افزایش ۱۸ تا ۴۵ درصدی دستمزد شاغلان طرح های عمرانی

داده های آماری از افزایش ۱۸ تا ۴۵ درصدی دستمزد نیروی انسانی شاغل در طرح های عمرانی در نیمه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به نیمه دوم سال ۱۴۰۰ حکایت می کنند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، نتایج حاصل از آمارگیری از متوسط دستمزد ساعتی شاغلان طرح های عمرانی در نیمسال اول سال ۱۴۰۱ نسبت به نیمه دوم و اول سال ۱۴۰۰ نشان از افزایش دستمزد این شاغلان دارد.

در بین همه اقلام مورد آمارگیری شیشه بر درجه یک با ۴۹.۰۲ درصد بیشترین افزایش را دارا بوده است.

براساس این گزارش، بیشترین افزایش دستمزد ساعتی در نیمه اول امسال نسبت به نیمه اول سال ۱۴۰۰، بناهای سفت کار درجه یک از آن خود کرده اند. این شاغلان در این دوره به میزان ۴۵.۴۲ درصد بیشترین دستمزد را از آن خود کرده اند. به عبارتی هر بنای سفت کار درجه یک به طور متوسط در شش ماهه اول امسال، ساعتی ۷۱ هزار و ۶۳۱ تومان دستمزدش بوده است.

نکته قابل توجه دراین میان، دستمزد پایین کارگران ساده است که در نیمه اول امسال تنها ۳۶ هزار و ۲۴۴ تومان به طور میانگین مزد ساعتی خود را دریافت کرده اند. البته دستمزد آنها در نیمه اول امسال نسبت به نیمه اول سال گذشته بیش از ۱۵ درصد با رشد مواجه شده و نسبت به شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ نیز بیش از ۱۸ درصد افزایش داشته است.

سهم بیش از ۲۸ درصدی کارگران ساده

اما کارگران ساده با وجود افزایش میزان دستمزدشان در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، همچنان در بین شاغلان طرح های عمرانی کمترین میزان دستمزد را داشته اند.

در همین باره، آمارهای مرکز برنامه ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز نشان می دهد که کارگران ساده با بیش از ۲۸ درصد سهم بزرگی از جمعیت کل شاغلان را دارا هستند.

جدیدترین گزارش مرکز برنامه ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه وضعیت شاغلان کشور حاکی از این است، بیشترین شاغلان در بین گروه عمده شغلی «کارگران ساده» با ۲۸.۲ درصد هستند که سهم بزرگی از جمعیت کل این مجموعه شاغلان را شامل می شوند. همچنین صنعتگران و کارکنان مشاغل مرتبط با فعالیت های بخش صنعت نیز با ۲۰.۸ درصد سهم قابل توجهی از مجموعه مزد و حقوق بگیران بخش خصوصی را در اختیار دارند.

گفتنی است متصدیان ماشین آلات و دستگاه ها، مونتاژکاران و...، کارکنان خدماتی و فروشندگان فروشگاه ها و بازارها نیز به ترتیب با ۱۳.۹ و ۱۳.۲ درصد سهمی بالاتر از ۱۰ درصد را در حوزه شاغلان مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی به خود اختصاص داده اند.

متخصصان، تکنسین ها و دستیاران، کارمندان امور اداری و دفتری، کارکنان ماهر کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری و بخش فعالان و شاغلان مربوط به «قانونگذاران، مقامات عالیرتبه و مدیران» نیز به ترتیب در رده های بعدی تعداد شاغلان حوزه مزد و حقوق بگیر بخش خصوصی قرار دارند.

عدم مهارت؛ چالش کارگران ساده

همواره یکی از مشکلات کارجویان در قالب کارگران ساده، نیروی کار نیمه ماهر و دانش آموختگان دانشگاهی در یافتن شغل مناسب، عدم مهارت کافی در حوزه های مختلف و به عبارتی ماهر نبودن افراد در حوزه های تخصصی اشتغال بوده است. آمارهای غیررسمی چهارمیلیون و رسمی بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیکار در کشور که حتی بخش قابل توجهی از آنها را افراد تحصیلکرده تشکیل می دهند نشان از بازار رقابت سنگین برای اشتغال در بین اقشار مختلف نیروی کار است و این مساله حاکی از این است که نیروی کار ساده در قالب کارگران ساده با توجه به عدم مزیت های ترغیب کننده کارفرمایان برای جذب نیروی کار از جمله مهارت و تحصیلات دانشگاهی، برای جذب در بازار اشتغال کار بسیار سختی را در پیش رو دارند. ارائه آموزش های مهارتی در چهارچوب مهارت های مورد نیاز بازار کار، بر اساس تغییرات استانداردهای مرتبط با اشتغال شکل می گیرد و در واقع کارجویان هستند که باید با کسب مهارت در حوزه موردنظر خود، زمینه جذب در بازار کار را فراهم کنند و این موضوع نیازمند راه های ارتباطی تعریف شده است.

با نگاه به اینکه رشد مهارت آموزی نیروی کار، افزایش بهره وری کارگران و ارتقا و رونق تولید را برای کارفرمایان و سرمایه گذاران به دنبال خواهد داشت، افزایش همکاری مهارتی بین کارفرمایان و سازمان آموزش فنی و حرفه ای در راستای تدوین و اجرای سیاست های آموزشی مبتنی بر توسعه مهارت نیروی کار، بخصوص در ارتباط با جمعیت بالای کارگران ساده بدون مهارت، حتما موجبات بهبود کسب و کار، رونق تولید و رشد جایگاه سازمانی برای نیروی کار را به دنبال خواهد داشت.

کد خبر: 55597

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =