اختصاص غرفه‌های رایگان برای دستفروشان

یک کارشناس اختصاص غرفه‌های رایگان برای دستفروشان را خواستار شد و با تاکید بر اعمال نظارت بر دستفروشان به منظور جلوگیری از ایجاد بازار سیاه در برخی محلات، گفت: در شرایطی که ایجاد شغل نیاز به سرمایه دارد و امکان استخدام افراد نیست، هر کاری که دارای هویت رسمی باشد و به اشتغالزایی و درآمدزایی افراد منجر شود، کمک کننده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا، علی اکبر سیارمه درباره تبدیل شدن دستفروشی به شغل رسمی ابراز عقیده کرد و گفت: در بحث مشاغلی نظیر دستفروشی به رسمیت شناختن حداقل کاری است که می‌توان انجام داد ولی لازمه‌اش این است که جوانب امر بررسی شود و ما به صرف اینکه این شغل را به رسمیت شناختیم، کافی نیست بلکه باید حقوق افرادی که می خواهند از این شغل منتفع شوند درنظر بگیریم.

وی ادامه داد: در هر مقطع زمانی وقتی مطالباتی از این دست مطرح می‌شود و مشکلات معیشتی وجود دارد، دولتها تلاش می‌کنند که در جهت برآورده کردن این مطالبات و بهبود وضع معیشت افراد اقداماتی انجام بدهند و لذا تبدیل دستفروشی به یک شغل رسمی می تواند گامی در جهت تامین مطالبات کسانی باشد که از این راه امرار معاش می کند.

این فعال حوزه کار با اشاره به رواج دستفروشی در بسیاری از کشورهای جهان، گفت: در اکثر کشورها فضا و مکان‌های خاصی به دستفروشان اختصاص یافته تا علاوه بر خدمت‌رسانی تولیدات خود را عرضه کنند.

سیارمه افزود: در حال حاضر در برخی شهرها آن دسته افرادی که خواسته یا ناخواسته دارای سوء سابقه هستند و به این دلیل کسی به‌ آنها کار نمی دهد، ساماندهی کرده‌اند و به آنها مجوز فعالیت تحت عنوان بساطی در یک خیابان را داده‌اند تا از این طریق به امرار معاش فرد کمک شود ولی این کار تبعاتی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: یکی از نکاتی که باید توجه کرد این است که دستفروشان در محدوده کسانی که شغل رسمی دارند یا کسبه‌ای که مغازه اجاره کرده‌اند، فعالیت نکنند از طرفی ترافیکی که ممکن است با این کار در سطح شهر به وجود آید هم مشکلی است که باید چاره اندیشی کرد.

این فعال حوزه کار گفت: اگر قرار است دستفروشان و کسانی که بازار کاری برایشان مهیا نیست و می خواهند از این طریق امرار معاش کنند، ساماندهی شوند، باید برای رسمی شدن دستفروشی ساز و کارهای لازم پیش بینی شود. در زمان‌هایی بازارچه ها و روزبازارها را به این منظور راه اندازی کردیم که علاوه هم دستفروشان هم مردم از آن استقبال کردند. نزدیک ایام عید یا برخی مناسبت‌ها دستفروشی برای عده زیادی یک کار پر رونق است و مردم هم در این زمان‌ها بسته به نیاز خود از این بازارچه‌ها استقبال می‌کنند.

سیارمه افزود: برای آنکه دستفروشان به رسمیت شناخته شوند، لازم است خدمات و مکان‌های برای فعالیتشان اختصاص یابد و از حقوق شهروندی و قانونی برخوردار شوند و دولت هم در عوارض و مالیات به کمک بیاید و رایگان غرفه‌هایی را برای دستفروشان درنظر بگیرد؛ درعین حال نظارت لازم صورت گیرد تا بازار سیاه در برخی مناطق و محلات شکل نگیرد.

وی افزود: زمانی نمایشگاه‌هایی را برای عرضه ارزاق مصرفی مردم راه اندازی می کردیم ولی مقاومت‌ها و مخالفت‌هایی از سوی برخی کسبه و فعالان بازار صورت می گرفت ولی امروز همانها اولین کسانی هستند که در بازارچه‌های فصلی یا نمایشگاه‌های عرضه مستقیم حضور می یابند و مشتاقند که غرفه بگیرند.

این فعال حوزه کار در پایان تصریح کرد: معتقدم در شرایطی که امکان استخدام افراد نیست و ایجاد اشتغال نیاز به سرمایه گذاری دارد، هر کاری که دارای هویت رسمی باشد و به اشتغالزایی و درآمدزایی افراد منجر شود می‌تواند کمک کننده باشد.

کد خبر: 55859

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =