قانون حمایت از حقوق معلولان کامل اجرا شود

قائم مقام انجمن نابینایان ایران گفت: عمده‌ترین و اصلی‌ترین مطالبه جامعه معلولان اجرای کامل و دقیق قانون حمایت از افراد دارای معلولیت است.

منصور شادکام در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین بیان کرد: قانون حمایت از حقوق معلولان پس از اعمال اصلاحات و تصویب، در نهایت سال ۱۳۹۷ ابلاغ شد و اگر این قانون از آن زمان تا کنون به مرور به اجرای کامل رسید نزدیک به ۷۰ تا ۸۰ درصد از مشکلات عمده پیش‌روی معلولان و از جمله نابینایان برطرف می‌شد.

وی تخصیص اعتبار لازم برای اجرای قانون را ضروری خواند و گفت: اجرای این قانون نیازمند ۷۰ تا ۹۰ هزار میلیاردتومان اعتبار است در حالی که بعضا رقمی حدود دو هزار میلیارد برای اجرای آن تخصیص می‌شود و قطعا اجرای کامل و بندبند این قانون با این مبلغ که اغلب نیز قطره‌چکانی تزریق می‌شود اصلا امکان‌پذیر نبوده و نیست.

شادکام تاکید کرد: اگر اعتباری نیز تخصیص و تزریق شود در شرایطی که سازمان‌ها، ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها متعهد به اجرای این قانون و مسئولیت‌پذیر باشند می‌توان به اجرای دقیق و کامل این قانون و رفع بسیاری از مشکلات معلولان امیدوار شد.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران با اشاره به ضرورت ضمانت اجرای این قانون اظهار کرد: برخورد و مجازات قانون‌شکنان در قانون پیش‌بینی شده که اگر در مسیر اجرا، گاه برخی از مواد قانونی نقض شد با قانون‌شکنان با اعمال مجازات، برخورد جدی شود.

وی خاطرنشان کرد: اشتغال، مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری اماکن عمومی که همواره به عنوان مهم‌ترین مطالبه از سوی معلولان مطرح می‌شوند به صورت دقیق در قانون آمده‌اند و این موارد نیازمند اعتبار متناسب و البته همکاری و مقیدبودن دستگاه‌ها و سازمان‌ها هستند.

شادکام بر ضرورت فرهنگ‌سازی در خصوص معلولیت و توانمندی معلولان در کشور تاکیدکرد و افزود: باید مسئولان و مردم به این باور برسند که معلولان نیازمند ترحم نیستند بلکه اگر آنها در راستای وظایف سازمانی و مسئولیت اجتماعی خود در قبال معلولان رفتار و عمل کنند ضمن شکوفایی توانمندی‌های معلولان، بسیاری از مشکلات آنها نیز حل می‌شود.

وی تاکیدکرد: رسانه‌ها باید به عنوان پل ارتباطی جامعه با دستگاه‌ها و سازمان‌ها، با تمرکز بیشتری اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان را به عنوان مهم‌ترین خواسته جامعه معلولان از مسئولان مطالبه کنند.

کد خبر: 55818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =