حکمرانی تأمین‌اجتماعی برای تحقق عدالت است

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در جمع مدیران و اعضای هسته گزینش این سازمان، نیروی مؤمن و متخصص را یکی از مؤلفه‌های مهم و اساسی تأثیرگذار بر تحول در این سازمان دانست و گفت: در سازمان تأمین اجتماعی ۷۰ هزار کارمند به معنی ۷۰ هزار نقطه تماس با بیشتر از ۵۰ درصد جامعه مشغول به ارائه خدمات هستند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، میرهاشم موسوی در همایش آموزشی-تخصصی مدیران و اعضای هسته‌های گزینش که در مشهد مقدس برگزار شد، تصریح کرد: هر چقدر این سیستم کارآمد باشد، به همان اندازه سرمایه اجتماعی تولید کرده و به همان اندازه در تحقق آرمان انقلاب که دال مرکزی آن عدالت است، سهیم می‌شود. ما در سازمان تأمین‌اجتماعی تعهد و تخصص می‌خواهیم و هر کدام بدون دیگری از منظر دینی قابل قبول نیست.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی ضمن تبریک هفته بسیج، میلاد حضرت زینب سلام‌الله علیها و روز پرستار، گفت: نیروی بسیجی در مکتب ما تا سر حد جان، پای انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی، ارزش‌ها و پای ملت ایران ایستاده و این مصداق واقعی «الذین قالو ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکه... ه.» است.

موسوی با اشاره به اینکه این مکتب و این تفکر، دشمن را ناامید می‌کند، اظهار داشت: به فرموده مقام معظم رهبری، همه همّ و غمّ دشمن، زدن ریشه امید است، اما تا وقتی که ما این مکتب و این تفکر را داریم، امید عالمگیر می شود. در این مکتب، وقتی پای درس رهبر انقلاب می‌نشینیم سراسر اقتدار و استقامت است.

وی ضمن قدردانی از زحمات کادر درمان به‌خصوص همکاران پرستار سازمان تامین‌اجتماعی، گفت: این عزیزان در یکی دو سال اخیر به‌خصوص در ایام کرونا، بسیجی‌وار، جهادی و جانانه پای این ملت ایستادند و البته ملت ما هم قدرشناس و قدردان است و در مقاطع مختلف دیدیم که چگونه با عواطف خود از زحمات این گروه خدوم در سازمان تأمین‌اجتماعی و در وزرات بهداشت قدردانی کردند و ان‌شاءلله با همین رویکرد، شاهد خدمتگزاری بیشتر به ملت ایران باشیم.

وی افزود: در حضور همکاران گزینش که تلاش دارند تا معیارها و شاخص‌ها و چارچوب‌های یک انتخاب اصلح را تعیین و اجرایی کنند، مهم‌ترین نکته، توجه دادن همکاران به مفهوم «کارآمدی» است. امروز دشمنان چشم دیدن پیشرفت‌های ما را ندارند و نمی‌خواهند این نظام کارآمد باشد. جمهوری اسلامی از آغاز با مدلی که امام خمینی (ره) ارائه کرد، هندسه حکمرانی در عالم را تغییر داد.

به گفته موسوی، تا قبل از جمهوری اسلامی، نگاه تک‌بعدی حاکم بود و این نگاه تک‌بعدی، مسیری را برای بشر تعریف کرده بود که با پیروزی انقلاب اسلامی به هم ریخت و یک نگاه چند بعدی در حکمرانی حاکم شد که توأمان توجه به دنیا و آخرت را در هم آمیخت و محصولش جمهوری‌اسلامی شد که نه شرقی و نه غربی است.

موسوی با اشاره به اینکه بعد از چهل‌واندی سال ما هنور نتوانسته‌ایم به شکل کامل در همه عرصه‌ها، کارآمدی‌های ایجاد شده را تبیین کنیم، افزود: در برخی عرصه‌ها، کژکارکردی‌هایی وجود داشته و این کژکارکردی‌ها از قضا مربوط به جایی است که ما از دال مرکزی گفتمان انقلاب‌اسلامی یعنی عدالت فاصله گرفتیم.

وی ادامه داد: مؤلفه‌های دیگر از جمله آزادی، استقلال و اقتدار و سایر مؤلفه‌های حکمرانی، به نوعی ذیل مفهوم عدالت است که جایگاه خود را پیدا می‌کنند. هر جایی که ما با این مفهوم درست و دقیق جلو رفتیم، شاهد کارآمدی بوده‌ایم. امروز اگر مثلاً مباحث اقتصادی را درست تحلیل کنیم که یکی از چالش‌های ما است، آنجایی که در اقتصاد خرد و کلان دچار مشکل هستیم حاصل الگوی نظام‌های لیبرال سرمایه‌داری است که حتی آنجایی که سراغ مفاهیمی نظیر عدالت توزیعی رفتند، نه برای تحقق اصل عدالت، بلکه برای حفظ سود حداکثری بوده است.

وی با تأکید بر اینکه نقش تأمین‌اجتماعی در تحقق عدالت به‌عنوان دال مرکزی انقلاب اسلامی، نقش بی‌بدیل و بی‌نظیری است، گفت: هیچ دستگاهی را پیدا نمی‌کنید که به اندازه تأمین‌اجتماعی با عدالت ارتباط مستقیم داشته باشد. در واقع حکمرانی تأمین‌اجتماعی برای تحقق عدالت است.

وی بیان داشت: البته اینکه ما چقدر براساس الگوی مکتبی خود جلو رفته‌ایم محل بحث است. مثلاً از الگوی نظام بیمه در قالب تکافل اجتماعی که در رویکرد دینی ما هم مورد توجه هست و در کتاب مرحوم شهید صدر هم آمده، خیلی کم و بعضی جاها اصلاً استفاده نشده است. اگر مسائل خود را در این سیستم تحلیل کنیم، معلوم می‌شود اگر ناکارآمدی وجود دارد، ناشی از فاصله گرفتن از نگاه اصلی است.

موسوی تصریح کرد: اگر در خروجی‌ها به دنبال افزایش سرمایه اجتماعی باشیم که قطعاً یکی از آسیب‌های امروز ما همین کاهش یا اختلال در سرمایه‌اجتماعی است، هرکس که در تأمین‌اجتماعی شاغل است، اهمیتش به اندازه نسبتی است که با این دال مرکزی و تولید سرمایه اجتماعی پیدا می‌کند

وی با تأکید بر اینکه ما در سیستم با دو مؤلفه سر و کار داریم که یکی کارگزار است و دومی نهاد یا ساختار، اظهار داشت: اگرچه آن بخشی که در ساختارها و نهادها و توسعه و تقنین کار می‌کند حائز اهمیت است، اما اگر در خروجی‌های سیستم، عیب و اشکالی هست، افراد و کارگزاران نیز در آن مؤثر هستند.

به گفته وی، اگر در خروجی، کژکارکردی‌هایی هست و کارآمدی به صورت مطلوب به مردم منتقل نمی‌شود، بخشی از این مربوط به ایفای نقش افراد است. امروز اگر بعد از ۱۸ سال که «قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین‌اجتماعی» تصویب و ابلاغ شده، مجدداً سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری با تاکید بر همان تکالیف مصرح قبلی یعنی ایجاد امنیت و آسایش و آرامش و تحقق عدالت برای جامعه است، یعنی ما آن اهداف را به طور کامل محقق نکرده‌ایم و بخشی از این نقیصه به عملکرد افراد بازمی‌گردد.

ورود چهارهزار نفر به تأمین اجتماعی از طریق آزمون

موسوی با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی تأمین‌اجتماعی که اخیراً برگزار شد، تأکید کرد: امروز ۴ هزار نفر جدید می‌خواهند وارد سازمان شوند که عدد کمی نیست. اگر هر کدام از این ۴ هزار نفر روی چند نفر از سایر همکاران تأثیر مثبت بگذارند، سرجمع این تأثیرات می‌توانند باعث تحول بشود. ما اینجا شهید امیراحمدی‌ها را می‌خواهیم. رهبری از ما انتظار تحول دارد، تحول یعنی جهش و جهش با امثال شهید امیراحمدی‌ها به دست می‌آید.

وی اضافه کرد: ما باید خودمان را به این عزیزان و تفکر آن‌ها نزدیک کنیم و البته ما در سازمان تأمین‌اجتماعی از این قبیل همکاران کم نداریم. همین شهدای سلامت که تا پای جان به ملت خدمت کردند با همین مدل پیش رفتند. در بخش‌های دیگر هم اگر ما همین مدل را پیش ببریم می‌توانیم به تحول برسیم. اینکه ما دنبال افراد اصلح و شایسته و دنبال اهلیت هستیم، به این سبب است که آن کسی که اهلیت دارد، توفیق خدمت به مردم را پیدا می‌کند.

وی افزود: البته چنانکه رهبر انقلاب فرمودند، در ارزیابی افراد باید از افراط و تفریط هم پرهیز کرد و به تعبیر ایشان سختگیری بیجا هم نباید باشد، بلکه انتخاب اصلح به معنای واقعی باید مد نظر باشد. ما هم تعهد می‌خواهیم و هم تخصص و هر کدام بدون دیگری از منظر دینی قابل قبول نیست. نهایتاً دستاورد و خروجی فرآیندها، باید به ایجاد سرمایه اجتماعی برای نظام و خدمت به مردم منجر شود.

کد خبر: 55809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =