بیمه دانشجویی مسیر بهره‌مندی از خدمات تأمین اجتماعی

بستر پوشش بیمه‌ای در سازمان تأمین اجتماعی به گونه‌ای گسترده شده که اکنون ذیل طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی افراد فاقد بیمه در بین دانشجویان و زنان خانه‌دار فرصت بهره‌مندی از خدمات مهم سازمان را به دست آمده تا ضمن برخورداری از این خدمات، سابقه‌ای برای بیمه‌پردازی خود در آینده را داشته باشند.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی که اغلب تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت خود را برای بیمه‌شدگان تحت پوشش به اجرا گذاشته، نشان داده که گستردگی خدمات این سازمان بیمه‌گر به گونه‌ای است که بسیاری از مردم به دلیل داشتن خدمات مختلف تمایل بیمه شدن در این سازمان بیمه‌ای را دارند.

خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی از خدمات همه‌جانبه سازمان تأمین اجتماعی به شمار رفته که همین موضوع باعث تعمیم و گسترش خدمات این سازمان بیمه‌ای برای همه افراد جامعه باشد و اکنون دانشجویان و زنان خانه‌دار نیز به واسطه این خدمات گسترده رغبت خود را برای بیمه‌شدن نشان داده‌اند.

اگرچه نفع بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی به صورت دوسویه برای سازمان تأمین اجتماعی و خود افراد بیمه‌شده در تامین منابع برای سازمان و تضمین آینده برای این گروهها بوده و در این میان با افزایش ورودی‌های جدید در تأمین اجتماعی در راستای اجرای این طرح‌ها، بر منابع این سازمان که بین‌النسلی و برای آیندگان بوده نیز افزوده خواهد شد.

سازمان تأمین اجتماعی و ۱۵ میلیون بیمه شده اصلی

داشتن ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار بیمه‌شده اصلی به عنوان بیشترین آمار افراد بیمه‌شده در میان ۱۸ سازمان و صندوق بازنشستگی در کشور آمار بسیار بالایی بوده که به واسطه وجود این آمارها و داده‌ها، خدمات هجده‌گانه‌ای به همه بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان ارائه می‌دهد.

اکنون تأمین اجتماعی با ۵۳ درصد جمعیت کشور ۴۵ میلیون نفر از مردم را تحت پوشش خدمات بیمه‌ای و درمانی خود داشته که به همین منظور برای تعمیم و گسترش خدمات خود برای دانشجویان به عنوان قشر فعال جامعه نیز از حدود یکسال پیش و با روی کار آمدن دولت سیزدهم برنامه‌ریزی جدی کرده است.

با توجه به آمار بیش از سه میلیون دانشجو در کشور و اینکه ممکن است اغلب دانشجویان از خدمات بیمه‌ای و درمانی صندوق‌های بیمه‌ای بهره‌مند باشند اما با این وجود برای تعمیم و گسترش خدمات خود برای این قشر فعال عرصه علم و دانش طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی را برنامه‌ریزی کرده است.

دانشجویان هم تاکنون استقبال نسبتا خوبی برای بیمه شدن در بزرگترین سازمان بیمه‌گر کشور داشته اما همچنان سازمان تأمین اجتماعی به دنبال جذب بیشتر دانشجویان برای بهره‌مندی از خدمات این سازمان است.

شرایط بهره‌مندی دانشجویان از بیمه تأمین اجتماعی

بیمه دانشجویی تامین اجتماعی در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی با سه نرخ ١٢، ١۴ و ١٨ درصد بوده و دانشجویان با پرداخت به ترتیب ۵١٨، ۶٠۴ و ٧٧٧ هزار تومان می‌توانند تحت پوشش خدمات گسترده بیمه‌ای و حتی درمانی سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند.

نرخ پرداخت حق بیمه ۱۴ درصد شامل ۱۲درصد سهم بیمه‌شده به علاوه ۲درصد کمک دولت و تعهدات بازنشستگی و فوت بعد از این دوره (بازنشستگی) را شامل می‌شود.

نرخ پرداخت حق بیمه ۱۶ درصد نیز در حقیقت شامل ۱۴درصد سهم بیمه‌شده به‌علاوه ۲درصد کمک دولت بوده و تعهدات بازنشستگی، فوت، قبل و بعد از بازنشستگی را برای دانشجویان به همراه خواهد داشت.

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی، کامل‌ترین نرخ پرداخت حق بیمه (۲۰ درصد) نیز شامل ۱۸ درصد سهم بیمه‌شده به همراه ۲درصد کمک دولت بوده که تعهدات مربوط به بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی را برای افراد تحت پوشش شامل می‌شود.

در راستای اجرای بیمه دانشجویان نیز شرط سنی برای استفاده از این طرح ۱۸ تا ۵۰ (سال تمام) در نظر گرفته شده که دانشجویان بیش از ۵۰ سال باید معادل مازاد سنی سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته و در صورتی که دانشجو (متقاضی) دارای ۱۰ سال سابقه قبلی باشد از شرط سنی معاف خواهد شد.

هدفگذاری ما بیمه تمامی دانشجویان کشور است

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز درباره بیمه دانشجویی اظهار داشت: امروز بیش از ۷۳ درصد جامعه تحت پوشش بیمه تأمین‌ اجتماعی هستند که تلاش شده باقی‌مانده افراد بدون پوشش بیمه‌ای را در قالب برنامه‌های اجرایی تحت پوشش تأمین‌ اجتماعی درآرود.

وی تصریح کرد: از ابتدای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی و اجرای بیمه دانشجویان تاکنون آمار افراد بیمه شده در این نوع بیمه تحت پوشش تأمین اجتماعی رشد خوبی داشته البته هدفگذاری ما تمامی دانشجویان کشور هستند.

موسوی معتقد است: سن دانشجویی سن مولد و فعالیت در تمامی عرصه‌ها بوده به همین منظور باید این فرصت برای پوشش بیمه‌ای در اختیار آنها قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: بسیاری از اقشار مختلف جامعه در حال حاضر خواهان خرید بیمه از سازمان تأمین‌ اجتماعی هستند که باید فرصت برای این افراد فراهم شود و به ویژه دانشجویان به عنوان سرمایه‌های ملی نیازمند ایجاد این فرصت هستند که با بیمه دانشجویی این امکان فراهم‌ شده است.

بهره‌مندی ۴۰ هزار دانشجو از خدمات تأمین اجتماعی

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی درباره بیمه دانشجویان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین اظهار داشت: براساس آمارهای موجود، تا پایان مهرماه ۱۴۰۱ در بخش بیمه دانشجویی حدود ۴۰ هزار نفر تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته است.

مهدی شکوری ادامه داد: البته تعداد افراد بیمه‌شده در بخش بیمه دانشجویان با تعداد کل شاغلان عرصه علم و دانش فاصله زیادی برای پوشش بیمه‌ای دانشجویان را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به آمار سه میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در سطح کشور اظهار داشت: با آمار تحت پوشش بیمه قرار گرفتن ۴۰ هزار نفر از دانشجویان نشان می‌دهد سازمان تأمین اجتماعی راه درازی برای بیمه شدن این قشر در پیش دارد.

شکوری اضافه کرد: باید همچنان برای رسیدن به وضعیت مطلوب در بیمه دانشجویی تلاش کرد تا سازمان تأمین اجتماعی بتواند بسیاری از دانشجویان فاقد بیمه در جامعه را در آینده جذب کند.

تلاش برای افزایش شمار دانشجویان بیمه‌شده

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه باید فاصله آمار دانشجویان و افراد بیمه‌شده در تأمین اجتماعی را کم کرد، تصریح کرد: با امید دادن به نسل جوان که پس از فارغ‌التحصیلی حداقل از یک پوشش بیمه‌ای از تامین اجتماعی برخوردار هستند، باید در افزایش شمار بیمه‌شدگان در این بخش تلاش جدی داشت.

وی اظهار داشت: امیدواریم دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی و ایجاد فرصت شغلی مناسب در عرصه کسب و کار و فراهم شدن زمینه اشتغال، سوابق بیمه‌ای خود را به همدیگر متصل کرده و در آینده از مزایای قانونی خدمات بیمه تأمین اجتماعی برخوردار شوند.

تمام مراحل ثبت‌نام دانشجویان غیرحضوری است

شکوری با اشاره به نحوه ثبت‌نام برای بیمه دانشجویی ادامه داد: تمامی مراحل ثبت‌نام بیمه دانشجویان نیز به صورت غیرحضوری و از طریق سامانه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: به همین منظور در سامانه ثبت‌نام بیمه دانشجویی، راهنمای عقد قرارداد این نوع بیمه بارگذاری شده و برای همه دانشجویان علاقه‌مند به بیمه، قابل مشاهده و بهره‌برداری است.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: چنانچه دانشجویان درخواست استفاده از خدمات درمانی داشته باشند باید سرانه درمان به ازای هر فرد پرداخت شده که در سال ۱۴۰۱ میزان سرانه درمان ۹۲ هزار تومان تعیین شده است.

سازمان تأمین اجتماعی با توجه به اصل ۲۹ قانون اساسی و ماده یک قانون تأمین اجتماعی به دنبال تعمیم و گسترش خدمات خود به تمام افراد فاقد بیمه در کشور بوده که اکنون براساس آمارهای موجود حدود ۲۵ درصد جامعه از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند نبوده که دانشجویان نیز به عنوان بخشی از جامعه فاقد بیمه در کشور محسوب می‌شوند.

اکنون اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی به عنوان فرصت مناسبی برای بیش از سه میلیون دانشجو در دانشگاههای کشور محسوب شده تا ضمن بهره‌مندی از خدمات کنونی آن در زمان تحصیل، در آینده نیز با ایجاد فرصت اشتغال برای آنان، این مدت بیمه‌پردازی به عنوان سابقه بیمه خواهد بود.

کد خبر: 55592

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =