ابزار الزامی توسعه مشاغل خانگی چیست؟

مشاغل خانگی پیش از این در قالب بستر پرظرفیت توسعه اقتصادمحور، افزایش اشتغال، ارتقاء بهره‌وری کار، رونق بازارکسب و کار و زمینه‌ساز رفاه اجتماعی و خانوادگی دور از توجهات تصمیم‌سازان حوزه‌های اشتغال و رفاه قرار داشت.

به گزارش آتیه آنلاین، عقیده کارشناسان براین است که در شرایط اقتصادی حاکم بر بازار کار و با وجود چالش‌های مرتبط با تولید و الزام ایجاد فرصت‌های شغلی باید از تمامی ظرفیت‌های مرتبط بهره‌مند شد.

براین اساس در راستای رشد و توسعه اقتصادی و رونق تولید، ظرفیت گسترده اشتغال خانگی، زمینه‌ساز حل مسائل مرتبط با تولید و بازار کار خواهد بود.

با توجه به جزییات این مهم در گفت‌وگو با حمید حاج‌اسماعیلی، فعال اقتصادی و کارشناس حوزه کسب‌وکار و اشتغال، شرایط موجود در حوزه بازار کار خانگی و اشتغال این بخش را بررسی و برخی راهکارهای مرتبط با استفاده از ظرفیت و توان اشتغال خانگی و ضرورت حمایت دولت از این حوزه را جویا شدیم.

سوابق طرح اشتغال خانگی در دولت‌ها

حمید حاج‌اسماعیلی در خصوص حمایت‌های لازم در حوزه فعالیت مشاغل خانگی گفت: مسأله مشاغل خانگی در بسیاری از دولت‌های گذشته مطرح شده، اما برنامه‌ریزی و سیاستگذاری متناسب با ظرفیت‌های این بخش از اشتغال در دهه‌های گذشته مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

این فعال حوزه بازار کار افزود: در واقع حمایت از مشاغل خانگی و توسعه‌ این نوع اشتغال در قالب هدفگذاری‌های دولتی در برخی دوره‌های پیشین انجام نشده و بیشتر این موضوع در اظهارات و رسانه‌ها مطرح و کار اساسی و اصولی در این حوزه کمتر انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به نبود آمار دقیق در حوزه مشاغل خانگی، داده‌های مطرح شده در این حوزه بیشتر جنبه حدس و گمان داشته و قابل استناد نبوده و میزان سهم ارائه شده در قالب مشاغل خانگی در بازار کار کشور از دقت بالایی برخوردار نیست.

ظرفیت اشتغال خانگی در تأمین نیاز بازار کار

این کارشناس حوزه بازار کار تصریح کرد: در شرایطی که بازار کار رسمی تحت تأثیر چالش‌ها و مشکلات اقتصادی قرار گرفته، فعالیت طبیعی این حوزه با چالش مواجه و ما نیز افزایش نرخ تورم و بیکاری را شاهد هستیم، رشد فعالیت مشاغل خانگی اتفاق افتاده است.

وی گفت: در این وضعیت به صورت طبیعی، صحنه کار و فعالیت برای توسعه مشاغلی از جنس اشتغال خانگی بیشتر فراهم خواهد شد.

به گفته حاج‌اسماعیلی، در صورت هوشمندی بازار کار و نمود آن در برنامه‌های مدیران و دستگاه‌های دولتی از ظرفیت مشاغل خانگی نهایت بهره‌مندی صورت گرفته و با حمایت‌های دولتی، بخشی از مشکلات این بخش حل خواهد شد.

چالش‌های اشتغال و توان اجرایی مشاغل خانگی

این فعال حوزه کسب‌وکار گفت: اکنون نیز به دلیل مشکلات مرتبط با بیکاری، افزایش هزینه‌های حوزه تولید و کاهش قدرت خرید اقشار مختلف، فرصت مناسبی برای حمایت از شاغلان حوزه مشاغل خانگی و اقشار دیگری مانند دستفروشان و توسعه کار آنها فراهم شده است.

وی افزود: بیشتر میزان فعالیت حوزه مشاغل خانگی مرتبط با شاغلان ساکن شهرها بوده و دلیل آن بازار تولیدات اینگونه مشاغل در محیط‌های شهری است.

وی همچنین اضافه کرد: به عبارتی به دلیل امکان عرضه گسترده محصولات مشاغل خانگی در شهرها، زمینه توسعه فعالیت‌های مربوط به این بخش در شهرها فراهم آمده است.

اشتغال خانگی زمینه توسعه بسترهای گردشگری است

حاج‌اسماعیلی تصریح کرد: در مشاغل خانگی عمدتاً به حوزه فعالیت‌های هنری و صنایع دستی پرداخته شده که به شرط بسترهای مهیا در حوزه گردشگری و مسافرت‌های داخلی، امکان رشد این مشاغل و عرضه محولات ناشی از این فعالیت‌ها وجود داشته و در غیر این صورت زمینه فعالیت آنها با مخاطره مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: به عبارتی، یکی از عوامل اساسی در رشد و توسعه مشاغل خانگی، توسعه پذیرش گردشگر و افزایش مسافرت‌های مردمی در داخل کشور است که در صورت ارتقاء قدرت خرید و جنب و جوش اجتماعی این امر نیز ممکن می‌شود.

این کارشناس بازار کار با اشاره به اینکه دولت‌ها باید زمینه توسعه بازاریابی و ایجاد بسترهای عرضه محصولات تولیدی فعالیت‌ها و اشتغال خانگی را فراهم کنند، افزود: در این شرایط زمینه ارتقاء و توسعه اشتغال در این حوزه نیز مهیا خواهد شد.

کد خبر: 55813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =