کلنگ‌زنی بیمارستان ۵۰۰ تخت خوابی تأمین اجتماعی در اصفهان

مدیر درمان تأمین اجتماعی اصفهان گفت: یک بیمارستان ۵۰۰ تخت‌خوابی در شهرک شهید کشوری اصفهان کلنگ زنی شد که جایگزینی برای بیمارستان شریعتی است و امیدواریم تا سال ۱۴۰۹ به اتمام برسد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مهر، یکی از بخش‌های که در کنار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در بخش درمان در استان فعال است، مدیریت درمان تأمین اجتماعی اصفهان است که با سه بیمارستان شریعتی، غرضی و فاطمه زهرا تلاش دارد، خدماتی تا حد امکان رایگان به بیماران ارائه کند؛ شاید که همان گونه که رهبر انقلاب فرمودند بیمار جز درد بیماری، مشکل دیگری نداشته باشد؛ این نهاد در سطح کشور به عنوان بزرگ‌ترین خریدار درمان و دومین تولیدکننده درمان محسوب می‌شود.

به بهانه کلنگ زنی بیمارستان بزرگ ۵۰۰ تخت خوابی در شهرک شهید کشوری توسط این نهاد، خبرگزای مهر با محمد رجالی مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان در ارتباط با روند درمانی در این بخش، چالش‌ها و نحوه مدیریت آنها به گفتگو نشسته است.

آقای رجالی! ارائه خدمات درمانی توسط مجموعه سازمان تأمین اجتماعی چگونه است؟

در پاسخ به این سوال باید به این نکته اشاره کنم ادارات کل زیر مجموعه سازمان تأمین اجتماعی در استان‌ها شامل اداره کل تأمین اجتماعی و مدیریت درمان تأمین اجتماعی است، مدیریت خدمات درمانی تأمین اجتماعی اصفهان در دو حوزه درمان مستقیم و غیر مستقیم فعالیت دارد، حوزه درمان مستقیم شامل مراکزی است که ملکیت و نیروهای آن از جمله مستخدمین تأمین اجتماعی هستند؛ ارائه خدمات در بخش درمان مستقیم به شکل رایگان است که بالغ بر ۳۸۰ مرکز درمانی و بیمارستان در کل کشور را شامل می‌شود.

در استان اصفهان، سه بیمارستان بزرگ با مجموع ۸۷۶ تخت مصوب و ۲۸ پلی کلینیک و درمانگاه وجود دارد، ما در حوزه درمان غیرمستقیم بزرگترین خریدار خدمات درمانی در کشور هستیم؛ سال ۱۴۰۰ حدود سه هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان هزینه بخش درمان تأمین اجتماعی استان شده است که در حوزه درمان غیرمستقیم حدود یک هزار و ۷۱۱ میلیارد تومان خدمات مورد نیاز بیمه شدگان خریداری و تأمین شده است.

در بخش درمان غیرمستقیم با حدود چهار هزار و ۱۰۰ مرکز تشخیصی درمانی قرارداد داریم؛ امسال با افزایش هزینه‌های بخش درمان تأمین اجتماعی، احتمالاً این رقم به بیش از سه هزار میلیارد تومان برسد.

میزان ویزیت بیماران در ۶ ماهه گذشته چگونه بوده است؟

به طور معمول تعداد مراجعین به مراکز درمان مستقیم ما زیاد است و در این بازه زمانی حدود دو میلیون و ۳۵۳ هزار ویزیت سرپایی بیماران توسط پزشکان و دندان پزشکان انجام شده است که در مقایسه با شش ماهه سال قبل ۱۲ درصد رشد نشان می‌دهد.

در حوزه عملکرد پاراکلینیک یعنی مجموعه مراجعین به داروخانه‌ها، آزمایشگاه، پاتولوژی، فیزیوتراپی و غیره، حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار مراجعه داشتیم که نسبت به سال قبل ۱۷ درصد افزایش داشته است؛ همچنین در حوزه بستری در شش ماهه اول سال جاری حدود ۳۹ هزار بیمار بستری داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بالای ۲۷ درصد دارد.

این افزایش بستری و مراجعه نشان از چه دارد و آیا به وضعیت همه‌گیری کرونا ارتباطی داشته است؟

دقیقاً این موضوع وجود دارد به نوعی که سال گذشته بیشترین تخت‌های بیمارستانی ما به بیماران مبتلا به کرونا اختصاص یافته بود اما از سویی باید توجه کنیم که هزینه‌های سیستم‌های بیرونی برای درمان زیاد است به نوعی که متوسط هزینه یک عمل جراحی تخصص اورولوژی (مانند عمل پروستات) در بخش خصوصی بیش از ۱۰ میلیون و متوسط هزینه عمل جراحی آپاندیس حدود ۴ تا ۶ میلیون تومان است در حالی که این اعمال در بخش درمان مستقیم تأمین اجتماعی تقریباً رایگان است.

با توجه به اینکه استان اصفهان رتبه دوم کشور از نظر تعداد بیمه شدگان را دارد، تا چه میزان نیاز به حمایت از سوی سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد، به ویژه اینکه تعداد زیادی از مراجعان از استان‌های مجاور هستند؟

به نکته مهمی اشاره کردید؛ در حقیقت استان اصفهان مهاجر پذیر است و نسبت جمعیت سالمند استان افزایش یافته است و با توجه به حدود سه میلیون و ۶۲۰ هزار بیمه شده استان و همچنین لحاظ تعداد بیمه شدگان ارجاعی از سایر استان‌های همجوار، این جمعیت حداقل به حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیمه شده و مستمری بگیر اصلی و تبعی می‌رسد که در بخش درمان استان اصفهان خدمات ارائه می‌شود و انتظار می‌رود مسئولان محترم سازمان در تخصیص بودجه و نیز امکانات و تسهیلات به درمان تأمین اجتماعی استان، نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

تا چه میزان به مبحث هتلینگ در بیمارستان‌های تحت پوشش این نهاد در اصفهان توجه شده است؟

ما سه بیمارستان مهم در اصفهان داریم؛ بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س) نجف آباد وابسته به سازمان تأمین اجتماعی، تنها بیمارستان ملکی در منطقه غرب استان اصفهان است، این منطقه بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که بیش از ۵۰ درصد جمعیت آن جزو بیمه شدگان اجتماعی هستند و این بیمارستان تقریباً با ظرفیت بالای ۹۵ درصد فعالیت دارد.

همچنین بیمارستان دکتر غرضی در شمال اصفهان با ۲۵۶ تخت و ظرفیت ۸۰ درصد فعالیت دارد و بخش اورژانس این بیمارستان جز شلوغ‌ترین هاست که بیشترین حوادث ترافیکی به این بخش هدایت می‌شود، به نوعی که مراجعین سطح ۱ و ۲ تریاژ اورژانس در این بیمارستان بسیار زیاد است.

خوشبختانه در هر سه بیمارستان بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان، دکتر غرضی اصفهان و حضرت فاطمه الزهرا (س) نجف آباد، طرح ارتقای هتلینگ انجام شده و در تعدادی از بخش‌های آنها نیز در سال جاری طرح مذکور در حال اجرا و تکمیل شدن است.

با توجه به افزایش قابل توجه بیماری‌های قلبی در استان اصفهان، در این زمینه چه فعالیتی در حال اقدام است؟

ما امیدواریم ساختمان بخش جراحی قلب بیمارستان دکتر شریعتی که عملیات آماده سازی ساختار فیزیکی آن از حدود یک سال پیش آغاز شده تا بهمن ماه به اتمام برسد که تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت داشته و سپس تجهیزات که مقدار قابل توجهی از آنها خریداری شده است در آن مستقر می‌شود.

همچنین امید می‌رود تا پایان امسال، بخش جراحی قلب با توجه به نیاز بیمه‌شدگان استان در بیمارستان دکتر شریعتی افتتاح شود چراکه یکی از عمل‌هایی است که هزینه‌های قابل توجهی برای مراجعه کنندگان دارد.

از سال‌ها قبل موضوع بازسازی بیمارستان شریعتی مطرح بود و در نهایت تصمیم بر جایگزینی گرفته شد، ساختمان جدید چه زمانی کلنگ زنی می‌شود؟

بیمارستان دکتر شریعتی قدمت ۶۰ ساله دارد و برای بسیاری از مردم نوستالژیک است به نوعی که بسیاری از مردم آن را به نام بیمارستان هزار تختخوابی می‌شناسند، این بیمارستان دکتر شریعتی به عنوان بیمارستان رتبه اول از نظر عملکردی در بین بیمارستان‌های تأمین اجتماعی شناخته می‌شود و در اوایل دهه ۹۰ با توجه به قدمت بیمارستان و رعایت نکات ایمنی، طرح بازسازی آن مد نظر گرفت و ابتدا پیشنهاد شد که ساختمان فعلی بیمارستان بازسازی شود. ولی در نهایت تصمیم گرفته شد که بیمارستان به فعالیت خود ادامه داده و بیمارستان جایگزین با تهیه زمینی مناسب ساخته و سپس منتقل شود.

اکنون در مجموعه شهید کشوری زمینی با مساحت ۳۲ هزار متر به شکل تهاتری با شهرداری اصفهان خریداری شده و قرار است بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی با زیربنای حدود ۸۴ هزار متر ساخته شود و تمامی بخش‌ها را در بر دارد.

ساخت بیمارستان جدید تا چه زمانی به اتمام برسد و سرنوشت بیمارستان شریعتی نوستالژیک! چه می‌شود؟

در ابتدا اشاره کنم که برای بیمارستان دکتر شریعتی پس از پایان ساخت تصمیم‌گیری می‌شود؛ بیمارستان شریعتی ۴۸۶ تخت مصوب و حدود یک هزار و ۲۰۰ پرسنل دارد که با حداکثر ظرفیت برای ارائه خدمات به بیمه شدگان در حال فعالیت است.

پس از هفت سال رایزنی درباره نحوه تأمین زمین مورد نیاز اجرای پروژه احداث بیمارستان، چهارشنبه دوم آذر ماه سال جاری با حضور آقای موسوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و معاونین ایشان و همچنین خانم شیخی نماینده مردم اصفهان در مجلس و مسئولان استانداری کلنگ‌زنی بیمارستان انجام شد و امید است به زودی وارد فاز عملیاتی شود.

به نظر می‌رسد تا اواخر سال ۱۴۰۲ مقدمات تمام شود و آغاز ساخت بیمارستان را شاهد باشیم؛ انتظار داریم با ساخت این بیمارستان سطح خدمات به مردم افزایش یابد و نسبت به حجم زیاد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی پاسخگو باشیم.

پس از مقدمات اولیه، دریافت مجوزها، تهیه نقشه که حداقل ۶ ماه طول می‌کشد؛ با انجام مناقصه، فاز اجرای پروژه آغاز می‌شودپیش بینی می‌شود اجرای این طرح حدود پنج سال زمان ببرد و اعتبار اولیه حدود سه هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است و با پیشرفت پروژه اعتبارات مورد نیاز تکمیل پروژه تخصیص خواهد یافت.

کد خبر: 55907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =