۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 55839

برنامه‌های کشور باید پیوست معلولان داشته‌باشند

کامران عاروان. مدیرعامل جامعه معلولین ایران
 برنامه‌های کشور باید پیوست معلولان داشته‌باشند

اکنون حدود بیست‌سال است که این روز را (روز جهانی معلولان) در سراسر جهان گرامی می‌دارند و هدف این بوده و هست که دولت‌ها و ملت‌ها به نیازهای ویژه این افراد در سطح جامعه خود توجه کنند.

این توجه صرفا نباید به شعار و حرف و لبخند و دست کشیدن از مهر بر سر این افراد بسنده شود، بلکه باید در زندگی فردی و اجتماعی این افراد از اساس تحول لازم را ایجاد کند و باید معلولان پیوست تمام کارهایی باشد که آن جامعه انجام می دهد و او را ببینند و از تبعیض علیه آنها عامدانه و غیرعامدانه بپرهیزند و از انزوا و حاشیه راندن آنان نیز خودداری کنند.
برنامه‌های توسعه‌ای فراگیر هر کشور باید به گونه ای طراحی و اجرا شود که زیرساخت‌های مهم برای آموزش، ورزش، اشتغال، مسکن، معیشت، فرهنگ، تفریح و گردشگری، فضاهای فیزیکی جامعه و از این دست برای حضور و مشارکت فعالانه این افراد فراهم گردد و این افراد به همه فضاها و امکانات دسترسی بیابند. این بخش از جامعه باید به بطن اجتماع بازگردند و در اولویت‌های دست اندرکاران سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و علمی جامعه و برنامه‌ریزی ها و تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان آنها قرار گیرند. در این روند از تفسیر به رای مسائل این حوزه و برخورد غیرعلمی و تخصصی و احساسی و انجام کارهای صوری و رفع تکلیفی جدا خودداری شود.
اما بخشی از این روز به خود افراد دارای معلولیت و نهادهای مدنی آنها باز می‌گردد. آنها باید با حضور و مشارکت مدام و خستگی ناپذیر خود در این روزها و استمرار آن در طول سال، به جریان‌سازی فکری و اجتماعی و ایجاد گفتمان خردمندانه در سطح خرد و کلان جامعه بپردازند و اهمیت این کارها و اقدامات را مرتب گوش‌زد و تکرار کنند و با طرح‌ها و برنامه‌های متنوع و متفاوت آگاه‌سازی نمایند و جامعه را نسبت به خودشان و اهدافشان حساس سازند و به دولت ها و ملت ها بفهمانند که انها تنها پیگیرحق زندگی برابر با دیگر افراد جامعه هستند.
حقی که قرن ها به علت‌های تاریخی مغفول و مسکوت مانده است. آنها خواهان بهره‌مندی از همه امکانات و بسترهای موجود در جامعه هستند به جهت پیشبرد اهداف فردی اشان و چنان که تا کنون اثبات شده است آنها می‌توانند به تداوم و تسریع امر توسعه در تمام ارکان علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی، صنعتی و اداری و اینها به جد و حتی فراتر از انتظار یاری برسانندو به واقع جامعه با حذف این افراد بیشتر خود متضرر می‌شود و خود را از توانمندی بالای اینها محروم می کند.
و اما رسانه‌های جامعه باید این روز را به تعداد تمام روزهای سال تکثیر کنند و صدای مطالبات و خواسته‌های افراد دارای معلولیت را به گوش همه کسانی که می‌توانند گامی ولو کوچک در جهت بهبود شرایط زیست اجتماعی آنها بردارند و یادآور مسائل و مشکلات این افراد شوند تا مبادا تنها در همین روزها از آنها یاد شود و در سایر روزها به بوته فراموشی سپرده شوند.
امید که این فرآیند بدون وقفه و به صورت تحول آفرینی زندگی این افراد و خانواده‌هایشان و همه افراد درگیر با آنها را بهتر و بهتر کند و روز جهانی افراد دارای معلولیت تبدیل به جشنی فراگیر برای همه جوامع انسان‌مدار تبدیل گردد.
کد خبر: 55839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =