اولتیماتوم یک ماهه به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی

به گفته رئیس ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار، بانک‌های توسعه تعاون و رفاه با بالای ۴۰ درصد بیشترین میزان تسهیلات مشاغل خانگی را پرداخت کرده‌اند و بانک‌های پست بانک و کشاورزی نیز کمتر از ۱۰ درصد تسهیلات ارائه داده‌اند

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران ، در حالی ‌که مقدار تسهیلات پرداخت شده در هشت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد حدود ۷ هزار و ۳۰۰ درصدی روبه‌رو بوده، اما تا رسیدن به عدد تعیین شده ۳ هزار میلیارد تومان، حدود ۲ هزار میلیارد تومان دیگر باقی است؛ موضوعی که واکنش ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار را به دنبال داشت و مهلت یک ماه به چهار بانک عامل پرداخت کننده تسهیلات اشتغالزایی داده شده است.
از همان ابتدا مشخص بود که عملکرد بعضی بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات ابلاغی مشاغل خانگی مناسب نیست، در حالی که دولت سیزدهم موضوع اشتغال را برای همه دستگاه‌ها در اولویت قرار داده است، این را آزیتا همتیان، رئیس ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز تأیید می‌کند.
مجموع تسهیلات اشتغالزایی مشاغل خانگی در ۱۰ سال اخیر ۱۲ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان بوده و سهم تسهیلات این بخش در سال جاری به سه هزار میلیارد تومان رسیده است. به عبارتی در هشت ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تسهیلات ارائه شده در بخش مشاغل خانگی با ۷ هزار و ۲۹۱ درصد رشد مواجه شده که باعث افزایش ۳۹۱ درصدی اشتغال در این حوزه شده است.
با اینکه رشد میزان تسهیلات داده شده به مشاغل خانگی به مقدار قابل توجهی، همچنان که در سطرهای فوق اشاره شد با افزایش مواجه شده است، اما شتاب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای رسیدن به اشتغالزایی پایدار آن هم در رسته‌های خرد و متوسط باعث شده که این مقدار تسهیلات تحت‌الشعاع قرار داده شود و این‌طور به نظر می‌رسد که کم کاری شده است.
این در حالی است که بنابر اظهارات آزیتا همتیان، رئیس ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌خواهد که رشد اشتغال ۳۰۰ هزار نفری در بخش مشاغل خانگی تا پایان امسال محقق شود و مقدار تسهیلات را نیز از ۳ به ۶ هزار میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۲ افزایش دهد. بنابراین شتاب دولت با این توضیحات بیراه نیست و به همین خاطر است که حالا وزارت کار بر تسهیل در اجرای پرداخت تسهیلات تعهد داده شده بانک‌های عامل توسعه تعاون، رفاه، پست بانک و کشاورزی تأکید کرده است.
بر اساس اظهارات همتیان که با روزنامه ایران در میان گذشت، بر اساس نشستی که اخیراً با مدیران بانک‌های عامل پرداخت کننده تسهیلات مشاغل خانگی برگزار شده یک ماه به این بانک‌ها فرصت داده شده که زمینه پرداخت این تسهیلات را فراهم کنند. به گفته همتیان، بانک‌های توسعه تعاون و رفاه با بالای ۴۰ درصد بیشترین میزان تسهیلات مشاغل خانگی را پرداخت کرده‌اند و بانک‌های پست بانک و کشاورزی نیز کمتر از ۱۰ درصد تسیهلات ارائه داده‌اند.
همتیان اضافه کرد: بانک‌های عاملی که نمی‌توانند تسهیلات ابلاغی مشاغل خانگی امسال را پرداخت کنند، این مسأله را اعلام کنند تا در برنامه‌ریزی‌ سال ۱۴۰۲بانک‌های متقاضی دیگر جایگزین شوند.
همتیان با بیان اینکه اشتغالزایی امری چند بعدی است که بسیاری از دستگاه‌های اجرایی برای تحقق آن وظیفه دارند، گفت: تسهیلات ابلاغی مشاغل خانگی امسال با ۳ هزار میلیارد تومان به نسبت سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است که نشان از تلاش و جدیت دولت سیزدهم در این حوزه دارد.
در هشت ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه در همین مدت در سال گذشته، میزان تسهیلات ارائه شده به این بخش از ۲۳ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته که از این میزان به گفته همتیان تاکنون یک هزار و ۷۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.
آن طور که معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته، در ۱۰ سال اخیر بیشترین پرداخت تسهیلات اشتغال در دولت سیزدهم رقم خورده است.
محمود کریمی بیرانوند به خبرگزاری ایرنا توضیح داده که از سال ۱۳۹۰ تاکنون، ۱۲ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی مشاغل خانگی بوده که امسال سهم تسهیلات مشاغل خانگی سه هزار میلیارد تومان بوده است.
از لحاظ آماری هنوز هم ایران نسبت به کشورهای توسعه‌یافته، سهم کمتری از مشاغل خانگی را به خود اختصاص می‌دهد. ‌طوری‌که این رقم در کشورهای امریکا، استرالیا و انگلیس بین ۹ تا ۱۱ درصد ولی در کشورمان ایران آمار اشتغال در خانه در حدود ۳ الی ۴ درصد اعلام شده است. از لحاظ شاخص تولید ناخالص داخلی که یک شاخص مهم در سنجش پیشرفت اقتصادی کشورها است هم در ایران تنها میزان ۲، ۲ درصد از حجم تولید ناخالص داخلی به بخش مشاغل خانگی اختصاص دارد.

کد خبر: 55827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =