تسهیل دسترسی مردم به خدمات پرستاری در منزل

معاون پرستاری وزارت بهداشت تعداد مراکز مشاوره و ارائه مراقبت پرستاری در منزل را ۱۳۶۶ مرکز در سطح کشور برشمرد و گفت: تلاش می‌شود تا پراکندگی این مراکز در سطح کشور به گونه‌ای مدیریت شود تا دسترسی مردم به این خدمات در مناطق کم برخوردار نیز تسهیل شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از وبدا، دکتر عباس عبادی، با بیان اینکه دومین روز از هفته بزرگداشت مقام پرستار، به نام «پرستاری جامعه‌نگر» نامگذاری شده است، افزود: امروزه با طرح مقوله پوشش همگانی سلامت و ارائه خدمات در دسترس، ارزان و در زمان و مکان مناسب، مراقبت‌های پرستاری که با هدف حفظ و ارتقای سلامت افراد، پیشگیری از بیماری‌ها و ناتوانی‌ها، مشارکت در امر درمان و توانبخشی و ارائه مراقبت تسکینی ارائه می‌شود از مهم‌ترین خدمات در نظام‌های سلامت جهان قلمداد می‌شود که در کشور ما، بخش اعظم آن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ارائه می‌شود.

وی افزود: اگرچه به تدریج بخشی از خدمات پرستاری نظیر ارائه مراقبت در منزل به خارج از بیمارستان و به سطح جامعه تسری یافته، همچنان خدمات پرستاری مبتنی بر جامعه و اتصال آن به خدمات بیمارستانی به عنوان حلقه مفقوده برای ارائه خدمات جامع پرستاری تلقی می‌شود.

عبادی خاطرنشان کرد: مراکز مشاوره و ارائه مراقبت پرستاری در منزل که از سال ۱۳۷۸ به طور رسمی شروع به کار کرد، با ابلاغ آیین نامه بازنگری شده در سال ۱۳۹۵ رشد چشمگیری داشت که در طی دوره کووید ۱۹ خدمات قابل توجهی به بیماران مبتلا و خانواده آن‌ها ارائه کرده و از مراجعات غیر ضروری به اورژانس‌ها و بستری‌های غیر ضروری در بیمارستان جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مراکز مشاوره و ارائه مراقبت پرستاری در منزل به تعداد ۱۳۶۶ مرکز در سطح کشور است، اضافه کرد: تلاش می‌شود تا پراکندگی این مراکز در سطح کشور به گونه‌ای مدیریت شود تا دسترسی مردم به این خدمات در مناطق کم برخوردار نیز تسهیل شود.

وی گفت: همچنین، نظر به ضرورت توجه به کیفیت مراقبت‌های ارائه شده در این مراکز، تاکنون تعداد هفت بسته خدمات در منزل برای بیماری‌های مختلف تهیه و ابلاغ شده تا بدین وسیله از عملکرد یکسان مراکز و ارائه مراقبت‌های ارائه شده مبتنی بر استانداردها اطمینان حاصل شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت عنوان کرد: مراکز ارائه مراقبت‌های طولانی مدت و هاسپیس از دیگر خدمات مبتنی بر جامعه است که جهت مراقبت از بیمارانی که در شرایط حاد نیازمند بستری در بیمارستان نبوده و از سوی دیگر امکان مراقبت از آنها در منزل وجود ندارد و همچنین بیماران در مراحل پایانی زندگی، طراحی شده است. بدیهی است در چنین شرایطی، آنچه بیمار و خانواده‌اش نیازمند آن هستند، مراقبت‌های پرستاری است تا حتی‌المقدور از ارائه «مراقبت بیهوده» و تحمیل رنج و درد بر بیمار از یکسو و هزینه‌های درمانی از سوی دیگر اجتناب شود.

عبادی افزود: مطالعات نشان داده است تبعیت مناسب بیمار از درمان و توان خودمدیریتی وی از عوامل معنی دار در کاهش مراجعات غیرضروری به اورژانس، بستری مجدد و نارضایتی از خدمات است. بر این اساس معاونت پرستاری با اجرای پایلوت طرح تاسیس «واحدهای آموزش و پیگیری» در بیمارستان‌ها، به تقویت و تداوم آموزش‌های ارائه شده به بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن و خانواده آن‌ها مبادرت ورزید. نتایج طرح که نشان دهنده پیامدهای مثبت و تایید یافته پژوهش‌های انجام شده قبلی بود، منجر به ابلاغ دستورالعمل اجرایی تاسیس واحدهای مذکور شد که در حال حاضر این واحدها در بسیاری از بیمارستان‌های کشور مشغول به فعالیت بوده و حداقل هفت گروه از بیماران نظیر بیماران مبتلا به نارسایی قلبی، بیماری‌های مزمن ریوی و بیماران بعد از آمپوتاسیون و سکته مغزی تحت پوشش این خدمات قرار دارند.

وی با تاکید بر اهمیت پاسخگویی به مردم در گروه‌های سنی مختلف و شرایط سلامت متفاوت، گفت: این معاونت با سفارش طرحی پژوهشی به شبکه ملی تحقیقات پرستاری به منظور احصای نیازهای بر زمین مانده سلامت مردم در سطح جامعه که پرستاران قادر به برآورده ساختن آنها هستند، درصدد است تا با شناسایی این نیازها به برنامه ریزی جهت پاسخگویی به آنها از طریق ظرفیت موجود جامعه بپردازد.

عبادی اظهار کرد: با عنایت به ضرورت التزام به بند ث ماده ۷۴ قانون برنامه توسعه ششم و تکلیف معاونت پرستاری در توسعه خدمات در سطح جامعه، این معاونت تدوین سند جامع پرستاری سلامت جامعه با مشارکت معاونت‌های مرتبط و کلیه ذی‌نفعان در سال آتی را در دستور کار قرار داده تا در جهت توسعه این خدمات و پاسخگویی به نیازهای جامعه گام بردارد.

کد خبر: 55714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =