معافیت مالیاتی ویژه برای کسب‌ و کارهای آنلاین

کسب‌وکارها از تسلیم اظهارنامه و نگهداری اسناد در سکوهای مشمول داخلی تا ۳۰ برابر معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد معاف می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، پس از اعمال فیلترینگ روی دو پلتفرم خارجی اینستاگرام و واتس‌آپ به دلیل ناآرامی‌های اخیر، کسب‌وکارهای اینترنتی فعال روی این پلتفرم‌ها با مشکل جدی در کسب‌وکار خود مواجه شده اند. برهمین اساس مسئولان دولتی از تدوین و ابلاغ بسته حمایتی برای این کسب‌وکارها خبردادند. در حالی‌که اقتصاد دیجیتال سهم ۳۵ تا ۴۰ درصدی از تولید ناخالص ملی در بعضی از کشورها دارد، آمارها در کشور ما هم نشان می‌دهد که این بخش حدود ۷ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد.

درهمین راستا، در روز دهم آبان ماه وزرای اقتصاد و ارتباطات در نشستی از بسته جامع حمایت از این کسب‌وکارها رونمایی کردند، بسته‌ای که با ۱۴ ماده ۳۰ نوع حمایت را شامل می‌شود. حال در روز ۲۸ آبان ماه رئیس کل سازمان امورمالیاتی در بخشنامه‌ای احکام مالیاتی آیین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال را ابلاغ کرد که یکی از مهمترین بخش‌های بسته حمایتی دولت را تشکیل می‌دهد.

براساس این بخشنامه مطابق ماده (۶) این آیین‌نامه، سازمان امور مالیاتی کشور با رعایت ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن و مقررات مربوط به آن موظف است برای تمام کسب‌وکارهای مشمول که فاقد سابقه مالیاتی بابت فعالیت مذکور در نظام مالیاتی باشند، درصورتی‌که فعالیت خود را به سکوهای مشمول انتقال دهند مشوق‌ هایی اعمال کند؛ یکی از این مشوق‌ها معافیت از تسلیم اظهارنامه و نگهداری اسناد و مدارک بابت درآمد (فروش کالا یا ارائه خدمت) حاصله در سکوهای مشمول داخلی تا میزان مقرر در ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌ های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ و اصلاحات بعدی آن (سی برابر معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد) است. همچنین تعیین حداقل نرخ مالیات مقطوع کسب‌وکارهای مشمول به‌صورت پلکانی با رویکرد کمک به رشد اقتصاد دیجیتال در کشور. بخشنامه مربوط به این بند توسط سازمان امور مالیاتی با همکاری وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و امور اقتصادی و دارایی تهیه و ابلاغ می‌شود.

گفتنی است، تمام مشمولین این بند از هرگونه جریمه ناشی از عدم تسلیم اظهارنامه و نگهداری اسناد و مدارک مربوط در مهروموم‌های آتی معاف خواهند شد. علاوه براین، محسوب کردن تمام هزینه‌های ایجاد و توسعه سکوها و کسب‌وکار در سکوهای داخلی جزو هزینه‌های قابل‌ قبول مالیاتی تا سقف مقرر. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه بخشنامه‌های مرتبط را تهیه و به تمام واحدهای مربوط ابلاغ کند. سقف هزینه‌های قابل‌ قبول به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال خواهد رسید.

تمام معافیت‌ها و بخشودگی‌های مؤدیان که در قانون مالیات‌ های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و بخشنامه‌های صادره سازمان امور مالیاتی کشور حسب نوع فعالیت و خدمات تعیین شده است، در صورت انجام این فعالیت یا ارائه خدمات توسط کسب‌وکارهای مشمول این تصویب‌نامه از معافیت‌ ها و بخشودگی‌های مذکور با رعایت قوانین و مقررات مربوط برخوردار می‌شوند.

از ضمانت وام با حساب کاربری تا فالوئر برای کسب‌وکارها

گفتنی است، در بسته حمایتی دولت از کسب‌وکارهای آنلاین که دهم آبان ماه امسال رونمایی شد، موارد متعددی از قبیل معافیت‌های مالیاتی، خدمات پرداخت، تضمین پیدا کردن فالوئر و اعطای تسهیلات و... اعلام شده است.

در این طرح در قالب ۱۴ ماده، ۳۰ بسته حمایتی برای کسب‌وکارها در نظر گرفته شده و قرار است تا ضمانت اجرایی آن بر عهده کارگروهی متشکل از وزارت ارتباطات، اقتصاد، صمت و اطلاعات باشد تا بر تمام دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی برای محقق شدن اهداف این طرح، نظارت داشته باشند.

در این بسته حمایت‌های تبلیغاتی نیز در نظر گرفته شده است. به گفته عیسی زارع‌پور بسیاری از کسب‌وکارها چند صد هزار دنبال کننده در پلتفرم‌های خارجی داشتند و حالا با ورود به پلتفرم داخلی با مشکل مواجه شده اند. بر همین اساس بسته حمایتی تبلیغاتی در نظر گرفتیم تا همه دستگاه‌های دولتی با حداکثر تخفیف، تبلیغات برای کسب‌وکارها انجام دهند. بر اساس این طرح، پلتفرم‌ها مکلف اند لااقل نصف تعداد دنبال‌کننده در پلتفرم‌های خارجی را برای کسب‌وکار فراهم بیاورند. نکته دیگری که در این طرح به چشم می‌خورد بحث استفاده از حساب کاربری به عنوان یک وثیقه بانکی است که بانک مرکزی آن را پذیرفته است. در مورد داده‌های کاربران و محرمانه بودن آنها نیز اعلام شده داده‌های کاربران جزو اسرار تجاری است و متخلفین در نگهداری آنها با مجازات قانونی مواجه خواهند شد.

در حوزه زیرساخت حمایت‌هایی تعریف شده که ارائه تخفیف خدمات پستی و ارائه تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی را شامل می‌شود. همچنین بر اساس این طرح قرار است در تمام پلتفرم‌های داخلی خدمات متنوع پرداخت برای همه اجرایی شود و موضوعاتی نظیر حساب امانی، پرداخت مستقیم، کیف پول، خرید اعتباری و… اجرایی شود. همچنین در این طرح اعلام شده که در صورت راه‌اندازی رمزریال، همه پلتفرم‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

کد خبر: 55667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =