جرم دندان‌ سبب تحلیل استخوان فک می‌شود

سرپرست دی‌کلینیک تامین‌اجتماعی ایلام، جرم‌گیری دندان‌ها را از اقدامات بسیار ضروری برشمرد که در صورت بی‌توجهی می‌تواند منجر به تحلیل استخوان فک و لقی دندان‌ها شود و یکی از عوامل عدم توجه به جرم دندانی را تصورات نادرستی دانست که در اذهان عمومی نسبت به مقوله جرم‌گیری نقش بسته و در راستای اصلاح این تصورات توضیحاتی را ارائه داد.

دکتر نرگس علی‌رحمی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه یکی از علل ایجاد جرم دندان، بزاق دهان است، افزود: تشکیل جرم در دندان‌های هر فرد میزان متفاوتی دارد؛ برخی از افراد به ندرت دچار جرم‌گرفتگی دندان می‌شوند و برخی دیگر به کرات این اتفاق برای‌شان رخ می‌دهد که علت آن به مواد تشکیل دهنده بزاق دهان‌ مربوط است.

دندانپزشک اظهار کرد: یکی دیگر از علل ایجاد جرم دندان، ایجاد پلاک‌های میکروبی است؛ آنچه که در اثر فعالیت میکروب بر روی مواد غذایی باقی‌مانده در دندان ایجاد می‌شود، پلاک میکروبی نام دارد و این پلاک‌ها حالت چسبنده داشته و در نتیجه، مواد غذایی مختلف روی آن می‌نشیند و باعث تشکیل جرم می‌شود.

علی‌رحمی با اشاره به اقداماتی که می‌تواند در پیشگیری از جرم دندان موثر واقع شود، گفت: اصول اولیه آن مسواک زدن دندان‌ها دو بار در روز و استفاده از نخ دندان روزانه یک‌بار است. همچنین بهتر است پس از مصرف مواد غذایی به ویژه مواد غذایی رنگی مانند چای، قهوه و شکلات دهان را شست‌وشو داد. برای راحتی کار همواره به کودکان گوشزد می‌دهم که پس از مصرف شیرینی‌جات، مقداری آب را در حینی که در دهان می‌چرخانند، بنوشند.

وی تصریح کرد: این اقدام کمک می‌کند تا دندان‌ها کمتر در معرض اسیدی شدن قرار گیرد؛ زیرا هر ماده قندی که خورده می‌شود، پس از گذشت حدود ۲۰ دقیقه در دهان اسیدی شده و زمینه رشد میکروب و پوسیدگی دندان را فراهم می‌کند؛ اما پیشگیری از ایجاد پلاک‌های میکروبی می‌تواند تا حد زیادی حتی در دندان‌های جرم‌خیز از تشکیل جرم پیشگیری کند.

سرپرست دی‌کلینیک تامین‌اجتماعی ایلام، با تاکید بر انجام معاینات ادواری برای پیشگیری از ایجاد جرم دندان، ادامه داد: افراد براساس میزان جرم‌خیز بودن دندان‌های‌شان لازم است هر شش ماه، یک سال یا دو سال یکبار براساس تشخیص دندانپزشک، نسبت به جرم‌گیری دندان‌های خود اقدام کنند.

باورهای نادرست جرم‌گیری

علی‌رحمی عنوان کرد: اینکه گفته می‌شود که جرم‌گیری سبب می‌شود که دندان حساس و سوراخ و خراب شود، کاملا اشتباه است؛ برای رعایت بهداشت و حفظ سلامت دندان‌ها انجام جرم‌گیری بسیار ضروری است و این اقدام کمک می‌کند تا عمر دندان‌ها زیاد شود.

وی افزود: از سوی دیگر، جرم باعث ایجاد التهاب لثه و تحلیل استخوان‌های فک می‌شود و رفته‌رفته با تحلیل استخوان، دندان‌ها لق شده و از بین می‌رود. متاسفانه در جامعه ما بسیاری از افراد مستعد بیماری‌های لثه هستند.

سرپرست دی‌کلینیک تامین‌اجتماعی ایلام، اظهار کرد: همچنین این باور غلط وجود دارد که برداشته شدن جرم، منجر به لقی دندان‌ها می‌شود. باید گفت؛ درست است که جرم، دندان‌ها را به هم متصل کرده است، اما باید دانست که جرم، منجر به تحلیل لثه شده و از بن دندان، استخوان‌های فک را از بین می‌برد.

کد خبر: 55734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =