برنامه آگاه‌سازی دختران و زنان بهزیستی با تاکید بر خودمراقبتی

سازمان جهانی بهداشت در حوزه خدمات سلامت یک رویکرد ترکیبی را اتخاذ کرده است که بخش‌های مختلف دارد اما در راس این هرم خودمراقبتی قرار دارد، در واقع به این معناست که کم هزینه‌ترین و فراگیرترین نوع خدمات از جنس خدمات آموزشی به افراد است

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، یکی از موضوعات مهم در حوزه خودمراقبتی که در طی سال‌های اخیر به آن توجه و تمرکز جدی می شود افزایش سواد سلامت است. سواد سلامت به این معنی است که مجموعه‌ای از دانش و آگاهی را در مورد اهمیت خدمات پیشگیری و بهره‌مندی از این خدمات در حیطه‌های مختلف را داشته و به این ترتیب سال‌های عمر بیشتر و باکیفیت‌تری را دارا بود.
سازمان بهزیستی یکی از سازمان‌هایی است که براساس قوانین بالادستی وظیفه ساماندهی، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی را برعهده دارد و جز سازمان‌های پیشرو و تخصصی در حوزه موضوعات و مسائل اجتماعی است. برنامه آگاه‌سازی دختران و زنان با تاکید بر خودمراقبتی یکی از برنامه‌های سازمان بهزیستی کشور است که در سطح استان‌ها چهارسال است که اجرا می شود.
آرزو ذکایی فر معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از طرح مشارکت اجتماعی زنان، دختران و دانش‌آموزان در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، را به عنوان یکی از برنامه های سازمان با رویکرد خودمراقبتی یاد کردو افزود: در سال اول این برنامه در ۷ استان اجرا شد و در سال دوم در ۱۴ استان و امسال در سراسر کشور برنامه آگاه‌سازی دختران و زنان با تاکید برخودمراقبتی را اجرا می‌کنیم.
معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور پیشتر در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با تاکید بر اقدامات تعریف شده سازمان بهزیستی در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: در اقدامات سطح یک پیشگیری در جهت آگاه‌سازی عمومی و اختصاصی طرح‌هایی مانند خودمراقبتی دختران و زنان، پیشگیری از خودکشی، مشارکت اجتماعی نوجوانان، مشارکت اجتماعی زنان، مادر و کودک، طرح مهارت‌های زندگی، آموزش فرزندپروری، پیشگیری از اعتیاد اجتماع‌محور و برنامه‌های اجتماع محور اجرا می شوند.
ذکایی‌فر برنامه‌های سطح دو را ویژه جمعیت‌های خاص دانست و افزود: این برنامه‌ها در زمینه ارتقاء سوادسلامت، شناسایی و غربالگری به موقع است، همچنین مخاطب برنامه‌های سطح سه پیشگیری‌گروه‌های آسیب‌دیده اجتماعی و در معرض آسیب مانند مراکز مداخله در بحران و سایر مراکز با توجه به موضوعات در سطح کشور ارائه خدمات نگهداری و تخصصی و بازگشت به زندگی سالم هستند.
مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: امیدواریم برنامه‌های پیش‌بینی‌شده که در سطوح مختلف پیشگیری تعریف شده است بتواند موثر باشد. نکته مهم این است که در خصوص آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی تنها دستگاه متولی نیست بلکه دستگاه‌های مختلف در حوزه مقابله، کنترل و کاهش آسیب‌ها دارای وظایفی هستند که اگر تمام دستگاه‌ها همگرا، همسو و هماهنگ عمل نکنند مسلما برنامه‌ها اثرگذار و همه‌جانبه نخواهند بود.
کد خبر: 55571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =