۲۰ سال کاهش طول عمر در چاقی‌های مفرط

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه ۶۰ درصد جمعیت کشور از مشکل اضافه وزن رنج می‌برند و با اشاره به بیماری‌های نشات‌ گرفته از چاقی، گفت: جراحی چاقی یک ضرورت درمانی است و مردم نباید آن را جراحی زیبایی بدانند بلکه این عملی برای سلامتی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر عبدالرضا پازوکی_ رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشست خبری پنجمین کنگره جراحی‌های چاقی و متابولیک، گفت: یکی از معضلات امروز جوامع، چاقی و اضافه وزن است؛ به گونه‌ای که بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشور از مشکل اضافه وزن رنج می‌برند و این یعنی بالغ بر ۵۰ میلیون نفر از جمعیت کشور با این معضل دست به گریبان هستند.

وی گفت: بیماری‌هایی مثل دیابت که ۱۲ درصد مردم دیابتی هستند یا فشارخون که یک چهارم جمعیت کشور به آن مبتلا هستند، از چاقی سرچشمه می‌گیرند. از سنین کودکی تا میانسالی و کهولت، چاقی می‌تواند زندگی افراد را تحت تاثیر قرار دهد و حتی ممکن است سبب بروز بیماری‌هایی شود که طول عمر افراد را هم تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: معیار ما برای اضافه وزن و چاقی نمایه توده بدنی است. عدد ۱۸.۵ تا ۲۵ نمایه توده بدنی نرمال، ۲۵ تا ۳۰ اضافه وزن و بیش از ۳۰ چاقی محسوب می‌شود. زمانی که نمایه توده بدنی به چاقی مفرط برسد تا ۲۰ سال کاهش طول عمر در این بیماران را خواهیم داشت. باید بدانیم جراحی چاقی در سال ۱۹۹۱ برای نمایه توده بدنی از ۴۰ گذشتند و امسال به نمایه توده بدنی ۳۵ کاهش یافته است. این نوع جراحی‌ها نتایج بسیار مثبتی بر طول عمر و کیفیت زندگی افراد دارد و به طور جدی یک ضرورت درمانی است و مردم نباید آن را جراحی زیبایی بدانند بلکه این عملی برای سلامتی است.

او تاکید کرد: میزان عوارض و مشکلاتی که با این جراحی پیش می‌آید، مساوی یا کمتر از اعمال جراحی مشابه کیسه صفرا است. ما از سال ۱۳۸۴ دوره‌های کوتاه مدت و از سال ۱۳۸۶ دوره فلوشیپ جراحی را در کشور راه‌اندازی کردیم. اولین مرکزی که به عنوان قطب علمی جراحی چاقی و متابولیک در منطقه فعالیت می‌کند، بیمارستان حضرت رسول (ص) دانشگاه علوم پزشکی ایران است. اکنون نیز تعداد شش مرکز دانشگاهی ایران، تهران، شهید بهشتی، مشهد، شیراز و اصفهان مشغول تربیت فلوشیپ هستند و بیش از ۱۰۰ فلوشیپ تاکنون تربیت شدند.

رئیس پنجمین کنگره جراحی‌های چاقی و متابولیک، ادامه داد: در سال ۲۰۲۲ نیز بیشترین تعداد مقالات در ژورنال جراحی چاقی و متابولیک از کشور ما بوده است و بعد از آمریکا و چین، سومین کشور به لحاظ تعداد مقالات، ایران است.

وی درباره شعار امسال کنگره، تصریح کرد: «نوآوری‌ها در جراحی چاقی و متابولیک» به عنوان شعار امسال انتخاب شده است. امیدواریم بتوانیم نوآوری‌های شرکت‌های دانش بنیان در رابطه با ساخت تجهیزات مورد نیاز این نوع اعمال جراحی را استفاده کنیم.

در ادامه این برنامه دکتر کرمان ساروی _ دبیر علمی پنجمین کنگره جراحی‌های چاقی و متابولیک، گفت: از یک سال قبل جلسات ما برای برگزاری این جلسه انجام شده است. ۱۵ امتیاز بازآموزی برای کسانی که در کنگره شرکت می‌کنند در نظر گرفته شده است. ۱۹۰ سخنرانی در کنگره انجام می‌شود و ۲۱ کشور برای انجام سخنرانی حضور دارند.

وی افزود: معیارهای جدید جراحی چاقی و متابولیک از موضوعات مهمی است که در کنگره پیرامون آن صحبت خواهیم کرد. البته انتظار داریم بیمه‌ها هم درمان‌های نوین را تحت پوشش ببرند.

او ادامه داد: ۱۸ پنل و چهار ورکشاپ در طی کنگره برگزار خواهد شد و همکاران ما در جریان به‌روزترین مسائل و موضوعات جراحی‌های چاقی و متابولیک قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه چاقی یک بیماری متابوبیک است، اظهار کرد: این یعنی چاقی عوارضی نظیر فشارخون بالا، چربی خون، آپنه خواب، کمردرد و... را به دنبال دارد؛ پس جراحی چاقی می‌تواند به درمان سایر بیماری‌های فرد کمک کند.

او در پاسخ به سوالی درباره اینکه کدام پزشکان مجاز به انجام جراحی چاقی هستند، توضیح داد: این اعمال باید توسط پزشکان فلوشیپ انجام شود و این عمل، کار یک جراح عمومی نیست مگر جراحان عمومی که دوره‌هایی گذرانده باشند و انجمن صلاحیت آنها را تایید کرده باشد.

در ادامه این برنامه دکتر فولاد اقبالی _ دبیراجرایی پنجمین کنگره جراحی چاقی و متابولیک، گفت: در تاریخ ۳۰ آذرماه تا دوم دی ماه کنگره در مرکز همایش‌های رازی برگزار خواهد شد. شروع کار کنگره از یک‌سال قبل آغاز شده و بیش از ۲۰۰ ساعت جلسه برگزار شده است.

وی افزود: در طول دو سال قبل به دلیل کرونا کنگره برگزار نشد، اما خوشبختانه امسال در تاریخی مناسب با حضور شش سخنران خارجی اجرا می‌شود.

وی با تاکید براینکه این اعمال جراحی هزینه‌بر نیست، تاکید کرد: هزینه‌بر یعنی اینکه هزینه‌های شما به اندازه کافی به شما سود نرساند. این اعمال بسیار به صرفه برای کشور است زیرا بیماران چاق در معرض خطر ۲۱ سرطان هستند و حدود ۱۵ سال طول عمر افراد کم می‌شود، کارایی فرد کاهش می‌یابد، ۲۰ برابر مشکلات آرتروز دارند و... پس این اعمال سودرسان است و نباید یک عمل زیبایی شناخته شود. عمل جراحی متابولیک چاقی برای نمایه توده بدنی بالای ۴۰ تحت پوشش بیمه در مراکز دولتی است و هزینه عمل کمتر از ۱۰ میلیون تومان می‌شود اما باید این عدد را کاهش دهیم تا پوشش بیمه‌ای افزایش یابد. این هزینه خیلی کمتر از هزینه‌هایی است که فرد باید در طولانی مدت برای درمان دیابت، فشارخون، نازایی و... هزینه کند.

در ادامه این برنامه دکتر شهاب شهابی_ مسئول کمیته علمی کنگره، گفت: جراحی چاقی نیازمند تیم چند تخصصی است؛ بنابراین در کمیته از دو بعد روش‌های جراحی و غیرجراحی به موضوع خواهیم پرداخت.

وی درباره سن انجام جراحی‌های چاقی و متابولیک، بیان کرد: جراحی چاقی از سن ۱۶ تا ۶۵ سال قابل انجام است، اما درصورتی که بیمار در سن کمتری باشد با مشاوره غدد اطفال اگر بیمار به بلوغ رسیده باشد و سن استخوانی‌اش تکمیل شده باشد، عمل قابل انجام است؛ ولی حتی انجام این عمل در دو سالگی هم گزارش شده است. در سنین بالای ۶۵ سال هم اگر تاییدیه قلب و ریه بیمار گرفته شود انجام عمل مشکلی ندارد.

در ادامه این برنامه دکتر غلامرضا محمدی فارسانی_ مسئول کمیته علمی غیرجراحی کنگره، گفت: در مورد چاقی علت ایجاد آن و درمان آن موضوعی چند متغیره شامل تغذیه، ورزش، سایر بیماری‌ها و... موثر است و لازم است اقدامات غیرجراحی برای اثربخشی اعمال جراحی جدی گرفته شود تا در پیشگیری، درمان و کنترل عارضه مهلک چاقی از این روش‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: دو کارگاه مجزا برای موضوعات غیرجراحی داریم. یکی از راه‌های ما افزایش اطلاعات تیم درمان و افزایش تعامل جراح و غیرجراح است.

او تاکید کرد: بیمار باید در مورد بعد از عمل توجیه شود. جراحی قسمتی از درمان است اما باید اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی حتما اجرایی شود و اگر اجرایی نشود، عمل هم ماندگاری نخواهد داشت. جراحی چاقی موثرترین روش درمانی است به شرط آنکه اصلاح سبک زندگی هم صورت گیرد.

کد خبر: 55874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =