اثربخشی یارانه‌ای نیازمند سنجش و ارزیابی است

یک کارشناس اقتصادی در ارتباط با اساس شکل‌گیری و اثربخشی پرداخت یارانه در قالب‌های مختلف گفت: در راستای صحت اثرگذاری مطلوب پرداخت یارانه‌ها در طول سالهای اجرای این طرح، باید با استفاده از شاخصه‌های اقتصادی و اجتماعی سنجش و ارزیابی صورت گیرد.

حمید حاج اسماعیلی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: شاید کار دقیق و کارشناسی اثربخش در حوزه یارانه‌ها در کشور صورت نگرفته و همواره به دلایلی از ارائه کوپن‌ها در دوران جنگ تحمیلی به عناون روش موفق یارانه‌ای یاد می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه یارانه ها به دو صورت نقدی و غیرنقدی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، تصریح کرد: با توجه به شرایط سخت دوران عرضه کوپن در کشور، توزیع ارزاق عمومی مردم به لحاظ تامین حداقل معیشت موردنیاز اقشار مختلف با استفاده از این روش انجام می‌شد.

این فعال حوزه بازار کار همچنین بیان کرد: اما شرایط، نیازها، رویکردهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی امروز مردم با دوران اشاره شده در دهه ۶۰ و دهه‌های اخیر کاملاً متفاوت است. براین اساس اینکه تصور کنیم حتماً ارائه یارنه‌ها در قالب کوپن به عنوان طرحی موفق اهداف این توزیع را محقق کند، محل تردید خواهد بود.

وی افزود: در واقع به دلیل شرایط خاص اقتصادی، اصل یارانه‌ها در سالهای اجرا شده مورد تردید واقع شد و موفقیت لازم از این طریق حاصل نشده است.

به گفته حاج اسماعیلی، شرایط اقتصادی و اجتماعی نیز عدم موفقیت پیش‌بینی شده در پرداخت یارانه‌ها را نشان داد و موفقیت لازم در حل مشکلات مردم از این مسیر تأمین نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اکثریت مردم در قالب کارمندان، کارگران و بازنشستگان در قالب افراد حقوق بگیر معرفی می‌شوند، عمده افراد دارای مشکلات اقتصادی همین طبقه حقوق‌بگیران و بازنشستگان هستند.

وی گفت: زمانی که پرداخت یارانه‌ها در کشور آغاز شد بخش زیادی از طبقه متوسط را حقوق بگیران تشکیل داده که یارانه دریافت نمی‌کردند.

این فعال و کارشناس حوزه کسب و کار با بیان اینکه براساس آمارهای رسمی کشور و با بر تاکید همه دولت ها ۹ دهک کشور واجد شرایط حمایت های یارانه ای در حوزه اقتصاد هستند، اضافه کرد: در بیش از ۱۵ سال گذشته نیز روش‌های پرداخت یارانه در قالب‌های مختلف از جمله پرداخت نقدی کاملاً ناموفق عمل کرده است.

تفکیک بین گروه‌های دریافت کننده یارانه

حاج اسماعیلی افزود: البته دو گروه در قالب افراد فاقد درآمد با پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی را باید از دیگر اقشار یارانه بگیر جدا دانست.

وی با تاکید بر اینکه این افراد به دلیل فقدان درآمدزایی و مشکلات خاص اقتصادی مورد حمیات نهادهای حمایتی بوده و در واقع محل سنجش یارانه‌ای قرار نمی‌گیرند، اظهار کرد: با این اوصاف اساس مسئله پرداخت یارانه ها نیازمند بازنگری است و تغییر روش دولت و تغییر روش در پرداخت یارانه‌ها شاید اصل موضوع اثربخشی یارانه‌ها را تحت تاثیر قرار ندهد.

وی ادامه داد: آنچه که ما از آن غفلت داشته و کمتر در مسئله حمایت‌های اقتصادی و اجتماعی به آن پرداخته‌ایم نگاه‌ها و نیازهای جدید مردم متناسب با شرایط جهانی است.

این کارشناس اقتصادی گفت: در شرایط تورمی و با نگاه به آمارهای بالا در حوزه نقدینگی نامتناسب با شرایط اقتصادی شکل‌گرفته در سالهای گذشته، پرداخت یارانه‌ها به اقشار مختلف موفقیت لازم را نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط بی ارزش شدن مبلغ یارانه پرداختی به مردم اتفاق خواهد افتاد، گفت: با این تصور که امکان جلب حمایت مردمی و حل مشکلات اقتصادی با پرداخت یارانه‌ها امکانپذیر است این مهم باید به محک سنجش و ارزیابی قرار گیرد.

وی معتقد است، در این ارتباط نیز باید شاخصه‌های اقتصادی و اجتماعی و حتی نظرسنجی مردمی باید در سنجش یارانه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

حاج اسماعیلی در ادامه اظهار کرد: در واقع تعریف شاخصه‌های موردنظر در ارزیابی اثربخشی پرداخت یارانه‌ها بسیار مهم ارزیابی می‌شود و تعیین خط فقر در سنجش حوزه عملکردی یارانه‌ای به عنوان یکی از مولفه‌های اثرگذار مدنظر است.

به گفته وی، تا زمانی که اقدامات مربوط به سنجش اثربخشی یارانه‌ای و تعریف شاخصه‌های اقتصادی و اجتماعی مرتبط با حوزه پرداخت یارانه صورت نگیرد این مسئله اقتصادی کارآمدی لازم را نخواهد داشت.

کد خبر: 55883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =