یک میلیون و ۵۰۰ هزار بیمه‌شده حرف و مشاغل آزاد

براساس جدیدترین آمارها و داده‌ها از سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به عنوان بیمه‌شده در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد از خدمات این سازمان بیمه‌ای بهره‌مند هستند.

به گزارش آتیه آنلاین، در بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و در راستای توسعه پوشش بیمه‌ای و فراگیری نظام تامین‌اجتماعی، شاغلان در بخش مشاغل آزاد و دارای حرفه و مشاغل آزاد فاقد نظام کارگری و کارفرمایی براساس یک توافق و قرارداد با نرخ تعیین شده از خدمات بیمه‌ای و درمانی تأمین اجتماعی برخوردار خواهند شد.

اکنون نیمی از جمعیت کشور در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور در قالب بیمه اختیاری، اجباری و بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی بوده و همچنان از این طریق جذب افراد فاقد بیمه در بخش‌های تولیدی، صنعتی و خدماتی، هدف مهم و اساسی برای گسترش و تعمیم خدمات بیمه‌ای را دارد.

براساس آمارهای موجود ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار بیمه شده اصلی شامل بیمه‌شدگان اجباری، اختیاری و بیمه حرف و مشاغل آزاد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی بوده و خدمات هجده‌گانه در کنار مستمری بگیران و بازنشستگان به این افراد بیمه‌شده در کشور ارائه می‌شود.

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای در میان ۱۸ صندوق و سازمان بیمه‌ای ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را به تنهایی تحت پوشش دارد که افزایش تعداد بیمه‌شدگان و تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای به ویژه در بخش بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد از جمله هدفگذاری اصلی سازمان به شمار می‌رود.

شروط پرداخت حق بیمه برای افراد مشمول بیمه مشاغل آزاد

بیمه شده صاحبان حرف و مشاغل آزاد بیمه‌شده‌ای است که برای انجام حرفه و شغل مورد نظر با داشتن کارگر (کارفرما) یا خود به تنهایی (خویش فرما) به استناد مجوز اشتغال صادر شده از سوی مراجع صلاحیت‌دار یا به تشخیص سازمان تأمین اجتماعی به کار اشتغال داشته و مشمول مقررات حمایتی خاصی نباشند و با انعقاد قرارداد، حق بیمه خود را طبق مقررات به سازمان پرداخت می‌کند.

افراد مشمول بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد از خدمات بیمه‌ای و درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی برخوردار بوده اما برای این افراد امکان استفاده از حوادث ناشی از کار و قانون بیمه بیکاری وجود ندارد.

طبق اطلاعات موجود افراد مشمول بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد می‌توانند با پرداخت نرخ حق بیمه ۲۷ درصد در واقع از بیمه کامل برخوردار و از پوشش درمانی هم بهره‌مند شده که این نوع حق بیمه براساس ماده ۳۹ قانون تأمین‌ اجتماعی باید از سوی این افراد در موعد مقرر پرداخت ‌شود.

همچنین نظام بازنشستگی مشمولان بیمه حرف و مشاغل آزاد نیز تابع بازنشستگی عام بوده یعنی با ۳۰ سال سابقه و ۶۰ سال سن برای مردان و ۳۰ سال سابقه و ۵۵ سال سن برای بانوان، امکان بازنشستگی افراد وجود دارد.

۶۱۱ هزار بیمه شده در بخش صاحبان حرف و مشاغل آزاد زن هستند

طبق آمارها حدود ۸۸۹ هزار نفر از بیمه‌شدگان در بخش بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی را مردان و ۶۱۱ هزار نفر دیگر را بانوان تشکیل می‌دهند.

بیشترین آمار مربوط به بیمه حرف و مشاغل آزاد مربوط به استان‌های تهران با حدود ۲۵۵ هزار نفر، اصفهان با بیش از ۱۲۸ هزار نفر، فارس با ۱۰۸ هزار نفر، مازندران با بیش از ۱۰۶ هزار نفر، گیلان با ۹۶ هزار نفر، آذربایجان شرقی با ۹۲ هزار نفر و خراسان رضوی با ۹۱ هزار نفر است.

براساس داده‌های موجود کمترین آمار مربوط به بیمه شدگان در بخش بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد نیز به ترتیب به استان‌های کهکیلویه و بویراحمد با پنج هزار و ۴۰۰ نفر، خراسان شمالی با ۹ هزار و ۱۶۷ نفر، سیستان و بلوچستان با ۹ هزار و ۴۹۲ نفر و ایلام با حدود ۱۰ هزار نفر اختصاص دارد.

روند افزایش تعداد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی

طبق آمارهای سال ۱۴۰۰ روند افزایشی در تعداد بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی را شاهد بوده به طوری که بر اساس این داده‌ها در سال گذشته تعداد بیمه‌شدگان اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی رشد ۳.۷ درصدی و مستمری‌بگیران این سازمان افزایش ۳.۶ درصدی داشته است.

در سال ۱۴۰۰ جمعیت کشور حدود ۸۵ میلیون نفر برآورد شده و داده‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در پایان این سال پوشش بیمه‌ای بیش از ۴۵ میلیون و ۶۳ هزار نفری، معادل ۵۳ درصد افراد جامعه را نشان می‌دهد.

تعداد افراد بیمه شده اصلی تأمین‌اجتماعی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار نفر اعلام شد، در حالی که تا پایان سال ۹۹ این تعداد حدود ۱۴ میلیون و ۵۸۴ هزار نفر اعلام شده بود.

همچنین تعداد افراد مستمری‌بگیر و بازنشسته سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در سال گذشته بیش از ۴ میلیون و ۷۶ هزار نفر بوده که نسبت به سال قبل از آن با رشد ۳.۶ درصدی به ۴ میلیون و ۲۲۸ هزار نفر رسید.

هدف‌گذاری برای بیمه حرف و مشاغل آزاد

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این باره گفت: در راستای اجرای اصل یک قانون تأمین اجتماعی و اصل ۲۹ قانون اساسی سازمان به دنبال جذب بیمه‌شدگان جدید در میان افراد فاقد بیمه بوده که با استفاده یکی از این نوع بیمه‌ها در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، افراد بدون بیمه از سوی این سازمان برای دریافت خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی جذب سازمان می‌شوند.

مهدی شکوری در گفت و گو با آتیه آنلاین اظهار داشت: براساس اطلاعات و داده‌های موجود اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار بیمه شده در قالب بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد از خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی بهره‌مند هستند.

وی تأکید کرد: برای امسال، هدفگذاری مشخصی صورت گرفته که در قالب چهار گروه بیمه‌شدگان مانند زنان خانه‌دار، بیمه دانشجویان، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه اختیاری افراد فاقد بیمه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند.

شکوری اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی از میان جمعیت فاقد بیمه در کشور همچنان با اجرای طرح‌های مهم و اثرگذار بیمه‌ای برای گسترش خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی تلاش کرده تا از این طریق علاوه بر جذب افراد بدون بیمه، برای افزایش منابع درآمدی خود از محل وصول حق بیمه نیز اقداماتی را انجام دهد.

وی ادامه داد: به همین منظور و در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی زمینه بهره‌مندی این افراد بدون پوشش از خدمات تأمین‌اجتماعی فراهم شده است.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی تصریح کرد: تا پایان مهرماه سال ۱۴۰۱ حدود ۵۴۰ هزار نفر در قالب افراد تحت پوشش بیمه در سازمان در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی جذب شده است.

در مجموع ۷۳ درصد جمعیت کشور از خدمات صندوق‌ها و بیمه‌های اجتماعی بهره‌مند بوده که ۵۳ درصد آنان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی و ۲۰ درصد باقیمانده افراد دارای بیمه در دیگر صندوق‌های بیمه‌ای از خدمات گسترده برخوردار هستند.

حدود ۲۷ درصد افراد جامعه فاقد پوشش بیمه‌ای بوده که باید برای بهره‌مندی این افراد از خدمات سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر تلاش جدی انجام شود که البته سازمان تأمین اجتماعی براساس تکلیف قانونی خود در اصل یکم قانون این سازمان و اصل ۲۹ قانون اساسی در راستای جذب افراد فاقد بیمه عمل کرده است.

کد خبر: 55838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =