۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 55950
بیمه گران، بلای جان صیادان

صید و صیادی از آن دست فعالیت‌هایی است که در شرایط سخت انجام می‌شود اما گران بودن بیمه این قشر باعث شده است که بسیاری از فعالان این حوزه توان پرداخت حق بیمه خود را نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار آتیه آنلاین، پاییز فصل آغاز فعالیت صید و صیادی در شمال کشور است. در جنوب ایران نیز بسته به نوع گونه آبزی و زمان تخم‌ریزی از زمستان فعالیت صیادان آغاز می‌شود. بر اساس قوانینی که شیلات برای حفاظت از ذخایر آبزیان کشور وضع می‌کند، خواه و ناخواه صیادان چند ماهی از سال را بیکار می‌مانند و باید در ساحل برای گذران عمر، راهی پیدا کنند.

در حال حاضر ۱۲هزار فروند شناور و ۱۵۰هزار نفر صیاد در کشور وجود دارد که بر اساس برخی تخمین‌ها، دو برابر میزان صیادان مجاز، شاهد فعالیت صیادان غیر مجاز هستیم. جمعیتی که اگر گشایش‌های لازم برای پوشش بیمه‌ای آنها فراهم شود، شاید دست از فعالیت غیر رسمی کشیده و از مجاری رسمی فعالیت خود را پیگیری کنند.

به گواه آمارهای ارائه شده، از میان ۱۲ هزار فروند شناور موجود در کشور حدود ۸هزار قایق به ثبت رسیده است که بیمه آن‌ها قبلا توسط دولت حمایت می‌شد، اما بعدا این سیاست تغییر کرد و اعلام شد افرادی که مالک این شناورها هستند، نمی‌توانند از معافیت‌های بیمه‌ای استفاده کنند. در مورد شناورهای لنج و کشتی هم تعداد اندکی از نیروها از معافیت بیمه‌ای برخوردارند و بین دو تا پنج نفر می‌توانند از معافیت‌های بیمه‌ای استفاده کنند. به این ترتیب از آنجا که مبلغ حق بیمه برای صیادان گران است، ۷۰ درصد از فعالان این حوزه توان پرداخت حق بیمه خود را ندارند.

مشکل بیمه‌ای، مهمترین مشکل صیادان

آن‌طور که یعقوب دوجی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی صیادی ایران به آتیه آنلاین می‌گوید: مشکل بیمه‌ای مهتمرین مشکل صیادان است.

وی اضافه می‌کند: موضوع معافیت‌های بیمه‌ای از مباحث مهم این حوزه محسوب می‌شود.

دوجی می‌گوید: در حال حاضر ارتقای معافیت‌های بیمه‌ای از دو نفر به ۵ نفر در قایق و از ۵ نفر به ۱۵ نفر – و حداقل ده نفر – در لنج دنبال می‌شود که هنوز محقق نشده است.

حق بیمه ۲۷ درصدی صیادان

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی نیز وضعیت صیادی و بهره‌برداری از مناطق دریایی را ناخوشایند توصیف می‌کند.

به گفته وی مشکلات متعددی در حوزه صیادی پیش روی جامعه صیادان شمال و جنوب کشور به ویژه صیادان سواحل مکران وجود دارد.

سعیدی با اشاره به اینکه دل به دریا زدن برای نان‌آوری چندین خانوار، گاهی به قیمت جان جامعه صیادان تمام می‌شود، یادآور می‌شود: این گروه از حداقل‌های حمایتی همچون بیمه بی‌بهره هستند به طوری که در حال حاضر صیادان ۲۷ درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند که این مبلغ بیمه برای آنها بسیار سنگین است.

وی بیان می‌کند: حدود ۷۰ درصد از صیادان توان پرداخت حق بیمه خود را ندارند و نمی‌توانند از مزایای بیمه بهره‌مند شوند.

این نماینده مجلس عنوان می‌کند: در لنج‌های صیادی که در فراساحل‌ها حرکت می‌کنند، متاسفانه یک چهارم صیادان بیمه می‌شوند؛ امیدواریم این مسئله مهم را سازمان تامین اجتماعی مدنظر قرار دهد.

وی بخش دیگری از مشکلات صیادان را مربوط به صدور مجوز صید اعلام کرده و اضافه می‌کند: سالیان دراز صیادان بومی و محلی آن‌گونه که باید نتوانستند مجوز صید دریافت کنند.

سعیدی می‌گوید: امیدواریم سازمان شیلات ایران با حفظ ذخایر آبزیان بتواند مجوزهای لازم را صادر کند تا امکان صید برای صیادان وجود داشته باشد.

کد خبر: 55950

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =