پیشنهاد تاسیس بانک اطلاعاتی مجوزهای کسب و کار

یک کارشناس بازار کار در ارتباط با الزام توسعه کسب و کار و سیاست‌گذاری در این خصوص گفت: اگر دولت راه‌اندازی بانک اطلاعاتی قوی و قابل استناد در خصوص مجوزهای کسب و کار و داده‌های مرتبط با آن را در دستور کار داشته باشد با رصد این فعالیت‌ها شاهد مدیریت مناسب در این بخش خواهیم بود.

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: با توجه به الزامات و شرایط مورد نیاز در حمایت از اشتغال و سیاستگذاریهای این حوزه توسط دولت و نهادهای متولی، حتماً تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به طور مستقیم بر افزایش آمار اشتغال‌زایی نیز موثر خواهد بود.

وی همچنین تصریح کرد: البته باید توجه داشت که در شرایط فعلی اثربخشی تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در حوزه افزایش داده‌های کمی اشتغال دیده شده و اثرگذاری کیفی آن در حال حاضر ملموس نخواهد بود.

این فعال حوزه کار با اشاره به اینکه تقاضای مجوز آغاز به کار به عنوان گام ابتدایی در حوزه توسعه اشتغال مورد شناخته شده، اضافه کرد: در آینده این افراد برای استمرار اشتغال مربوطه و گسترش آن به امکانات و ابزارهای بسیاری نیازمند خواهند بود.

بهره‌مندی از ظرفیت‌ها با استفاده از بانک اطلاعاتی مجوزهای کسب و کار

این کارشناس و فعال حوزه بازار کسب و کار در ادامه افزود: با استناد به شناسنامه و رزومه کاری افراد خواهان صدور مجوز کسب و کار ناشی از خروجی بانک اطلاعاتی شاغلان کسب و کار، امکان برنامه‌ریزی بهینه و متناسب با ظرفیت‌ها در خصوص فضای بازار کار وجود خواهد داشت.

حاج اسماعیلی همچنین تصریح کرد: دولت در واقع با مراجعه با داده‌های موجود در بانک اطلاعاتی افراد فعال در بازار کار و درخواست‌کنندگان مجوزهای کسب و کار، امکان رصد گسترده‌تر و اثرگذار در بازار اشتغال و تولید را خواهد داشت.

وی در ادامه عنوان کرد: داده‌های آماری کمی و کیفی دقیق‌تری نیز به واسطه این بانک اطلاعاتی از فعالان بازار کار قابل دریافت بوده و از این طریق دولت امکان نظارت عالیه بر فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی را دارد.

اجرای موثر طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار

مهرماه سال گذشته رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی در مورد طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در دستور کار مجلس قرار گرفته و این طرح در۲۴ شهریورماه سال‌جاری توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب شد.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص می‌گوید: تصویب طرح تسهیل صدور برخی از مجوزهای کسب‌ و کار از هرگونه ایجاد انحصار جلوگیری کرده و یک رقابت جدی را در فضای کسب و کار به وجود می‌آورد.

وی همچنین معتقد است که امروز یکی از چالش‌های کشور جوانان تحصیل‌کرده و با استعدادی هستند که فرصت شغلی از آنان گرفته شده و تصویب این طرح از همه انحصارطلبی‌ها جلوگیری می‌کند و یک رقابت جدی بر فضای کسب و کار را به ارمغان می‌آورد.

طرح مذکور در ارتباط با تسهیل‌گری و رفع موانع مشاغل و برخی ناعدالتی‌ها بود که امروز در صحن علنی به تصویب رسید و باید مسیر قانونی خود را طی کند.

مزایای صدور کوتاه‌مدت مجوز کسب و کار

تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار و کوتاه کردن زمان برای طی کردن مراحل دریافت مجوز برای سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و فعالان حوزه تولید، همواره یکی از درخواست‌های تولیدگران بوده است و بدیهی است که تبیین و تدوین سیاست‌هایی در راستای تسهیل صدور مجوزهای مربوط به ایجاد و توسعه کسب و کارهای تولیدی، خدماتی و کشاورزی می‌تواند بستر فعالیت تولیدکنندگان و کارآفرینان را فراهم کرده و رونق تولید را موجب شود.

با توجه به اینکه همواره بروکراسی اداری، قوانین و مقررات زائد و بدون کاربرد، برخوردهای سلیقه‌ای برخی مدیران در بررسی و ارائه مجوزهای کسب و کار به افراد به عنوان یکی از اساسی‌ترین چالش‌های فعالان کار و تولید مطرح بوده، تفاوت آمارهای کمی و کیفی ارائه مجوزهای کسب و کار در زمینه‌های مختلف را باید قبل و بعد از اجرای طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بررسی کرد.

قطعاً بستر راحت در دریافت مجوز کار برای کارآفرینان و فعالان تولید در بخش‌های مختلف زمینه توسعه اشتغال و رشد و ارتقاء تولید را موجب شده و بستر کاهش نرخ بیکاری به‌خصوص دانش‌آموختگان را حل خواهد کرد.

کد خبر: 55577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =