شرایط ویژه کسب و کار بخش خدمات

یک کارشناس حوزه کسب و کار با تشریح مزایای مشاغل زیرمجموعه بخش خدمات گفت: سیاست‌گذران و تصمیمن‌سازان حوزه اشتغال و تولید با توجه به مزیت‌های برتر مشاغل بخش خدمات در راستای بهره‌برداری بهینه باید بر روی استعداد فعالیت‌های خدماتی در کشور حساب ویژه‌ای باز کرده و زمینه استفاده حداکثری از این ویژگی را فراهم کنند.

حمید حاج اسماعیلی در خصوص زمینه‌های توسعه فعالیت‌های بخش خدمات در کشور به آتیه آنلاین گفت: در واقع با توجه به بسترهای گسترده فعالیت اشتغال حوزه خدمات، این بخش از شرایط ویژه کسب و کار در کشور ما محسوب می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه با توجه به سهم بالای اشتغال در بخش خدمات و میزان اثرگذاری این حوزه و فعالیت و اشتغال مرتبط با آن در اقتصاد کل کشور باید در این خصوص برنامه‌ریزی و هدفگذاری مبتنی بر استعدادها را در نظر داشته باشیم، بیان داشت: بسترسازی جهت ارتقاء بهره‌وری در بخش خدمات حتماً به تولید ناخالص ملی در کشور کمک شایانی خواهد کرد.

این فعهال و کارشناس حوزه بازار کار و تولید در ادامه عنوان کرد: درعین حال گسترش فعالیت‌های مرتبط با بخش خدمات در کشور علاوه بر ایجاد و خلق فرصت‌های گسترده شغلی زمینه رفع برخی از مشکلات و چالش‌های اجتماعی ناشی از بیکاری را به دنبال خواهد داشت.

سهم ۵۰ درصدی اشتغال بخش خدمات

اشتغال حدود ۵۰ درصدی افراد شاغل کشور در بخش خدمات، نشان‌دهنده شرایط مهیای این بخش در راستای فعالیت‌های تولیدی و احتمالاً عدم توسعه بسترهای فعالیت اقتصادی در حوزه‌های صنعت و کشاورزی بر اساس ظرفیت‌های این بخش‌ها است.

با توجه به داده‌های آماری حوزه شاتغال رد بخش‌های سه‌گانه خدمات، صنعت و کشاورزی، سهم دوراز انتظار اشتغال در صنعت در کشور در حالی به ثبت رسیده که اشتغال صنایع در کشورهای توسعه یافته و حتی مناطق در حال توسعه بسیار قابل توجه رقم خورده و در واقع این موضوع ارتباط مستقیمی با گسترش فعالیت‌های صنعتی و توسعه کشورها دارد.

با توجه به آمار بسیار بالای اشتغال حوزه خدمات در کشور، باید در راستای تامین معیشت، بهبود شرایط اقتصادی و امنیت شغلی فعالان این حوزه نیز تدابیر لازم صورت گرفته و شرایط بهتر و مطمئن‌تری برای اشتغال آنها به عنوان نیمی از جمعیت شاغل کشور فراهم کرد.

سهم حدود ۵۰ درصدی ثبت شده برای اشتغال بخش خدمات نسبت به تقسیم‌بندی میزان اشتغال در کشورهای توسعه‌یافته و استاندارد جهانی بسیار بالا است.

در واقع سهم بالای اشتغال فعالیت‌های مرتبط با بخش خدمات نشان از ظرفیت بالا و بسترهای ایجاد شده در این حوزه برای ایجاد و رشد خلق فرصت‌های شغلی داشته، اما دلایل وجود بیش از ۵۰ درصد فرصت‌های شغلی در این بخش نیز به دلیل اثرگذاری قابل توجه در تحولات بازار کار باید مورد سیاستگذاران حوزه اشتغال باشد.

توزیع سهم سه‌گانه اشتغال در کشور

توزیع اشتغال در بخش‌های مختلف در سطح کشور نشان می‌دهد که اشتغال حوزه خدمات ۴۹.۸ درصد، فرصت‌های شغلی مربوط به بخش صنعت ۳۳.۸ درصد و اشتغال در بخش‌های کشاورزی نیز با ۱۶.۳ درصد سهم بازارکار کشور را در اختیار داشته و به نسبت ظرفیت‌های موجود، نسبت فرصت‌های شغلی در این حوزه‌ها شکل گرفته است.

آمار موجود در حوزه فعالیت نیروی کار در سال گذشته حاکی است که در مقایسه داده‌های حوزه اشتغال در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ رشد فرصت‌های شغلی بخش‌های خدمات و صنعت و روند کاهشی شاغلان در حوزه کشاورزی به ثبت رسیده است به گونه‌ای که سهم اشتغال در حوزه خدمات رشد ۰.۵ درصدی، در بخش صنعت روند افزایشی ۰.۵ درصدی و در حوزه کشاورزی کاهش ۱.۱ درصدی را تجربه کرده است.

مزایای تعیین کننده خدمات اشتغال

حوزه اشتغال بخش خدمات به واسطه دسترس‌پذیری ایجاد فرصت‌های شغلی، دربرگیری حوزه‌های مختلف در قالب فعالیت‌های اقتصادی حوزه خدمات، امکان ایجاد اشتغال ارزان و همچنین وجود بسترهای عمدتاً غیرتخصصی به عنوان اصلی‌ترین زمینه اشتغال کشور محسوب شده و همواره بخش قابل توجهی از فرصت‌های شغلی و سهم مهمی از بازار کار کشور را در اختیار داشته است.

به واسطه مزایای موجود در حوزه اشتغال بخش خدمات نیز نیروی کار به سمت بازارکار دارای رقابت ساده‌تر برای جذب در فرصت‌های شغلی رفته و طبیعتاً امکان اشتغال در این بخش برای نیروی کار راحت‌تر خواهد بود.

کد خبر: 55648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =