مهارت آموزی مهمترین نیاز فارغ التحصیلان است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان زنجان گفت: بر اساس پژوهش‌های انجام شده در شرایط حاضرِ بازار کار، مهمترین و اساسی‌ترین نیاز فارغ التحصیلان دانشگاهی جهت رسیدن به شغل، داشتن مهارت و توانمندی لازم است.

به گزارش آتیه آنلاین، محمدرضا انصاری افزود: خیل انبوه دانش آموختگان بیکار دانشگاهی و عدم برنامه‌ریزی درست در این راستا خسارات جبران ناپذیری برای کشور به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه‌ منابع انسانی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در توسعه هر جامعه به‌ شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: اشتغال دانش آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یکی از مسائلی است که همواره مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاستگزاران کشورهای مختلف بوده است.

انصاری اظهار داشت: برای رسیدن به اهداف توسعه کشور و به لحاظ اهمیت بازار کار به عنوان مرکز ثقل اقتصادی جامعه و هم به لحاظ نقش‌های اجتماعی افراد دانش آموخته باید به ایراد کار و دلایل بروز بحران و بیکاری فارغ التحصیلان توجه داشت.

وی یادآورشد: داشتن مهارت و توانمندی ورود به بازار کار، یعنی فرد علاوه بر داشتن توانایی‌های ذهنی، ‌ فیزیکی و دانش، باید مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را به همراه توانمندی‌های نگرشی و رفتاری مانند خلاقیت، شناخت بازار و روش‌های بازاریابی و فروش و در مجموع تفکر کارآفرینانه را برای رسیدن به درجه مطلوبی از اشتغال داشته باشد.

انصاری افزود: رفع ریشه‌ای چالش بیکاری در استان و کشور مستلزم ترویج فرهنگ مهارت آموزی موجب تحول در نظام آموزشی و کارآفرینی جامعه بوده و تأثیر بسزایی در افزایش توانایی‌ها دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان زنجان خاطرنشان کرد: در صورتی که حرکت‌ها در مسیری هدایت شود مؤلفه مهم استعداد سنجی در سنین نوجوانی و جوانی مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه آموزش‌های فنی وحرفه ای در استان با توجه به وجود شرکت‌ها و کارخانجات یک فرصت مهم در جهت مهارت افزایی و ایجاد بستر مناسب آماده سازی جوانان برای ورود به بازار کار است، افزود: هم اکنون ۱۱۷ کارگاه آموزش فنی و حرفه ای ثابت شهری در این استان فعال است که از این تعداد ۱۱۵ کارگاه‌ آموزشی در پادگان‌ها و ۵۸ کارگاه نیز مربوط به سکونتگاه‌های غیررسمی است.

انصاری با بیان اینکه شمار کارگاه‌های مهارت آموزی در محیط کار واقعی نیز ۵۸۳ مورد است، افزود: شماره کارگاه‌های آموزشی صنایع و اصناف ۴۰ باب و کارگاه صنایع جوار کارگاهی نیز ۲۶ باب است.

این مسوول با اشاره به اینکه کارگاه‌های آموزشی مرکز درمان اجباری معتادین بهبود یافته "ماده ۱۶" چهار کارگاه و مرکز مدیریت و مشاوره شغلی نیز ۴۲ کارگاه است، ادامه داد: ۲۴۹ کارگاه آموزشی در بخش روستایی و ۷۵ کارگاه در بخش زندان فعال بوده و کارگاه آموزشی عشایری این اداره کل هم ۱۶ باب است.

وی اظهار داشت: ۳۲۶ کارگاه سیار شهری، ۲۸ کارگاه صنایع بین کارگاهی، ۶۱ کارگاه صنایع ضمن کار و پنج کارگاه مرکز درمانی تحت پوشش بهزیستی ماده ۱۵ ترک اعتیاد در این استان فعالیت می کنند.

کد خبر: 55596

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =