اجرای ماده ۵ نیازمند پیش‌بینی و تامین‌اعتبار لازم است

موضوع تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت،  ایاب و ذهاب و حمل و نقل رایگان معلولان است. در این ماده بر «استفاده افراد دارای معلولیت شدید از سامانه‌های حمل و نقل ریلی و اتوبوس‌رانی درون شهری دولتی و عمومی رایگان و استفاده این افراد از سامانه‌های برون‌شهری ریلی، هوایی و دریایی دولتی و عمومی به صورت نیم‌بها» تاکید دارد.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس خردادماه سال جاری در نشست کمیسیون اصل ۹۰ با تاکید تکلیف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص پیش بینی اعتبارات، اعلام کرد: در نشست کمیسیون در ۳۰ خرداد، وزارت کار اعتبارات پیش‌بینی شده برای اجرای قانون را ارائه کرد و ۳۸۹ میلیارد تومان در مجموع برای اجرای تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از معلولان پیش‌بینی شده که در نهایت سازمان برنامه و بودجه میزان دقیق را در لایحه بودجه سنواتی منظور کند و در ادامه برخی شرکت‌ها و سازمان‌های دخیل در اجرای این بند قانونی در خصوص دلایل اجرایی نشدن این ماده قانون توضیحات خود را نیز ارایه کردند.
شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با طرح چند ابهام حقوقی بیان کرد که در تبصره ۲ گفته شده است دولتی و عمومی اما راه آهن واگن‌های خود را به بخش خصوصی واگذار کرده است بنابراین شامل این تبصره نمی‌شوند. سازمان بنادر و دریانوردی هم همین نکته را بیان کرد و کشتی‌ها و قایق‌های مسافری را به بخش خصوصی داده‌اند. شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و سازمان بنادر و دریانوردی نیز همچنین مطرح کردند که متن قانون درباره افراد دارای معلولیت مبهم است.
بهانه‌تراشی شرکت‌ها برای عدم تمکین به ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان
امیر سرمدی مدیرمسئول ماهنامه نسل مانا در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در نقد اظهارات شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص ابهام در «معلولیت شدید» مطرح شده در ماده ۲ قانون حمایت گفت: تعیین میزان معلولیت افراد بر اساس معیارهای مشخصی توسط سازمان بهزیستی کشور انجام می‌شود و پس از ارزیابی‌های این سازمان بر اساس استانداردهای بین المللی، روی کارت افراد دارای معلولیت نوع معلولیت نیز ثبت می‌شود و ایراد واردکردن بر این مهم از سوی برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها برای فرار از اجرای این بند از ماده قانونی است.
وی در خصوص سوابق بهره‌مندی معلولان از حمل و نقل شهری به صورت رایگان گفت: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، معلولان می‌توانند برای دریافت کارت مترو یکساله با ثبت نام در سامانه «تهران من» اقدام کنند و این کارت بلیت قابل استفاده در اتوبوس های درون‌شهری و خطوط مترو است. به جهت اینکه این موضوع برآمده از مصوبه شورای شهر تهران است تنها در تهران اجرا می‌شود و جنبه ملی ندارد.
مدیر مسئول ماهنامه تخصصی نسل مانا گفت: نیم بهاء و رایگان شدن بلیت مطرح شده در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت نیازمند تخصیص بودجه است و در نسخه اول قانون تنها شرکت ایران ایر موظف بود و مدتی قانون نیم بهاء را اجرا کرد.
سرمدی اضافه‌ کرد: این ماده قانونی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ اصلاح شد و به دنبال آن، پس از دریافت لیست افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، از معلولان برای ثبت اطلاعات خود در سایت هما ایران ایر دعوت به عمل آمد و براساس آن هر فردی که عضو سازمان بهزیستی بود و کد ملی او در لیست موجود بود احراز صلاحیت می‌شد.
وی افزود: ایران ایر قیمت‌های ثابتی را برای برخی خطوط مختلف در نظر گرفت. مثلا اگر پرواز تهران مشهد ۴۰۰ هزار تومان بود برای فرد معلول به صورت نیم بهاء در نظر گرفته می‌شد و فرد ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کرد.
سرمدی خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر سازوکار ایران ایر به این صورت است که برای هر سال یک قیمت ثابتی برای خطوط مختلف در نظر می‌گیرد که گاهی نیم بهاء و بعضی وقت‌ها با ۲۰ یا ۳۰ درصد تخفیف فروخته می‌شوند.
ضرورت تامین و تخصیص بودجه از سوی دولت
وی بر ضرورت اتخاذ سازو کار اجرای این ماده قانونی برای شرکت‌های ریلی و هوایی به ویژه در بخش خصوصی تاکید کرد و افزود: نقدهایی همواره مطرح می‌شود که اگر ایران ایر تخفیف‌هایی در نظر می گیرد وابسته به دولت است و به نوعی از این جیب به آن جیب پول جابه‌جا می‌شود. شرکت‌های خصوصی زمانی به ارایه بلیت با تخفیف‌ تمایل دارند که دولت ما به تفاوت قیمت بلیت را به آنها پرداخت کند و بنابراین اجرای این مهم مستلزم تامین و تخصیص بودجه لازم است.
سرمدی یادآور شد: بخشنامه‌ای برای اجرای این ماده قانونی نیز صادر شده اما فعلا این ماده اجرایی نشده و در حد ایران ایر و آن هم نه به صورت نیم بها، بلکه بعضا با ۲۰ یا ۳۰ درصد از تخفیف اجرا می شود.
کد خبر: 55559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =