ضرورت پوشش بیمه‌ای داروهای جدید دیابت

رئیس هیات‌مدیره انجمن دیابت گابریک با اشاره به تولید داروهای دیابت در دنیا که علاوه بر جنبه درمانی، حاوی مواد مکمل کنترل مشکلات کلیوی و قلبی عروقی است، تصریح کرد: دسترسی بیماران به این داروها از طریق برخورداری از پوشش بیمه‌ای برای کاهش قیمت، بسیار ضروری است.

دکتر علیرضا استقامتی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه براساس آخرین بررسی انجام شده در کشور، حدود ۱۴ درصد از افراد بالای ۲۰ سال در جامعه ایرانی دچار بیماری دیابت هستند، افزود: می‌توان گفت؛ به طور متوسط حدود ۷ میلیون نفر از ایرانی‌ها مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند و تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع یک را نیز حدود ۱۵۰ هزار نفر تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به مهمترین مسائل بیماران دیابت، اظهار کرد: بحث کنترل بیماری از مهمترین مباحث است که باید به آن توجه شود. هرچند که در زمینه پیشگیری از دیابت، نظام سلامت کشور به ویژه در سال‌های اخیر ورود جدی کرده و با اطلاع‌رسانی مناسب، آگاهی‌های لازم را درخصوص ابعاد این بیماری در اختیار مردم قرار داده است؛ اما در برخی از زمینه‌های دارویی و درمانی مشکلاتی وجود دارد؛ از جمله اینکه برای کنترل این بیماری در کشور دسترسی مناسبی به دستگاه‌های CGM (دستگاه پایش مداوم قندخون) وجود ندارد و دستگاه‌های موجود، همان دستگاه تست قندخون است که درحال حاضر نوارهای این دستگاه نیز کمیاب شده و با قیمت گران به فروش می‌رسد.

رئیس بخش غدد و متابولیسم بیمارستان امام خمینی‌(ره)، گفت: در حوزه دارویی نیز چالش‌هایی وجود دارد؛ گاهی اوقات به طور مقطعی کمبودهایی در زمینه انسولین پیش می‌آید که موجب نگرانی بیماران می‌شود. به ویژه آن دسته از افرادی که سال‌ها عادت به استفاده از یک برند خاص انسولین خارجی داشتند، در مواجهه با این کمبودها مجبور به عوض کردن برند داروی خود می‌شوند که از ابعاد روانی نیز می‌تواند تاثیرات نامطلوبی در آن‌ها ایجاد کند.

استقامتی تصریح کرد: افزایش قیمت داروهای تولید داخل نیز از دیگر مسائل است؛ قیمت برخی اقلام دارویی دیابت با وجود اجرای طرح دارویار و برخورداری از پوشش بیمه، هنوز زیاد است و بسیاری از بیماران نمی‌توانند داروهای مورد نیاز خود را به اندازه کافی تهیه کنند و در نتیجه مجبور به مصرف داروها با دُزهای کمتر یا به طور ناقص می‌شوند که می‌تواند سلامت آن‌ها را به خطر اندازد.

گرانی داروهای جدید دیابت

وی ادامه داد: برخورداری بیماران دیابت از حمایت‌های بیشتر و کامل‌تر نظام سلامت بسیار ضروری است؛ برای این منظور انتظار می‌رود تا اعتبارات ویژه‌ای برای بیماران دیابت درنظر گرفته شود و نیز پوشش بیمه‌ای فعلی این بیماران گسترش یابد.

فوق تخصص غدد داخلی و متابولیسم، افزود: سال گذشته تقاضا کردیم داروهای جدید خوراکی کنترل کننده دیابت که با قیمت گران به فروش می‌رسد، از پوشش بیمه‌ای برخوردار شود. این طرح از سوی شورای عالی بیمه به تصویب رسید و قبل برای تایید به هیات دولت ارسال شد؛ اما با گذشت یک سال هنوز نتیجه آن مشخص نیست.

استقامتی اظهار کرد: در نتیجه داروهای جدید کنترل کننده قندخون فاقد پوشش بیمه‌ای است و به دلیل قیمت بالا، امکان خرید آن از سوی برخی بیماران وجود ندارد. این درحالی است این داروها نه تنها برای کنترل قندخون استفاده می‌شود، بلکه مزایای بسیار دیگری نیز دارد؛ از جمله اینکه کنترل کننده عوارض کلیوی و قلبی به صورت مکمل است که متاسفانه به دلیل گرانی امکان استفاده بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت از این داروها وجود ندارد.

کد خبر: 55871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =