تبدیل کردن ونزوئلا به هاب منطقه با راه‌اندازی خط کشتیرانی

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون از امکان تبدیل شدن ونزوئلا به هاب منطقه آمریکای لاتین با راه‌اندازی خطوط مستقیم کشتیرانی به این کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار آتیه آنلاین، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اخیرا از برنامه‌ریزی این شرکت برای ایجاد خط مستقیم حمل کالا از مبدا ایران به بنادر ونزوئلا و بالعکس، خبر داده است. هدف از این برنامه نیز تحقق بخشیدن به سند جامع همکاری‌های راهبردی ۲۰ ساله بین دو کشور اعلام شده است.

با توجه به اقدامات شرکت کشتیرانی و راه‌اندازی خطوط کشتیرانی مستقیم، این اقدام چه تاثیری بر ایران تجارت خواهد داشت؟ ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون در گفت‌وگو با خبرنگار آتیه آنلاین بیان کرد: به طور کلی ما برای توسعه تجارت خود که شامل صادرات و واردات می‌شود، نیاز به یکسری زیرساخت‌ها داریم. تا این زیرساخت‌ها نباشد، کاری نمی‌توان انجام داد.

وی افزود: بحث حمل و نقل، مبادلات و تبادلات مالی، موافقتنامه‌هایی که باید دولت‌ها در جهت حمایت از تجارت بین هم باید داشته باشند مثل موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف یا حتی معاضدت‌های قضایی، از جمله زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه تجارت است.

قاسمی گفت: زیرساخت‌های تجارت که آماده باشد، تبادلات تجاری و صادرات تسهیل می‌شود.

به گفته وی، خط مستقیم کشتیرانی از بنادر ما به بنادر ونزودلا یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه تجارت را فراهم می‌کند و یک نقیصه در این حوزه را برطرف خواهد کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون عنوان کرد: موثر بودن این خط، به این باز می‌گردد که ما روابط تجاری خود را تا چه حدی و در چه زمینه‌هایی با کشورهای مختلف از جمله ونزوئلا گسترش دهیم.

وی یادآور شد: ما به خیلی از بنادر کشورهای حوزه آمریکای لاتین خط منظم کشتیرانی نداریم. خطی که اخیرا راه‌اندازی شده است، می‌تواند به عنوان هاب منطقه‌ای حساب شود و کالا را از طریق ونزوئلا به کشورهای حوزه آمریکای لاتین صادر کنیم.

تامین نهاده‌های دامی از آمریکای لاتین

قاسمی راه‌اندازی خط کشتیرانی به ونزوئلا را نخستین گام در راستای توسعه تجارت با این منطقه اعلام کرد و افزود: آمریکای لاتین می‌تواند بازار بسیاری از محصولات ما در بخش کشاورزی باشد. این منطقه یکی از منابع مهم تامین نیازهای بخش کشاورزی ماست. اکنون ذرت، سویا و شکر خام را از آن منطقه و برزیل به ایران وارد می‌کنیم.

به گفته وی در مقاطعی که مشکل داشتیم، گوشت هم از برزیل وارد می‌شد ولی خوشبختانه اکنون مشکل تامین نیازهای گوشتی را نداریم.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون عنوان کرد: می‌توانیم یک جاده دو طرفه به آن سو راه بیاندازیم. از ونزوئلا و آمریکای لاتین تکنولوژی وارد کنیم و از ایران کود اوره به آن منطقه صادر کنیم. فعالیت‌های تجاری زیادی می‌توان انجام داد. این خط یکی از زیرساخت‌های اولیه برای توسعه تجارت با آمریکای لاتین است.

کد خبر: 55920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =