گسترش چتر بیمه‌ای برای رفاه اجتماعی

سازمان تأمین‌اجتماعی، با پیشینه حدود ۷۰ سال خدمت، به عنوان مهمترین متولی بخش بیمه‌های اجتماعی و درمانی نظام کلان رفاه و تأمین ‌اجتماعی در ایران برای ارائه خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی به افراد تحت پوشش محسوب می‌شود.

یکی از بزرگترین نهادهای بیمه‌ای در میان ۱۸ صندوق و سازمان بیمه‌گر سازمان تأمین اجتماعی بوده که با احتساب افراد تحت تکفل بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی، از هر ۲ ایرانی، یک نفر از خدمات متنوع این سازمان بهره‌مند است.

از نظر ارائه خدمات بیمه ‌اجتماعی و تحت پوشش بیمه بودن افراد فاقد بیمه، سازمان تأمین‌اجتماعی رتبه اول را در کشور داشته و از منظر خدمات بیمه درمانی نیز به عنوان اولین خریدار خدمات درمانی و دومین تولیدکننده خدمات درمانی در کشور به شمار می‌رود.

سازمان تأمین ‌اجتماعی بیش از ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور معادل نیمی از جمعیت در حدود ۵۳ درصد را تحت پوشش داشته که از این تعداد ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزار نفر به عنوان بیمه‌شدگان اصلی و حدود چهار میلیون مستمری‌بگیران اصلی و مابقی افراد تحت تکفل آنان هستند.

تکیه‌گاه اصلی این سازمان مشارکت سه‌جانبه کارفرمایان، بیمه‌شدگان و دولت در عرصه‌های مختلف سیاستگذاری، تصمیم‌گیری کلان و تأمین منابع مالی بوده به همین دلیل در راستای افرایش شمار بیمه‌شدگان و گسترش چتر بیمه‌ای خود در سال‌های اخیر برنامه‌ها و طرح‌های تحولی را در برنامه دارد.

یکی از مهمترین طرح‌های سازمان تأمین اجتماعی تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای برای افراد فاقد خدمات بیمه اجتماعی بوده که در این راستا با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای تحقق این موضوع در تلاش جدی و ارائه خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی به تمام افراد بدون بیمه در کشور است.

توسعه پوشش بیمه‌ای برای تحقق آرمان عدالت

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز از ابتدای فعالیت خود در دولت سیزدهم به این موضوع تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای تاکید جدی داشته تا از این طریق ضمن افزایش شمار بیمه‌شدگان، در تأمین به موقع منابع سازمان برای اجرا و تحقق تعهدات سازمانی گام‌های اساسی برداشته شود.

میرهاشم موسوی در این باره اظهار داشت: اقدامات سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه‌های توسعه پوشش بیمه‌ای، بیمه فراگیر خانوار ایرانی در جهت تحقق اصل ۲۹ قانون اساسی، رفع موانع حوزه کسب و کار، ارائه تعهدات مختلف مانند پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری، بیمه بیکاری، مستمری‌های ازکارافتادگی، بازنشستگی و بازماندگان و خدمات درمانی با رویکرد فراهم کردن آسایش و امنیت و در مسیر تحقق آرمان عدالت است.

موسوی تأکید کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی یک سازمان راهبردی، اجتماع‌محور و سرمایه‌آفرین است و تحول‌آفرینی، اعتمادسازی و تحقق عدالت اجتماعی از راهبردهای اصلی مورد توجه در دوره جدید فعالیت سازمان تأمین‌اجتماعی و بسترساز افزایش سرمایه اجتماعی به شمار می‌رود.

افزایش بیش از یک میلیون و ۴۰۰ نفر به جمع بیمه‌شدگان

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: امروز اگر توسعه پوشش بیمه‌ای آحاد جامعه را بر اساس قانون دنبال می‌کنیم، باید از تمامی ظرفیت‌ها در حوزه عمل هم استفاده کنیم.

وی افزود: در راستای توسعه بیمه و افزایش شمار بیمه‌شدگان جدید، امروز بیش از ۷۰۰ هزار نفر زن خانه‌دار بیمه‌شده داشته که البته سرجمع بیمه‌شدگان اختیاری که از آغاز دولت تا امروز با تلاش‌های سرمایه‌های انسانی ما در بخش‌های مختلف کشور به جمع بیمه‌شدگان اضافه شده، بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است.

وی اظهار داشت: نظام چندلایه تأمین‌اجتماعی یا سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی با توجه به لایه امدادی، بیمه‌ای و حمایتی محقق می‌شود که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید شده است.

موسوی معتقد است: اقدامات و فعالیت‌ها در حوزه بیمه اجتماعی می‌تواند هم بر تمام لایه‌های نظام چندلایه تأمین اجتماعی تاثیر داشته و هم باعث تحقق رویکرد عدالت محور سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری باشد.

موفقیت‌های بزرگ در نظام بیمه‌ای و ساختار رفاه عمومی

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: اگر چتر بیمه‌ای چتر جامع و کارآمدی باشد، بقیه نظامات هم کارکردشان درست عمل کرده و اگر این چتر، چتر درستی نباشد حتی اگر بقیه نظامات هم کارکرد درستی داشته باشند رویکردی که ما در جامعه می خواهیم به سمت ایجاد یا توسعه رفاه عمومی برویم، محقق نخواهد شد.

وی افزود: توانمندسازی آحاد جامعه در نظامات رفاه اجتماعی، با سازوکار بیمه‌ای اتفاق می‌افتد و این نظام بیمه‌ای فقط مربوط به حوزه اشتغال نبوده و اما چتر بیمه‌ای، امنیت‌آفرین و ذاتا به دنبال توسعه رفاه است.

موسوی اظهار داشت: با وجود همه چالش‌های موجود، اما موفقیت‌های بسیار بزرگی را در نظام بیمه‌ای و درمانی و در کلیت ساختار رفاه عمومی در کشور داشته‌ایم.

وی بیان داشت: قبل از انقلاب ۲۰ درصد جامعه تحت پوشش بیمه اجتماعی بوده و امروز این عدد به بیش از ۷۰ درصد کل جامعه ایران رسیده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در حوزه درمان هم صد در صد جامعه تحت پوشش بیمه درمان هستند و امید به زندگی از ۵۴ سال به ۷۵ سال رسیده و اینها همه دستاوردهای بزرگی بوده اما به‌رغم این دستاوردها فرصت‌های بسیاری پیش رو داریم.

ضرورت پوشش بیمه‌ای همه افراد فاقد بیمه

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی نیز در این باره در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: آرمان ما در سازمان تأمین اجتماعی این است که هیچ فردی بدون پوشش بیمه‌ای در جامعه نمانده و در آینده‌ای نه چندان دور نیز به این موضوع یعنی پوشش همه افراد فاقد بیمه در کشور جامه عمل بپوشانیم.

مهدی شکوری ادامه داد: از آنجا که بیش از ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور از خدمات همه‌جانبه سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند بوده باید با همکاری دیگر صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر برای پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه، تلاش‌های جدی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی به تنهایی ۱۵میلیون و ۱۳۰ هزار بیمه‌شده اصلی داشته یعنی خود این افراد در قالب بیمه خویش فرما یا کارفرما مبادرت به پرداخت حق بیمه کرده که با افراد تحت تکفل آنان شمار افراد تحت پوشش این سازمان به بیش از ۴۵ میلیون نفر در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور می‌رسند.

۲۷ درصد افراد فاقد بیمه در کشور

شکوری ادامه داد: اکنون در مجموع ۷۳ درصد جمعیت کشور از خدمات صندوق‌ها و بیمه‌های اجتماعی بهره‌مند بوده که ۵۳ درصد آنان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی و ۲۰ درصد باقیمانده افراد دارای بیمه در دیگر صندوق‌های بیمه‌ای از خدمات گسترده برخوردار هستند.

وی بیان داشت: حدود ۲۷ درصد افراد جامعه نیز فاقد پوشش بیمه‌ای بوده که سازمان تأمین اجتماعی به همین دلیل به دنبال جذب این افراد به عنوان بیمه‌شدگان جدید در قالب طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود از جمله طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی بوده تا بر شمار افراد بیمه‌شده در این سازمان هم بیفزاید.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: امیدواریم با اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و اصلاح قوانین پیش‌بینی شده در برنامه هفتم توسعه که در مرحله تدوین توسط دست‌اندرکاران و سیاست‌گذاران اجتماعی بوده، به اهداف خود در پوشش بیمه‌ای افراد فاقد بیمه هم برسیم.

توجه برنامه هفتم توسعه به توسعه پوشش بیمه‌ای

شکوی ادامه داد: قرار است با اجرای برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، سازمان تأمین اجتماعی در حوزه بیمه‌ای به مقوله بیمه کارفرمایان صنفی، بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان و تمام فعالان عرصه اقتصادی و اشتغال با فعالیت به صورت غیررسمی و افراد فاقد برخوردار از حمایت اجتماعی بپردازد.

وی ابراز امیدواری کرد: اگر این موضوع در برنامه هفتم توسعه با عنایات قانونگذاران به تصویب برسد این گروههای فاقد بیمه به عنوان جامعه هدف سازمان تأمین اجتماعی به صورت قانونمند؛ آمار آنها احصا شده و زمینه برای پوشش بیمه‌ای این افراد در صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌ای فراهم خواهد شد.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: با وجود آمار بالای پوشش بیمه در کشور، هنوز همه آحاد کشور زیر پوشش بیمه قرار نگرفته و در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر ایجاد نظام چندلایه تأمین اجتماعی اشاره شده تا آرمان ما در سازمان تأمین اجتماعی و پوشش همه افراد جامعه محقق شود.

سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های اخیر نشان داده که به دنبال افزایش شمار بیمه‌شدگان جدید و تلاش برای تحت منابع درآمدی خود بوده که در این زمینه منافع سازمان با بیمه‌پردازی افراد جدید تامین شده و تضمین آینده‌ای برای دریافت خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی افراد فاقد بیمه را شاهد خواهیم بود.

کد خبر: 55941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =