۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
کد خبر: 55542
دستفروشی شغل پایدار نیست

یک فعال حوزه کار با بیان اینکه باید به دنبال ایجاد اشتغال پایدار در کشور باشیم، می‌گوید: وقتی از ساماندهی دستفروشان صحبت می‌کنیم باید به نحوی باشد که بازخورد عملیاتی داشته باشد و دستفروشی نمی تواند پایداری مشاغل را به دنبال داشته باشد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا، ناصر چمنی درباره تبدیل دستفروشی به شغل رسمی ابراز عقیده کرد و گفت: از نظر من این کار به اشتغال کشور چه اشتغال خدماتی چه اشتغال پایدار ضربه می‌زند و باعث می‌شود هرج و مرج اجتماعی در خیابان‌ها بیشتر شود، ما منکر دستفروشی نیستیم و همین حالا در بسیاری از کشورها دستفروشی رایج است و مکان‌های خاص خود را دارد ولی آنها در زمینه ساماندهی خوب عمل کرده‌اند در حالی که ما در ابتدای کار راهکارهای خوبی ارائه می دهیم ولی وقت عمل نمی توانیم اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: کسی که به خاطر تامین معاش دستفروشی می‌کند، انسان شریف و باغیرتی است ولی اینکه دستفروشان را وارد بازار کار کنیم که درصد اشتغال بالا برود، منطقی نیست و نمی توان دستفروشی را در زمره اشتغال درصدبندی کرد و جزو آمار آورد.

به گفته چمنی، در حال حاضر هیچ قانونی وجود ندارد که دستفروشان را به رسمیت بشناسد و ساماندهی خوبی در این خصوص وجود ندارد.

این فعال حوزه کار متذکر شد: درست است که یک دستفروش با بساط کردن اجناس خود در کف پیاده رو یا خیابان به دنبال روزی و تامین معاش خود و خانواده‌اش است ولی از آن طرف ممکن است باعث ایجاد ترافیک و ازدحام جمعیت شود و در برخی موارد فعالیت او به کسبه و بازاریان لطمه بزند.

چمنی با اشاره به تعریف شغل شایسته اظهار کرد: دستفروشی در زمره شغل شایسته‌ نیست و ما تاکید داریم که مشاغل باید جایگاه و کرامت خود را داشته باشند ولی دستفروشی و بساطی هنوز چنین جایگاهی را ندارد.

وی افزود: نمی‌توانیم مشکلاتی را که دستفروشان به لحاظ سد معبر در پیاده‌روها یا برای صاحبان مغازه‌ها و کسبه که فرضا چند کارگر را هم به خدمت گرفته‌اند نادیده بگیریم؛ درعین حال منکر این نیستیم که دستفروشی در بسیاری از کشورها یک پدیده رایج است ولی راهکارهای خاص خود را می‌طلبد و مکان و زمان مشخصی برای چنین فعالیت‌هایی وجود دارد که باید به شکل جدی ساماندهی شود و اینطور نیست که هر کسی در هر جایی که خواست دستفروشی کند.

این فعال حوزه کار درباره پیشنهاد ساماندهی دستفروشان در قالب تعاونی‌ها نیز گفت: وقتی از ساماندهی صحبت می‌کنیم باید طوری باشد که بازخورد عملیاتی داشته باشد ولی ما در مورد گروهی صحبت می‌کنیم که هرکدام با یک نوع فعالیت به خیابان می‌آیند و یکی پوشاک عرضه می‌کند و دیگری صنایع دستی می‌فروشد و نمی‌توان همه این گروه‌ها را در یک قالب متشکل کرد.

وی در پایان افزود: معتقدم باید به دنبال ایجاد اشتغال پایدار در کشور باشیم و دستفروشی نمی تواند پایداری مشاغل را به دنبال داشته باشد.

کد خبر: 55542

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =