قیمت مصوب کمیسیون‌ها، بزرگترین مشکل اجرای طرح مسکن ملی

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مسکن مهر بزرگترین مشکل موجود در اجرای پروژه مسکن ملی را قیمت تمام شده مصوب در کمیسیون‌ها اعلام کرد.

مجید صف شکن مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مسکن مهر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: با عملیاتی شدن طرح مسکن ملی، تعاونی‌های مختلف بخش مسکن فعال شده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر افراد متقاضی مسکن ملی ثبت نام کرده‌اند و بحث پالایش متقاضیان مطرح است. هیچ قصوری از سوی دولت در این طرح وجود ندارد و اتحادیه‌هایی که مایل به همکاری هستند، می‌توانند در این پروژه مشارکت کنند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مسکن مهر مشکل موجود در اجرای پروژه‌هایی از این دست را قیمت تمام شده مصوب در کمیسیون‌ها اعلام کرد.

وی ادامه داد: ما ۲۵۰۰ متقاضی در کیش داریم. از این تعداد حدود هزار تا ۱۵۰۰ نفر برای دریافت مسکن ملی، پالایش می‌شوند اما باید توجه داشت که قیمت تعیین شده برای ساخت، مسلما در منطقه‌ای که ماده اولیه وجود ندارد، نسبت به دیگر مناطق متفاوت است.

صف شکن گفت: در بعضی از شهرها و استان‌های ما قیمت تمام شده ساخت مسکن متفاوت است. زمین را هر جایی باشد واگذار می‌کنند اما مصالح ساختمان و نیروی انسانی تفاوت قیمت‌هایی دارد که این مسئله در زمان ساخت، همه را دچار مشکل می‌کند. این مساله ای است که ما در پروژه مسکن مهر هم با آن مواجه بودیم.

تغییر نام طرح‌های ساخت مسکن

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مسکن مهر با اشاره به کمرنگ شدن ایده ساخت مسکن مهر پس از اتمام دولت احمدی‌نژاد عنوان کرد: تمرکز دولت قبل، بیشتر روی برنامه‌ریزی و طراحی مسکن ملی بود. اما در دوره جدید این ایده به مرحله اجرا رسیده است.

وی اضافه کرد: کسانی که وارد بحث مسکن ملی می‌شوند، این امکان به آنها داده شده است که به بافت فرسوده و ناکارآمد ورود پیدا کنند. هفت اتحادیه سراسری کل کشور با این طرح فعال شده‌اند.

صف شکن گفت: مسکن ملی و مسکن مهر از نظر واگذاری و ساخت شرایط یکسانی دارند و فقط نام این طرح‌ها تغییر کرده است. معضلات این دو طرح هم مشابه هم است.

وی افزود: در مقطعی که بحث مسکن مهر پررنگ بود، تعاونی‌ها به شدت فعال بودند. در مراحل بعد بحث قراردادهای سه جانبه با انبوه سازان مطرح شد و این قراردادها منعقد شد. انبوه سازان کار را آغاز کردند اما وقتی پروژه به اتمام می‌رسید، از آنجا که قیمت تمام شده بر اساس نرخ تورم تعیین نشده بود، به قراردادها هم متمم نمی‌خورد، بنابراین ادامه پروژه برایشان مقرون به صرفه نبود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مسکن مهر گفت: به همین خاطر خیلی از قراردادهای مسکن مهر که به صورت سه جانبه تعریف شده بود، نیمه تمام ماند.

وی یادآور شد: در حال حاضر ما در بحث مسکن مهر پروژه غیر فعال، نیمه فعال و تمام شده داریم.

کاهش میل به سرمایه‌گذاری با افزایش هزینه‌ها

صف شکن با اشاره به اینکه اتحادیه‌ها در بحث ساخت مسکن وظیفه نظارت و طراحی را به عهده دارند، عنوان کرد: تعاونی‌های زیر مجموعه اتحادیه در پروژه‌های مسکن وارد بحث سازندگی می‌شوند.

وی افزود: در گذشته شاید بعضی از تعاونی‌ها درست عمل نمی‌کردند اما در مسکن ملی برنامه‌ریزی لازم انجام شده و تعاونی‌ها می‌توانند برای شناسایی پیمانکار، مناقصه برگزار کنند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مسکن مهر گفت: از آنجا که قیمت‌ها افزایش داشته است، خیلی از سازنده‌ها مایل نیستند به پروژه‌ها ورود کنند. زیرا این گروه در دریافت پولشان دچار مشکل هستند.

ناهماهنگی بین بانک و تعاونی

صف شکن بیان کرد: در حال حاضر یک ناهماهنگی بین بانک، سازنده مسکن و تعاونی وجود دارد. بانک می‌گوید باید ۲۰ درصد پروژه ساخته شود تا تسهیلات پرداخت شود. تعاونی می‌گوید ۲۰ درصد اعتبار پروژه باید از محل آورده اعضا باشد.

وی ادامه داد: یک تعاونی هزار نفر عضو دارد. از این تعداد ۳۰۰ نفر اگر به موقع مبالغ خود را پرداخت نکنند، ۷۰۰ نفر دیگر باید جور افراد بد حساب را بکشند.

کد خبر: 55901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =