شکاف ۸/۵ درصدی تورم اغنیا و فقرا

مرکز آمار ایران از شکاف ۸.۵ درصدی نرخ تورم سالانه بین دهک اول (فقیرترین) و دهک دهم (ثروتمندترین) قشر جامعه در پایان آبان ۱۴۰۱ خبر داده و اعلام کرد: فقیرترین قشر جامعه در هشتمین‌ماه از سال‌جاری با نرخ تورم ۵۰.۲ درصدی مواجه بوده درحالی‌که نرخ تورم سالانه ثروتمندترین قشر به ۴۱.۷ درصد رسیده و همچنان دهک‌های ضعیف و متوسط جامعه نرخ تورم بالاتری را نسبت به دهک‌های ثروتمند تجربه می‌کنند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از همشهری، مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه کل کشور را برای آبان امسال ۴۴ درصد تخمین زده، طبق این آمار دهک‌های اول تا ششم تورم بالاتر از میانگین کشوری را تحمل کرده‌اند. این گزارش می‌افزاید: محدوده تورم ۱۲‌ماهه در گروه کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات بین ۶۰.۵ درصد برای دهک هشتم (پایین‌ترین) و ۶۴.۶ درصد برای دهک اول (بالاترین) نوسان داشته است.

نکته مهم در گزارش مرکز آمار ایران کاهش شکاف تورمی نقطه به نقطه بین دهک فقیر و ثروتمند در آبان امسال نسبت به مهر سال‌جاری است به‌نحوی که دهک اول در مهر امسال نرخ تورم ۵۷.۷ درصد و دهک دهم نرخ تورم ۴۳.۶ درصدی را تجربه کرده که از شکاف ۱۴.۱ درصدی حکایت داشت اما در آبان‌ماه نرخ تورم نقطه به نقطه دهک اول به ۵۶.۲ درصد و دهک دهم به ۴۳.۱ درصد کاهش یافته که باعث شکاف تورم ۱۳.۱ درصدی شده که بیانگر کاهش یک درصدی شکاف نرخ تورم بین فقیر و ثروتمند شده است.

افزون بر این براساس اعلام مرکز آمار شکاف نرخ تورم نقطه به نقطه در گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی بین دهک اول و دهم در آبان نسبت به مهر امسال ۱.۸ درصد کمتر شده و از ۸.۴ درصد به ۶.۶ درصد رسیده است. به این معنا که یک خانوار فقیر ایرانی در مهرماه امسال نسبت به مهرماه پارسال ۷۷ درصد بیشتر برای خرید یک سبد کالاهای خوراکی و آشامیدنی هزینه کرده که در آبان امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل این خانوار فقیر ۷۲.۶ درصد بیشتر هزینه پرداخت کرده‌اند. این در حالی است که یک خانوار ثروتمند در مهر امسال برای خرید یک سبد کالای خوراکی و آشامیدنی یکسان ۶۸.۶ درصد بیشتر از مهر پارسال هزینه کرده و در آبان برای خرید همان سبد کالاها ۶۶ درصد بیشتر خرج کرده‌اند. البته کاهش شکاف تورم در بین داراها و ندارها در شرایطی رخ داده که همچنان خانوارهای‌ ضعیف درآمدی با فشار تورمی بیشتری مواجه هستند زیرا سهم کالاهای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سبد ماهانه هزینه آنها ۴۳.۳ درصد است اما در سبد هزینه خانوارهای با سطح درآمد بالای جامعه تنها ۱۷.۲ درصد برآورد شده است. به این ترتیب هرچه دولت بتواند تورم کالاهای خوراکی و آشامیدنی را کاهش دهد به نفع طبقه پایین و متوسط جامعه خواهد بود. افزون بر این در آبان امسال تحت‌تأثیر رشد اجاره‌بها و البته افزایش قیمت دارو، نرخ تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات وزن بیشتری در افزایش نرخ تورم سالانه داشته و باعث تضعیف سفره طبقه متوسط و البته فقیر جامعه شده است.

شکاف ۸/۵ درصدی تورم اغنیا و فقرا

کد خبر: 55705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =