بازنشستگی پیش از موعد چالشی پایان‌ناپذیر

بازنشستگی پیش از موعد به عنوان یکی از چالش‌های پیش‌رو و پایان‌ناپذیر برای صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر از جمله سازمان تأمین اجتماعی محسوب شده که به دلیل وجود چنین نوع بازنشستگی، تا سال‌های سال باید در قبال این افراد مستمری بازنشستگی از سوی سازمان‌های بیمه‌ای پرداخت شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، از آنجا که در بازنشستگی پیش از موعد بدون شرط سنی برخی افراد با سنین زیر ۴۰ سال هم امکان بازنشستگی برای آنان فراهم شده همین موضوع باعث شده که تأمین اجتماعی در ازای ۲۰ سال بیمه‌پردازی از سوی افراد بازنشسته با استفاده از قوانین بازنشستگی پیش از موعد، حدود ۳۰ سال پرداخت مستمری را داشته و حتی تا سال‌های دیگر به بازماندگان آنان مستمری پرداخت می‌کند.

موضوع بازنشستگی پیش از موعد آنچنان دارای اهمیت بوده که بسیاری از کارشناسان و مسئولان بیمه‌ای در این زمینه اظهارنظرهای جدی داشته و اخیرا سیدسجاد پادام مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به این موضوع پرداخته و اعلام کرد: از هر ۱۰۰ نفر بیش از ۵۰ نفر با بازنشستگی پیش از موعد در ایران بازنشسته می‌شوند.

وی با بیان اینکه هیچ صندوقی در دنیا نمی‌تواند با قواعد صندوق‌های بازنشستگی ما چند سال دوام بیاورد، اظهار داشت: هیچ کشوری در دنیا نیست که زیر ۶۰ سال کارکنان خود را بازنشسته کند اما میانگین سنی بازنشستگی در کشور ما زیر ۵۳ سال است.

پادام اضافه کرد: کدام صندوق بازنشستگی در دنیا می‌تواند مانند صندوق‌ها و سازمانی‌های بازنشستگی در کشور ما ۲۲ سال بیمه دریافت کند و بیش از ۳۰ سال مستمری بپردازد.

۵۰ درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی پیش از موعد است

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی هم به این موضوع اذعان داشته که هزینه‌های ناشی از بعضی از رویه‌هایی که به صورت تقنینی و تحمیلی به صندوق (در بعد مصارف بازنشستگی پیش از موعد) وارد شده بود؛ شرایط نامطلوبی داشت و اکنون بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌های ما را بازنشستگی پیش از موعد تشکیل می‌دهد.

موسوی افزود: متأثر از همین قوانین غیرکارشناسی، سهم بازنشستگان پیش از موعد در سازمان تامین اجتماعی که در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۹ درصد بوده امروز به بیش از ۵۰ درصد کل بازنشستگان رسیده که با هیچ یک از اصول علمی و تجارب و توصیه‌های نهادهای بین‌المللی همخوانی نداشته و با هیچ عقل سلیمی قابل پذیرش نیست.

تعهدات بالای تأمین اجتماعی برای بازنشستگان

موضوع بازنشستگی پیش از موعد بر منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی نیز تاثیر بالایی دارد زیرا اکنون به واسطه وجود بازنشستگان پیش از موعد بخشی از مصارف سازمان برای پرداخت تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت به مستمری بگیران و بازنشستگان هزینه شده که طبق آمارها ماهانه ۳۵ هزار میلیارد تومان برای این تعهدات از سوی تأمین اجتماعی هزینه می‌شود.

اکنون چهار میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند بوده که ۴۹ درصد بازنشستگان عادی و ۵۱ درصد نیز بازنشستگان پیش از موعد هستند.

وجود قوانین متعدد بازنشستگی در کشور

کارشناس بیمه‌های اجتماعی درباره چالش‌های مرتبط با بازنشستگی‌های پیش ‌از موعد گفت: در قوانین تأمین‌اجتماعی در حوزه تعهدات بلندمدت، موضوع بازنشستگی به عنوان یکی از حمایت‌های اساسی نظام جامع تأمین‌اجتماعی محسوب می‌شود.

محمدعلی جنانی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: از ماده ۷۰ به بعد قوانین تأمین‌اجتماعی در ارتباط با موضوع بازنشستگی بوده که بخشی از این قوانین در حوزه ازکارافتادگی و نحوه مراجعه از کارافتادگان به عنوان بخشی از مستمری‌بگیران است.

وی تصریح کرد: ماده ۷۶ قانون تأمین‌اجتماعی شروط بازنشستگی از نظر پارامتریک مطرح شده و در ماده ۷۷ نیز نحوه احتساب مستمری‌ها آمده و در این قوانین تا ماده (۹۳)درباره بازنشستگی موضوعاتی مطرح شده است.

جنانی ادامه داد: طیف وسیع قوانین نشان از اهمیت موضوع بازنشستگی به عنوان یکی از محوری‌ترین حمایت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی داشته اما موضوع مهم در این زمینه این است که ۹۰ درصد افراد بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی مهمترین موضوع برای بیمه ‌شدن خود را مسئله بازنشستگی می‌دانند.

آمار بالای بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور

کارشناس حوزه بیمه‌های اجتماعی تصریح کرد: اکنون حدود ۷۰ درصد بازنشستگی‌های پیش ‌از موعد در سازمان تأمین اجتماعی مربوط به بازنشستگی افراد شاغل در بخش مشاغل سخت و زیان‌آور بوده و سایر گروه‌های مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور نیز شامل معلولان، جانبازان، ایثارگران و فعالان در معرض تشعشات، برخی صنوف، کارکنان دولت، بانوان و بعضی شاغلان ادارات دولتی هستند.

وی ادامه داد: از میان این نوع بازنشستگی‌های موجود در سازمان تأمین اجتماعی، ۷۰ درصد سخت و زیان‌آور و بدون شرط سنی بوده که در واقع در هیچ کشوری چنین نوعی از بازنشستگی مرسوم نیست.

جنانی بیان داشت: به دلیل وجود چنین قوانینی در حوزه بازنشستگی افراد با ۱۳ سال اشتغال بدون شرط سنی از همپوشانی دو قانون استفاده کرده و بازنشسته می‌شوند.

وی تاکید کرد: افراد بازنشسته بدون شرط سنی به دلیل اشتغال در مشاغل تخصصی و حرفه‌ای عمدتاً بیکار نمانده و در بازار کار دوباره مشغول به کار شده و علاوه بر گرفتن فرصت شغلی از جوانان بیکار، صندوق‌های بیمه‌ای را نیز متضرر خواهند کرد.

وی بیان داشت: مشاغل سخت و زیان‌آور در صورت به‌کارگیری تمهیدات ایمنی، بهداشتی، حفاظتی و امنیتی، حذف حمایت سخت و زیان‌آوری را مشمول شده که اکنون در جهان این مشاغل به تعداد انگشت‌های دست است.

پرونده باز پرداخت مستمری به مستمری‌بگیران به دلایل مختلف

مدیرکل سابق امور مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی اظهار داشت: یکی از مسائل پیش‌روی صندوق‌های بیمه‌ای به‌ویژه سازمان تأمین‌اجتماعی افزایش امید به زندگی بوده زیرا این موضوع، فاصله میان بازنشستگی عادی و پیش از موعد را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: در گذشته سن امید به زندگی در کشور حدود ۵۵ سال بوده و افراد پس از بازنشستگی تنها چند سال مستمری دریافت کرده و پس از آن پرونده دریافتی آنها در سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی بسته می‌شده است.

به گفته جنانی، اما اکنون بدون تعدیل قوانین و انجام اصلاحات پارامتریک، امید به زندگی در کشور ۲۰ سال افزایش یافته و این به معنای این است که صندوق‌های بازنشستگی باید سال‌های بیشتری مستمری پرداخت کنند.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی اظهار داشت: اگرچه امید به زندگی یک پدیده مثبت برای نظام بهداشتی و سلامت جامعه محسوب شده اما برای صندوق‌های بیمه‌ای بدون انجام اصلاحات پارامتریک چالش ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: با افزایش امید به زندگی، فرد ۵۰ ساله با قانون تأمین‌اجتماعی با ۸۰ سال سن، ۳۰ سال از مستمری سازمان بهره‌مند شده و پس از آن مستمری بازماندگی برای خانواده آن فرد برقرار می‌شود.

وی موضوع ازدواج و طلاق‌های صوری را عاملی برای بازماندن پرونده مستمری برای بازماندگان دانست و افزود: با توجه به قوانین پیچیده مستمری در صندوق‌های بیمه‌ای، پرونده مستمری به سختی خاتمه پیدا کرده که این موضوع نیازمند چاره‌اندیشی است.

سن پایین افراد بازنشسته با قانون بازنشستگی پیش از موعد

این کارشناس حوزه تأمین‌اجتماعی افزود: نتیجه بازنشستگی پیش ‌از موعد با هشت نوع بازنشستگی، کاهش شدید سن بازنشستگی برای افراد بازنشسته است.

وی اظهار داشت: انواع بازنشستگی‌های پیش ‌از ‌موعد بین ۳۰ تا ۳۵ درصد مجموع بازنشستگی‌ها را شامل شده و از هر ۱۰ مورد نیز ۳.۵ تا ۴ مورد بازنشستگی پیش ‌از ‌موعد شکل گرفته که این مسأله تهدیدی برای صندوق‌های بیمه‌ای به شمار می‌رود.

وی بیان داشت: باید موضوع بازنشستگان پیش ‌از موعد به ‌ویژه مشاغل سخت و زیان‌آور به صورت جامع و کامل مورد بررسی و واکاوی قرار گیرند؛ زیرا صندوق‌های بیمه‌ای در ارتباط با این نوع بازنشستگی‌ها به شدت متضرر شده و راه برون‌رفت از این چالش اساسی اصلاحات پارامتریک متناسب با ظرفیت و کشش جامعه و با لحاظ ملاحظات است.

به گفته جنانی، این اصلاحات پارامتریک باید به شکل نردبانی و به تدریج اجرا شده تا افراد بیمه‌شده در تأمین‌اجتماعی از ظرفیت‌های این بیمه اجتماعی بهره‌مند شوند.

وی اظهار داشت: سازمان تأمین‌اجتماعی باید با اصلاحات پارامتریک موضوع بازنشستگی را تعدیل کند؛ زیرا با انجام نشدن این مسأله در آینده نزدیک، انبوه مستمری‌بگیران و بازنشستگان را شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: با افزایش تعداد مستمری‌بگیران و بازنشستگان و مسایل پیرامونی شامل بحران جمعیت، کاهش موالید، افزایش امید به زندگی و کاهش نرخ رشد جمعیت، جامعه مولد بیمه‌پرداز و تأمین‌کننده منابع سازمان متضرر شده و از آن طرف مصارف سازمان به صورت تصاعدی ‌بالاتر خواهد رفت.

گفتنی است که سازمان تأمین اجتماعی با تحت پوشش داشتن ۵۳ درصد جمعیت کشور و ارائه خدمات به ۴۵ میلیون بیمه‌شده، اکنون ۶۰ درصد بازنشستگان کل کشور نیز از خدمات این سازمان بهره‌مند بوده و بیش از نیمی از افراد بازنشسته را نیز بازنشستگان پیش از موعد تشکیل می‌دهند.

کد خبر: 55572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =