روند کاهشی نرخ بیکاری تا پایان سال ادامه دارد

 دولت سیزدهم با بررسی وضعیت داده‌های آماری مرتبط بازارکار و مناسبات این حوزه، روند ارتقاء شاخص‌های بیکاری و اشتغال و همچنین ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌های کلان مدیریتی و نیروی انسانی را دنبال کرده که بر این اساس روند کاهشی نرخ بیکاری به ثبت رسیده است.

به گزارش آتیه آنلاین، آخرین اطلاعات آماری شاخص‌های عمده بازار کار در سه‌ماهه دوم سال‌جاری نشان از کاهش هفت درصدی نرخ بیکاری به عنوان یکی از مولفه‌های مهم اقتصادی در فصل تابستان دارد.

طبیعتاً در این شرایط سیاست‌های ارتقاء دهنده شرایط و بسترساز زمینه‌های اشتغال در دولت سیزدهم بر مبنای ظرفیت‌های این حوزه دنبال می‌شود.

جزییات آخرین نرخ بیکاری و اشتغال

نتایج تازه‌ترین گزارش حوزه اشتغال در این فصل و روند کاهشی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر (افراد در سن کار) نسبت به فصل مشابه در سال ۱۴۰۰ نیز حاکی از اثرگذاری سیاست‌های دولت در حوزه ایجاد اشتغال است. این روند همچنین تأکیدی بر ضرورت تحقق اهداف این حوزه جهت تسریع در حل چالش‌ بیکاری محسوب می‌شود.

جدیدترین نرخ بیکاری سه‌ماهه دوم سال‌جاری ۸.۹ درصد عنوان شد، در حالی که این نرخ در تابستان سال ۱۴۰۰ به میزان ۹.۶ درصد بود که این موضوع خود روند کاهشی سیاست‌های همسوی بازار کار با ظرفیت‌های حوزه اشتغال را نشان می‌دهد.

نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٣,٠ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ١٤٠١ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ١٤٠٠) ٢.٧ واحد درصد و نسبت به فصل گذشته یک واحد درصد کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در تابستان ١٤٠١، ١٦,٢ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به تابستان ١٤٠٠، به میزان ١.٤ واحد درصد و نسبت به فصل گذشته ۰.۴ واحد درصد کاهش یافته است.

تاکید بر افزایش سهم بخش خصوصی در اشتغال‌زایی

رییس‌جمهور در جریان هشتادوسومین جلسه شورایعالی اشتغال همچنین بر تأمین بودجه اشتغال‌آفرینی و توجه ویژه به اشتغال دانش‌آموختگان و زنان سرپرست خانوار، سهیم کردن بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های اشتغال و نظارت بر نحوه ارائه تسهیلات در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی تأکید کرد.

وی با اشاره به ایجاد اشتغال به عنوان ضرورت رشد اقتصاد و تولید، بر تشکیل شورای اشتغال در استان‌ها تأکید و استانداران را مکلف به پیگیری مسأله اشتغال کرده و گفت: باید به مسأله بیکاری به عنوان اساسی‌ترین دلیل بروز آسیب‌های اجتماعی توجه داشت.

افزایش قدرت خرید کارگران همزمان با کاهش نرخ بیکاری

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با اقدمات اقتصادی دولت سیزدهم شاهد بهبود رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در کشور بوده‌ایم که این امر موجب افزایش قدرت خرید و توان اقتصادی جامعه کارگری می‌شود.

صولت مرتضوی بیان کرد: کاهش نرخ بیکاری در کشور، نیازمند همراهی همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی در قالب قرارگاه ایجاد اشتغال در استان‌هاست.

وی نیز در جریان آخرین نشست شورایعالی اشتغال با اشاره به آمارها، شاخص نرخ بیکاری را کاهشی عنوان کرد و گفت: در هفت ماهه ابتدایی سال ‌جاری بالغ بر ۶۵۰ هزار شغل ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر کاهش نرخ بیکاری دانش‌آموختگان در بازه زمانی مذکور شمار بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان تأمین‌اجتماعی نیز با تأثیرپذیری از شرایط اشتغال، روند افزایشی داشته، اظهار داشت: اصل مسأله «اشتغال» بوده و همانند دوران دفاع ‌مقدس باید قرارگاه ایجاد اشتغال در کشور راه‌اندازی شود.

نرخ بیکاری تا پایان سال کاهشی است

معاون امور تعاون وزیر کار در ارتباط با نرخ بیکاری ثبت شده در کشور گفت: نرخ بیکاری سه‌ماهه دوم از طرف مرکز آمار ایران به میزان ۸.۹ درصد اعلام شده که کمترین نرخ بیکاری فصل تابستان در ۱۸ سال گذشته است.

محمود کریمی بیرانوند با بیان اینکه با توجه به روند بهبود فضای کسب و کار، رشد نظارت‌های حوزه اشتغال در دولت سیزدهم و بهبود حرکت کلی اقتصاد کلان انتظار کاهش نرخ بیکاری نیز وجود داشت، افزود: با این اوصاف نیز در پایان سال ۱۴۰۱ امکان کاهش بیشتر نرخ بیکاری وجود دارد.

سیاست‌های کلان دولت در حوزه اشتغال‌زایی و برنامه‌پیش‌بینی شده دولت در راستای ایجاد یک میلیون فرصت شغلی سالانه در بستر زیست بوم ملی اشتغال شکل گرفته و بر اساس اعلام وزارت کار از ابتدای تصدی دولت سیزدهم تا به‌حال بیش از ۹۷۵هزار شغل در سطح کشور ایجاد شده است.

وزارت کار به عنوان متولی هماهنگی و اجرای سیاست‌گذاری کلان حوزه اشتغال در تعامل با نهادها و دستگاه‌های مرتبط با این حوزه و با راهبری کلان دولت و البته در تعامل با بخش‌های خصوصی و تعاونی به عنوان ظرفیت‌های کلان بخش اشتغال امکان توسعه بسترهای اشتغال و دستیابی به اهداف کلان اشتغال‌زایی را خواهد داشت.

اجرای سیاست‌های اثربخش در حوزه اشتغال و توجه به ظرفیت بالای بهره‌وری نیروی کار به‌خصوص در ارتباط با نیروی کار دانش‌آموخته زمینه کاهش نرخ بیکاری را فراهم آورده است.

کد خبر: 55905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =