۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
کد خبر: 55860

حمایت واقعی از افراد دارای معلولیت نیازمند نوآوری است

فتانه امیری. دکترای مهندسی خلاقیت در حوزه معلولیت
حمایت واقعی از افراد دارای معلولیت نیازمند نوآوری است

همواره فریاد می‌زنیم معلولیت یک مساله شخصی نیست بلکه یک معضل جهانی است اما گوش شنوایی نمی‌بینیم. می‌گوییم معلولیت‌بخشی از زندگی بشری است و تمام افراد در برهه‌ای از زندگی آن را تجربه خواهندکرد اما همراهی نمی‌یابیم.

پرواز و اوج گرفتن در آسمان استعاره‌ای از آزادی و موفقیت انسان‌هاست. پرواز بال نمی‌خواهد جسارت و شجاعت و قدرت می‌خواهد. اراده به پرواز است که شوق اوج گرفتن را در دل ایجاد می‌کند و پریدن را آسان می‌سازد. بله موفقیت سهم کسانی است که ثابت‌قدم هستند و با اعتماد به نفس و پشتکار، اقدام به عمل می کنند و رویاهای‌های خود را از بند محدودیت‌ها رها می‌سازند و با توانمندی های خود تمامیت عزم و اراده راسخ را به تصویر می‌کشند. سخن از افراد دارای معلولیت است کسانی که اغلب نه درگیر معلولیت خود بلکه محدودیت‌های نامحدود جامعه است که آنان را در هم می‌پیچد.

می‌گوییم تسهیل زندگی معلولین اساسی‌ترین شرط حمایت از حقوق بشر است اما حامی نمی‌بینیم. همواره از صلح، امنیت و توسعه پایدار دم می‌زنیم اما معلولان حتی هنگام تردد در پیاده‌روها امنیتی احساس نمی‌کنند. همواره از آسیب‌پذیری معلولان در بحران‌ها صحبت می‌کنیم اما در بحران‌ها آنان را فراموش می‌کنیم و با آسیب‌زدن به افراد جوامع، جمعیت معلولین را افزایش می‌دهیم.

روز جهانی افراد دارای معلولیت در سال ۲۰۲۲ با توجه به اهمیت خلاقیت، نوآوری و راه‌حل‌های متحول‌کننده برای تسهیل توسعه فراگیر، با محوریت نوآوری در توسعه اشتغال، ایجاد عدالت و تلفیق جهت فراگیرسازی، به دنبال جلب و جذب ایده‌های نو در آموزش و توانمندسازی افراد دارای معلولیت است.

نوآوری در دسترسی به شغل از طریق ایجاد پیوند بین دانش و مهارت، نوآوری در کاهش نابرابری و تلاش در برقراری عدالت با کاهش معلولیت و افزایش مهارت های کسب استقلال، نوآوری در ادغام و فراگیرسازی برای رسیدن به اشتغال و عدالت که نیاز اساسی افراد دارای معلولیت است. پرداختن به ورزش معلولان از طرف سازمان ملل متحد، نمونه‌ای مهم از تلفیق مهارت و دانش و برقراری عدالت و کسب اشتغال ذکر شده است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

در هیاهوی روز جهانی افراد دارای معلولیت و با تاکید و توجه به نوآوری در توسعه فراگیر، ششمین دوره جشنواره بین المللی فیلم پرواز ویژه مسایل معلولیت برگزار نخواهد شد. این جشنواره که با حضور افراد دارای معلولیت، پیشکسوتان حوزه سینما و اندیشمندان علمی و فیلمسازان و کارگردانان جوان، با هدف فرهنگ‌سازی در مورد مسایل معلولیت پنج دوره در سطح بین المللی برگزار شده است، هیچگاه موردحمایت مالی و معنوی قرار نگرفته است، همچنین علیرغم پیگیری‌های فراوان جهت راه‌اندازی ورزش کریکت معلولین در مدت دو سال گذشته باوجود استقبال و حمایت فدراسیون‌های جهانی این ورزش و پیگیری‌های مداوم، متاسفانه‌به دلیل عدم‌حمایت مسئولان ورزشی، هنوز اقدام مثبتی در راه‌اندازی این ورزش جدید و جذاب انجام نگرفته است.

امید است با تغییر و اصلاح نگرش‌ها، نوآوری‌های قابل‌توجهی در حوزه توسعه فراگیر و بهبود زندگی افراد دارای معلولیت ایجاد شود.

کد خبر: 55860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =