صدور مجوزهای کسب و کار نیازمند پایش جدی است

یک فعال و کارشناس حوزه بازار کار با تاکید بر اثرات مثبت اجرای طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مدت یک‌ساله ابتدای تصدی دولت سیزدهم گفت: صدور مجوزهای کسب و کار به دلیل تصمیم‌سازی بهینه نیازمند پایش جدی توسط دولت و نهادهای متولی حوزه اشتغال و کسب و کار است.

حمید حاج اسماعیلی در ارتباط با میزان اثرگذاری تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به آتیه آنلاین گفت: تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در ارتباط با ایجاد رونق در فضای کار، تولید و اشتغال به عنوان یک گام بزرگ و اثرگذار به‌شمار می‌رود.

وی همچنین تصریح کرد: در واقع تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و بسترسازی در این حوزه یکی از کارها و اقدامات مهم دولت سیزدهم در فضای کار و اشتغال به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینکه به طور ملموس بازرترین و پربازده‌ترین اقدام و برنامه‌ریزی دولت سیزدهم در حوزه کسب و کار، تسهیل راه‌اندازی و توسعه مشاغل از طریق طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار است، اظهار داشت: در واقع این اقدامات تسهیلگری از مسیر پنجره واحد مرتبط با حوزه اشتغال و تولید به مشار می‌رود.

این فعال حوزه کسب و کار بیان کرد: اما باید توجه داشت که در راستای تسهیل فعالیت و توسعه کسب و کار حتی با توجه به موفقیت طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در اوایل مسیر قرار داریم.

وی معتقد است که باید بسیاری دیگر از سازمانها و وزارتخانه‌ها نیز بستر اقدام و توسعه فعالیت در خصوص تسهیل مجوزهای کسب و کار را جدی گرفته و ابزار آن را فراهم کنند.

حل چالش‌های کسب و کار با پایش‌ و رصد دولت

حاج اسماعیلی در ادامه عنوان کرد: البته دولت باید در خصوص صدور مجوزهای کسب و کار نیز پایش جدی و ساماندهی این اقدامات را در دستور کار داشته و از این طریق مسائل و مشکلات موجود در این بخش را برطرف کند.

وی افزود: در واقع دولت سیزدهم باید از طریق پایش صدور مجوزهای کسب و کار روند و میزان اثرگذار این اقدام را در خصوص رونق و توسعه کسب و کار روشن کرده و با بهره‌مندی از این پایش اقدامات مثبت دیگر را در دستور کار داشته باشد.

به گفته این کارشناس بازار کار، با استناد به خروجی آماری صدور مجوزهای کسب و کار پس از اجرای طرح تسهیل، نفس این کار و اقدامات ناشی از کار برای بازار کار مثبت ارزیابی می‌شود.

ساماندهی شاغلان دستفروش از طریق پنجره واحد مجوزهای کسب و کار

این کارشناس حوزه کار تاکید کرد: حتی افرادی مشغول به کارهای مرتبط با دستفروشی نیز با توجه به بسترهای مهیا در این حوزه امکان بهره‌مندی از تسهیل شرایط برای راه‌اندازی و رونق کسب و کار را داشته و دولت و نهادهای متولی مانند شهرداریها در حوزه ساماندهی مشاغل مرتبط با دستفروشی باید در این خصوص هدفگذاری داشته باشند.

وی اضافه کرد: در واقع دستفروشان این امکان را دارند که در بسترهای مرتبط با اصناف و فعالیت‌های شهری مربوط به شهرداریها و وزارت کشور باید امکان ثبت نام و ساماندهی در چارچوب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را داشته باشند.

رونق مشاغل خانگی با صدور مجوزهای کسب و کار

این کارشناس حوزه کسب و کار در ادامه تصریح کرد: در خصوص مشاغل خانگی نیز متناسب با مواد غذای یا صنایع دستی تولید شده باید با استفاده از بستر ایجاد شده در حوزه تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اقدام لازم را انجام داد.

وی افزود: در واقع وزارت امور اقتصادی و دارایی باید این بخش مولد جامعه کار و تولید را به سازمانهای مربوطه متصل کرده و با تعریف مجوزهای خاص برای آنها امکان گسترش فعالیت و اشتغال قانونی را برای این افراد فراهم کنند.

حاج اسماعیلی اضافه کرد: در واقع بستر ساماندهی برای اینگونه مجوزها باید در چارچوب سامانه ملی مجوزها ایجاد شده و نهایتاً این فعالیت‌ها بهبود فضای کسب و کار را به دنبال داشته باشد.

کد خبر: 55533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =