۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 55931
مطالبات انباشته معلولان

مدیرعامل‌جامعه معلولان با تاکید بر اینکه مطالبات معلولان نشان از نادیده گرفته شدن حقوق آنها و عدم اجرای قوانین است، در مرور مطالبات خاص معلولان جسمی – حرکتی گفت: تمام مطالبات ما جدی و در اولویت هستند.

کامران عاروان مدیرعامل جامعه معلولان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین باتاکید بر اینکه مطالبات معلولان نشان از نادیده گرفته شدن حقوق آنها و عدم اجرای قوانین است، در مرور مطالبات خاص معلولان جسمی – حرکتی گفت: تمام مطالبات ما جدی و در اولویت هستند.

عاروان افزود: شاید در نگاه اول دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی مهم‌ترین مطالبه ما به نظر برسد اما اگر فرهنگ جامعه و نگاه مسئولان به معلولیت و فرد معلول تغییر نکند حتی در صورت اجرای درست مناسب‌سازی باز تمام معلولان و از جمله فرد دارای معلولیت جسمی- حرکتی نمی‌تواند از حقوق و فرصت‌های برابر در جامعه برخوردار شود.

وی بر ضرورت پاسخ به‌موقع به خواسته‌های معلولان تاکیدکرد و افزود: زمانی که یک فرد معلول جسمی -حرکتی نیازمند یک ویلچر و یا کفش طبی و یا هر وسیله کمک توانبخشی حیاتی و ضروری است باید بتواند بی‌دردسر آن‌ها را تهیه کند.

عاروان افزود: بسیاری از وسایل کمک توانبخشی برای برخی از معلولان حیاتی هستند و باید شرایط به گونه‌ای باشد که معلول بتواند با حمایت دولت در کمترین زمان ممکن و با قیمت مناسب وسیله موردنیاز خود را تهیه کند.

مدیرعامل‌جامعه معلولان تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر بعضا یک معلول بعد از چندین سال آن هم به سختی می‌تواند یک جفت کفش طبی خریداری کند.

عاروان عنوان‌کرد: اینکه در شرایط گرانی و تورم سرسام‌آورکنونی معلولان درمانده در خرید وسایل کمک‌توانبخشی خود باشند تا بدان حد که حتی نتوانند مایحتاج اولیه خود را مهیا کنند و از طرف دیگر وضعیت کنونی به تبعات تحریم ارتباط داده شود به نوعی شانه خالی‌کردن از زیر بار مسئولیت است.

وی تصریح کرد: معلولان از فراموش‌شدگان جامعه هستند، مسئولان آنها را جدی نمی گیرند. اگر یک مسئول در شرایط اقتصادی‌کنونی می‌تواند با ۵۰۰ هزار تومان مستمری ماهانه زندگی خود را اداره‌کند باید سیاست افزایش ۳۰ درصد مستمری او را به عنوان یک اقدام چشمگیر تقدیرکرد.

رییس هیات مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی حرکتی تصریح کرد: اغلب افراد دارای معلولیت از خانواده‌های حاشیه‌نشین شهری با درآمد پایین و زیر خط فقر هستند و مسلما نوک‌پیکان هر تغییر و مشکل بروزیافته در کشور، به سمت آنها نشانه می‌رود و در حال حاضر متاسفانه بسیاری از افراد دارای معلولیت حتی توان خرید لوازم بهداشتی و درمانی خود را ندارند.

وی اشتغال را یکی از جدی‌ترین مطالبات معلولان خواند و افزود: چرا یک معلول ضایعه نخاعی باید راننده تاکسی اسنپ باشد، شغلی که برای او خطرات جدی به دنبال دارد.

مدیرعامل جامعه معلولان تاکیدکرد: جامعه معلولان زیاده‌خواه نیستند بلکه پیگیر استیفای حقوقی هستند که نمایندگان مجلس و دولت به اجماع آنها را بررسی و تصویب کردند.

رییس هیات مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی حرکتی اضافه کرد: اینکه امروز شاهد انبوهی از مطالبات و خواسته‌ها از سوی معلولان هستیم به خاطر بی‌توجهی به حقوق آنها در طول سالیان طولانی است و حتی پس از تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت باز بسیاری از حقوق آنها نادیده و حتی به فراموشی سپرده‌شده است.

عاروان گفت: بیان مکرر مطالبات از سوی معلولان به خاطر عدم اجرای قوانین است و توقع می‌رود که مسئولان نیز شرایط خاص افراد دارای معلولیت را درک کنند و اجرای بندبند قانون حمایت از حقوق معلولان را در دستور کار قرار دهند.

کد خبر: 55931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =