آرمان ما نبود فرد بدون پوشش بیمه‌ای در کشور است

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: آرمان ما در سازمان تأمین اجتماعی این است که هیچ فردی بدون پوشش بیمه‌ای در جامعه نمانده و در آینده‌ای نه چندان دور نیز به این موضوع یعنی پوشش همه افراد فاقد بیمه در کشور جامه عمل بپوشانیم.

مهدی شکوری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: از آنجا که بیش از ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور از خدمات همه‌جانبه سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند باید با همکاری دیگر صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر برای پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه اقدامات و برنامه‌های عملیاتی را اجرایی کرد.

وی تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی به تنهایی ۱۵میلیون و ۱۳۰ هزار بیمه‌شده اصلی داشته یعنی خود این افراد در قالب بیمه خویش فرما یا کارفرما مبادرت به پرداخت حق بیمه کرده که با افراد تحت تکفل آنان شمار افراد تحت پوشش این سازمان به بیش از ۴۵ میلیون نفر در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور می‌رسند.

شکوری ادامه داد: اکنون در مجموع ۷۳ درصد جمعیت کشور از خدمات صندوق‌ها و بیمه‌های اجتماعی بهره‌مند بوده که ۵۳ درصد آنان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی و ۲۰ درصد باقیمانده افراد دارای بیمه در دیگر صندوق‌های بیمه‌ای از خدمات گسترده برخوردار هستند.

وی بیان داشت: حدود ۲۷ درصد افراد جامعه نیز فاقد پوشش بیمه‌ای بوده که سازمان تأمین اجتماعی به همین دلیل به دنبال جذب این افراد به عنوان بیمه‌شدگان جدید در قالب طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود از جمله طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی بوده تا بر شمار افراد بیمه‌شده در این سازمان هم بیفزاید.

تلاش برای رسیدن به پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: امیدواریم با اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و اصلاح قوانین پیش‌بینی شده در برنامه هفتم توسعه که در مرحله تدوین توسط دست‌اندرکاران و سیاست‌گذاران اجتماعی بوده، به اهداف خود در پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه هم برسیم.

شکوی ادامه داد: قرار است با اجرای برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، سازمان تأمین اجتماعی در حوزه بیمه‌ای به مقوله بیمه کارفرمایان صنفی، بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان و تمام فعالان عرصه اقتصادی و اشتغال با فعالیت به صورت غیررسمی و افراد فاقد برخوردار از حمایت اجتماعی بپردازد.

وی ابراز امیدواری کرد: اگر این موضوع در برنامه هفتم توسعه با عنایات قانونگذاران به تصویب برسد این گروههای فاقد بیمه به عنوان جامعه هدف سازمان تأمین اجتماعی به صورت قانونمند؛ آمار آنها احصا شده و زمینه برای پوشش بیمه‌ای این افراد در صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌ای فراهم خواهد شد.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: با وجود آمار بالای پوشش بیمه در کشور، هنوز همه آحاد کشور زیر پوشش بیمه قرار نگرفته و در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر ایجاد نظام چندلایه تأمین اجتماعی اشاره شده تا آرمان ما در سازمان تأمین اجتماعی و پوشش همه افراد جامعه محقق شود.

تکالیف قانونی تأمین اجتماعی برای پوشش بیمه‌ای افراد

براساس ماده یک قانون تأمین اجتماعی بر اجرا، تعمیم و گسترش انواع بیمه‌های اجتماعی و استقرار نظام هماهنگ و متناسب با برنامه‌های تأمین اجتماعی، همچنین تمرکز بر وجوه و درآمدهای موضوع قانون تأمین اجتماعی و سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از محل وجوه و ذخایر، «سازمان تأمین اجتماعی» تاکید شده است.

همچنین در اصل ۲۹ قانون اساسی تاکید شده است که برخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی، در راه‌ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و غیره، حقی همگانی است.

به واسطه این اصل قانون اساسی همچنین دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تأمین کند.

به همین منظور دولت موظف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تامین کند و اکنون با وجود حدود ۲۵ تا ۲۷ درصد جامعه فاقد هرگونه بیمه، باید بیمه‌های اجتماعی برای تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای در این راستا با تأمین اجتماعی همکاری جدی داشته باشند.

هدف مهم گسترش خدمات بیمه‌ای در تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی با وجود ۷۰ سال فعالیت مستمر برای تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای و ارائه خدمت به ۵۳ درصد جمعیت کشور در قالب بیش از ۴۵ میلیون نفر بیمه‌شده، اما همچنان برای ۲۷ درصد جمعیت فاقد بیمه تلاش‌های زیادی انجام داده تا با همکاری ۱۷ صندوق و سازمان بیمه‌ای دیگر برای ارائه خدمات به افراد بدون بیمه اقدامات و برنامه‌های جدی انجام دهند.

اگرچه تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای برای همه افراد جامعه به عنوان یک وظیفه برای همه صندوق‌های بیمه‌ای به شمار رفته اما اکنون سازمان تأمین اجتماعی با ارائه خدمات همه‌جانبه خود به بیش از نیمی از افراد فاقد بیمه همچنان برنامه‌های حمایتی برای این افراد بدون بیمه تحت عنوان بیمه فراگیر خانواده ایرانی با تحت پوشش قرار دادن زنان خانه‌دار و دانشجویان و بیمه حرف و مشاغل آزاد را برای خود برنامه‌ریزی کرده است.

سازمان تأمین اجتماعی با طرح‌های مهمی همچون طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی دنبال جذب بیمه‌شدگان جدید از میان افراد فاقد بیمه در کشور بوده تا از این طریق علاوه بر ارائه خدمات به این افراد بر منابع مورد نیاز خود برای ایفای تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت خود افزوده و سازمان تأمین اجتماعی بتواند در این زمینه رضایت همه افراد بیمه‌شده، مستمری بگیر و بازنشسته خود را فراهم کند.

کد خبر: 55532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =