر لزوم آماده کردن دانش‌آموزان برای زندگی در آینده تأکید کرد و گفت: مهارت‌های حرفه‌ای هر پنج سال نیازمند به روزرسانی بر اساس تکنولوژی‌های جدید هستند و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در کنار مهارت‌های سخت، مهارت‌های نرم را هم در نظر گرفته است.
وی گفت: در حال حاضر در نقطه عطف مهارت‌آموزی هستیم و به یک انقلاب در خروجی‌های مهارت‌آموزی با در نظر گرفتن ورود به انقلاب صنعتی چهارم و از بین بردن شکاف ناشی از تکنولوژی‌های جدید نیاز داریم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افزود: در حال حاضر ۱۹ گروه هدف تحت پوشش آموزش‌های مهارتی سازمان هستند و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متولی ارائه آموزش‌های غیررسمی مهارتی در دو بخش دولتی و خصوصی است.
این سازمان ۶۴۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی، ۵۴۰۰ کارگاه آموزشی و ۱۲ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد را در اختیار دارد و با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر و گسترش چتر مهارتی فعالیت می‌کند.

رشد 7/18 درصدی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در سال گذشته
تازه‌ترین گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخصوص عملکرد کمی و کیفی حوزه مهارت آموزش نشان می‌دهد که تعداد کل آموزش‌های برگزار شده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۳۹۹هزار نفر بوده که نسبت به سال پیش از آن رشد ۱۸.۷ درصدی را ثبت کرده است. براین اساس در سطح کشور استان تهران با بیش از ۱۵۰هزار نفر دوره بیشترین و استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با حدود ۱۵ هزار نفر دوره کمترین میزان آموزش‌های حوزه مهارت را به خود اختصاص داده‌اند.
در این ارتباط استان‌های تهران، خراسان رضوی و اصفهان به ترتیب بیشترین میزان ارائه دوره‌های آموزش مهارت را در اختیار داشته و همچنین استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و خراسان شمالی نیز کمترین میزان فعالیت مهارت آموزش و برگزاری دوره‌های تخصصی فنی و حرفه‌ای را در سال گذشته داشته‌اند. در حوزه تعداد مراکز آموزش مهارت دولتی و غیردولتی نیز در مقایسه سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ تفاوت قابل توجهی دیده شده به گونه‌ای که تعداد کل مراکز آموزشی تحت نظارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال قبل ۱۲ هزار و ۳۸۱ مورد عنوان شده که تعداد این مراکز در مقایسه با پیش از آن رشد ۹.۷ درصدی داشته است. همچنین درخصوص مربیان رسمی و پیمانی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای نیز روند صعودی در سال قبل را شاهد بوده‌ایم.
براساس اعلام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان متولی اصلی حوزه مهارت‌آموزی تعداد مربیان رسمی و پیمانی آموزش‌های مهارتی در سال گذشته ۲۹ هزار و ۵۸۲ نفر اعلام شده که روند صعودی ۸.۹ درصدی را ثبت کرده است. گفتنی است از مجموع مربیان مهارت‌آموزی ۳۳ درصد را مردان و ۶۷ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

کد خبر: 55527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =