مشکلات عدیده نابینایان در نبود دسترس‌پذیری‌ها

مدیرمسئول ماهنامه تخصصی نسل مانا در بیان مشکلات خاص نابینایان بیان‌کرد: مهم‌ترین مشکلات‌نابینایان به موضوع دسترس‌پذیری‌ها (مبلمان‌شهری و فضای‌وب) برمی‌گردد.

امیر سرمدی امروز( ۱۲ آذرماه) به مناسبت روز جهانی معلولان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین بیان کرد: به‌خاطر محدودیت‌های افراد نابینا، بستر دریافت خدمات در محیط‌های عمومی (بانک‌ها، پیشخوان‌دولت و خدمات قضایی، فروشگاه‌ها، پارک‌ها، مراکز گردشگری، مترو، اتوبوس، خیابان‌ها و پیاده‌روها و...) باید برای آنها مناسب‌سازی شود.

سرمدی یادآور شد: زمانی‌که افراد نابینا با عصای‌سفید خود در معابر و پیاده‌روها حرکت می‌کنند باید دغدغه‌ای در مورد آسیب فیزیکی نداشته‌باشند. متاسفانه در سال‌های اخیر نابینایانی را داشتیم که به علت عدم اصول مناسب‌سازی‌ها در مسیر اتوبوس‌های شهری جان‌شان را از دست داده‌اند.

وی بر ضرورت پیاده‌سازی سامانه بانکی و فروشگاهی متناسب با شرایط نابینایان تاکید کرد و افزود: همچنین پارک‌ها و معابر نیز با گذاشتن موزاییک‌های برجسته زردرنگ می‌توانند برای نابینایان دسترس‌پذیر شوند.

مدیرمسئول ماهنامه نسل مانا گفت: استفاده از فضای وب برای نابینایان نیز مشخصا با موانع و مشکلات‌خاصی همراه است. استانداردهایی برای استفاده نابینایان در اینترنت و اپلیکیشن‌های اندرویدی وجود دارد که اگر توسعه‌دهنده آن وب‌سایت‌ها، استانداردها را رعایت کنند افراد نابینا با صفحه‌خوان‌ها و نرم‌افزارهایی‌که بر روی گوشی هوشمند خود دارند به راحتی می‌توانند از سایت‌ها و انرم‌افزارهای کاربردی استفاده کنند.

وی اجرای کامل و بی‌قید و شرط قانون حمایت از افراد دارای معلولیت را مطالبه عموم معلولان خواند و افزود: در کشوری زندگی می‌کنیم که علاوه بر تصویب یک قانون ملی در حوزه معلولان، خودش را عضو کنوانسیون بین‌المللی حقوق معلولان می‌داند و باعث تاسف‌است که پس از گذشت بیش از چهارسال از ابلاغ قانون حمایت از حقوق معلولان مواد اندکی از این قانون اجرایی شده است.

سرمدی ادامه داد: انواع و اقسام مسایل از جمله عدم تخصیص بودجه و ابلاغ آیین‌نامه‌های اجرایی، نظارت‌نکردن کمیته نظارت بر قانون، فعال‌نبودن دبیرخانه نظارت بر قانون و... موجب شده‌اند که قانون به طور دقیق و کامل اجرا نشود.

وی در بیان تاثیر مشکلات خاص بر زندگی نابینایان گفت: دسترس‌پذیرنبودن باعث شده زمانی که در سطح شهر رفت‌و آمد می‌کنیم حس ناایمن بودن را تجربه کنیم. سکوهای سیمانی در تقاطع‌ها و گاه سدمعبرهای برخی میوه فروش‌ها و مغازه ها در پیاده‌روها به نابینایان آسیب جدی وارد می‌کنند.

سرمدی گفت: در خیلی از سایت‌هایی‌که خدمات ارایه می‌دهند در فرایند پایانی پرداخت اینترنتی، صفحه شاپرک یک کد امنیتی تصویری دارد که صفحه‌خوان‌های ویژه نابینایان قادر نیستند این کد را بخوانند. بنابراین این مساله باعث می‌شود زمان انجام یک کار ساده بانکی، با مشکلات عدیده مواجه شویم.

مدیرمسئول ماهنامه نسل مانا افزود: من که نابینا و شغلم خبرنگاری است شاید نتوانم به اندازه هم حرفه‌ای های خودم رشد و پیشرفت کنم. اگر بینا بودم در مقایسه با سایر خبرنگاران به همایش ها و رویدادهای خبری بیشتری اعزام می شدم و می توانستم سوژه های میدانی را بهتر انجام دهم در حالی که الان بیشتر خبرنگار تحریریه‌ای هستم.

سرمدی تصریح کرد: هیچ یک از دستگاه‌ها خودشان در برابر معلولان پاسخگو نمی دانند و همه فکر می‌کنند که مشکلات معلولان را سازمان بهزیستی حل کند.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی شرح وظایف بسیاری دارد و متناسب با آن ماموریت‌ها، دولت به این سازمان بودجه تخصیص نمی‌دهد، بنابراین اینکه تلقی شود بهزیستی باید حلال تمام مشکلات معلولان باشد انتظار بی‌جا و بیهوده‌ای است.

این مدیر مسئول نشریه تخصصی نابینایان ادامه داد: اگر سازمان برنامه و بودجه، اعتبار لازم جهت اجرای کامل قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را تخصیص دهد و از طرف دیگر، سازمان‌ها و دستگاه‌ها نیز با احساس مسئولیت و تعهد بیشتری بودجه تخصیصی را در مسیر عمل به وظایف قانونی خود صرف کنند، می‌توان به اجرای کامل این قانون و برآوردن مطالبات معلولان در کشور در ۱۰ ساله آینده امید داشت.

کد خبر: 55852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =