فعالیت حدود ۴هزار خانه بهداشت کارگری

براساس داده‌های مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۱۴۰۰ تعداد ۳هزار و ۹۷۶ خانه بهداشت کارگری در کارگاه‌ها و کارخانجات مشغول به فعالیت بوده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین، از مجموع تمامی خانه‌های بهداشت کارگری فعال در سطح کشور ۱۴۸مورد در سال گذشته به عنوان مراکز تازه تاسیس به بهره‌برداری رسیده و مشغول به ارائه خدمات به جامعه کار و تولید در کارگاه‌ها و کارخانجات هستند.

این در حالی است که تعداد خانه‌های بهداشت کارگری در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن روند افزایشی داشته و تعداد ۲۷۲ مورد بیشتر شده که حتی تعداد مراکز تازه تاسیس نیز در مقایسه این سالها دوبرابر اعلام شده است.

گزارش مذکور نشان می‌دهد که استانهای اصفهان، البرز و خراسان رضوی به ترتیب دارای بیشترین تعداد خانه‌های بهداشت کارگری در سطح کشور هستند.

همچنین استانهای کهگیلویه‌وبویراحمد، اردبیل و خراسان شمالی نیز کمترین تعداد خانه‌های بهداشت کارگری را در اختیار دارند.

گفتنی است تعداد ۱۲ استان هرکدام بیشتر از ۱۰۰ خانه بهداشت کارگری و ۱۹ استان دیگر کمتر از ۱۰۰ مورد خانه‌های بهداشت فعال را در اختیار دارند.

در همین ارتباط استانهای اصفهان، ایلام و کرمانشاه بیشترین تعداد مراکز تازه تاسیس خانه‌های بهداشت کارگری را در سال گذشته به ثبت رسانده‌اند.

فعالیت حدود ۴هزار خانه بهداشت کارگری

فعالیت حدود ۴هزار خانه بهداشت کارگری

بهداشت کارگری از دیدگاه قانون

به موجب ماده ۱۴۷ قانون کار دولت مکلف است خدمات بهداشتی و درمانی را برای کارگران و کشاورزان مشمول این قانون و خانواده آنها فراهم سازد.

براساس تعاریف و مفاهیم مرتبط با حوزه‌های بهداشت جامعه کارگری خانه بهداشت کارگری در واحد بهداشت و ایمنی کارگاه‌های ۵۰ تا ۴۹۹ نفر که مسئول آن تحت عنوان بهداشتیار کار به ارایه خدمات بهداشتی در محیط کار و کمک‌های اولیه می‌پردازد، مصداق دارد.

ارتقاء بهره‌وری کار با سلامت کارگران

تأمین بخشی از سلامت جامعه کارگری و پایش مستمر تندرستی نیروی کار به عنوان قشر مولد بازار کار از طریق واحدهای ایمنی و بهداشت کارگاه‌ها و کارخانجات و همچنین خانه‌های بهداشت کارگری سیاست‌گذاری و دنبال می‌شود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به عنوان متولی حوزه کار و تولید و نیروی کار در راستای ارتقاء سلامت جامعه کارگری و کارفرمایی و به دنبال افزایش بهره‌وری تولید از طریق نیروی کار سالم، سیاست‌گذاری و تعیین اهداف مرتبط با توسعه سلامت کارگران را از طریق خانه‌های بهداشت کارگری دنبال می‌کند.

البته تعامل و مشارکت جامعه کارفرمایی در راه‌اندازی و توسعه خانه‌های بهداشت کارگری علاوه بر تضمین استمرار سلامت نیروی کار شاغل در کارگاه‌ها و کارخانجات، حفظ شرایط استاندارد سلامت نیروی کار جهت بهبود کمیت و کیفیت کار در راستای ارتقاء بهره‌وری تولید را موجب خواهد شد.

الزام توسعه خانه‌های بهداشت کارگری

با توجه به جامعه بزرگ کارگری به عنوان قشر مولد بازار کار که جمعیتی بیش از ۱۴ میلیون نفر را شامل می‌شوند، توسعه کمی و کیفی ارائه خدمات بهداشت و درمان در قالب خانه‌های بهداشت کارگری به عنوان یک ضرورت بهداشتی برای حفظ سلامت نیروی کار شاغل در حوزه کسب و کار و تولید ضروری است.

آمارهای حوزه بهداشت کارگری نشان می‌دهد تا پایان سال گذشته فقط حدود یک میلیون نفر از جامعه بزرگ کارگری از خدمات خانه‌های بهداشت کارگری بهره‌مند بودند که البته با توجه به توسعه این فضاهای بهداشتی کارگاه‌ها و کارخانجات در سال‌جاری بخشی از عقب‌ماندگی تاریخی این حوزه جبران شده اما قطعاً با استاندارهای این فضا فاصله داشتته و باید با تسریع در راه‌اندازی خانه‌های بهداشت کارگری این مهم را پیش برد.

کاهش هزینه‌های تأمین اجتماعی با گسترش بهداشت نیروی کار

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور و با بیشترین پوشش بیمه‌ای جامعه کارگری با استفاده از مراکز درمانی ملکی و از طریق خرید خدمات بهداشتی و درمانی، خدمات درمانی قابل توجهی به جامعه تحت پوشش از جمله کارگران و خانواده‌های آنها ارائه می‌دهد.

با توجه به این شرایط، بخشی از هزینه‌های درمانی سازمان تأمین اجتماعی نیز به مسئله سلامت و درمان نیروی کار اختصاص داشته و ارتباط مستقیمی با میزان و کیفیت سلامت نیروی کار دارد.

در این خصوص تلاش در گسترش پیشگیری از حوادث کار و دیگر آسیب‌های روحی و جسمی احتمالی برای نیروی کار، حتماً بخش قابل توجهی از هزینه‌های درمانی تأمین اجتماعی را کاهش داده و زمینه هزینه‌کرد آن در دیگر بخش‌ها را جهت توسعه خدمات مهیا می‌کند.

توسعه و گسترش فعالیت خانه‌های بهداشت کارگری در این راستای عمل کرده و در واقع بهره‌وری نیروی کار و روند کاهشی هزینه‌های سازمان تأمین اجتماعی را در راستای توسعه ارائه خدمات گسترده به بیش از ۵۳ درصد جامعه را موجب خواهد شد.

در حال حاضر نگاه سازمان تامین اجتماعی از غرامت محوری به رویکرد پیشگیری تغییر پیدا کرده و در این میان خانه های بهداشت کارگری اثرگذاری مناسبی را برجای می‌گذارند.

براساس ماده ۳۵ آیین‌نامه اجرایی قانون الزام در سازمان تأمین اجتماعی رویکرد مشارکتی با وزارتخانه های کار و بهداشت وجود داشته و بهداشت و سلامت نیروی کار کارگری از این طریق دنبال می‌شود.

کد خبر: 55700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =