تکلیف وزارت کار اشتغالزایی است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت :یکی از محوری‌ترین تکالیف ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ساماندهی بازار اشتغال و ایجاد آن است.

به گزارش آتیه آنلاین، صولت مرتضوی امروز در جریان کارگروه ملی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری اظهار داشت : جامعه هدف ما در حوزه اشتغال روستایی در واقع روستائیان و عشایر پرتلاش هستند. و این روستائیان و عشایر در کشور ما جامعه‌ای با بهره‌وری بالا می باشند.
وی در ادامه بیان داشت : سه ظرفیت اعتباری در قالب ۱۱ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات حوزه اشتغال روستایی وجود دارد.
وزیر کار همچنین تصریح کرد : در طول چهارماه اگر به روستائیان و عشایر ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه شود، در راستای اشتغالزایی بسیار اثرگذار است. و در قالب تبصره ۱۶ نیز اعتبارات تسهیلاتی در اختیار کمیته امداد و سازمان بهزیستی قرار گرفته است.
مرتضوی ادامه داد: در راستای تبصره ۱۸ نیز اعتبارت لازم تخصیص داده شده است. که در آن راحت تر کردن دریافت تسهیلات حوزه اشتغال روستایی و عشایر باید مدنظر قرار گیرد.
وزیر کار اظهار داشت : روستائیان در راستای استفاده از مزایای مختلف تسهیلاتی می‌توانند در قالب تشکیل تعاونی‌ها این مهم را دنبال کنند.
وی گفت : تشکیل کارگاه‌های مشترک و تعاونی‌های اثرگذار در حوزه فعالیت‌های اشتغال روستایی ارتقاء و افزایش بهره‌وری را به دنبال خواهد داشت.

نماینده سازمان برنامه و بودجه نیز در ادامه نشست گارگروه ملی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری گفت : از اواسط سال گذشته تلاش در تمام‌شماری طرح‌های توسعه اشتغال روستایی اشتغال صورت گرفت.
وی اظهار داشت : در سال ۱۴۰۰ به میزان ۷۵ درصد اشتغال تعهد شده در قالب ۷۰ درصد طرح‌های اشتغالزا محقق شده است.
پورمحمدی همچنین تصریح کرد : کند شدن روند پرداخت‌های تسهیلات اشتغال در واقع به عنوان یکی از آسیب‌ها محسوب می‌شود.

نماینده وزارت کشور نیز در ادامه جلسه کارگروه امروز گفت :رسته فعالیت‌های اولویت دار بر اساس آمایش و سند توسعه روستایی مشخص شده است.
وی افزود : در حوزه اشتغال تعهد شده برخی از طرح ها با توجه به سرانه اشتغال تحقق کامل تعهد اشتغال را نداشته اند که باید به آن توجه داشت.
عباسی ادامه داد: در اشتغال پایدار باید به سمت اگزنجسره های ارزش حرکت کنیم.
وی بیان کرد : تعریف عامل توسعه و سیاست‌های حمایتی از زنجیره‌های ارزش در راستای اشتغال بسیار مهم است.

همچنین نماینده صندوق توسعه ملی در ادامه نشست امروز گفت : طرح توسعه اشتغال روستایی در محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال اثرات فراوانی داشته است.
احمدی بیان داشت : صندوق توسعه ملی آمادگی لازم را در تعامل و پرداخت باقیمانده در راستای اشتغال روستایی دارد.
وی افزود :تا به حال از منابع ریالی ۸۲ هزار میلیارد تومان در راستای طرح های اشتغالزا پرداخت شده است.

نماینده وزارت صمت نیز تصریح کرد: ماشین آلات معدنی نباید از اولویت های اشتغال و تسهیلات لازم خارج شود.
نقدی افزود : در وزارت صمت منابع یارانه دار متقاضیان بسیاری دارند که باید دستگاه ها به صورت وب سرویس استفاده از منابع را در قالب اشتراکی در اختیار یکدیگر قرا دهند.
وی ادامه داد : در این مسئله به دلیل استفاده چندین باره منابع تسهیلاتی توسط یک نفر نباشیم.

دراین کارگروه موضوعاتی پیرامون طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری، تسهیلات حوزه اشتغال، تسهیلگری در راستای ایجاد اشتغالزایی، وام ‌های خرد حوزه اشتغال روستایی، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امروز سه شنبه ۸ آذر کارگروه ملی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی عشایری با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیران بانک های عامل برگزار شد.
همچنین در این نشست نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، صندوق توسعه ملی، وزارت کشور، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، صندوق کارآفرین امید، بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک حضور داشتند.
در پایان این کارگروه همچنین مصوبات لازم در حوزه اشتغال روستایی و عشایری مطرح شد.

کد خبر: 55751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =