پرداخت کمک هزینه اشتغال به معلولان استان زنجان

مدیرکل بهزیستی استان زنجان گفت: در سال ۱۴۰۱ برای بیش از ۴۴۰ نفر از افراد دارای معلولیت استان زنجان کمک هزینه اشتغال پرداخت شد .

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا، سیدسلمان حسینی پیش از ظهر امروز (۱۴ آذرماه) در مراسم بزرگداشت روز جهانی معلولان، اظهار کرد: سازمان بهزیستی به عنوان متولی رسیدگی و ارایه خدمات به افراد دارای معلولیت است که معاونت امور توانبخشی این سازمان نیز به صورت ویژه در حوزه افراد دارای معلولیت فعالیت می‌کند.

وی افزود: در سال جاری نزدیک به ۹۰۰ نفر در کمیسیون ICF برای تشخیص نوع و شدت معلولیت شرکت کرده‌اند، ۷۶۰ نفر از دانش‌آموزان دارای معلولیت کمک هزینه تحصیلی و بیش از ۱۳۵ دانشجو نیز شهریه پرداخت شده‌ است. همچنین برای بیش از ۱۲۰ نفر از افراد دارای معلولیت نیز مناسب‌سازی محل زندگی و خودرو صورت گرفته است.

این مسئول تصریح کرد: علاوه بر واگذاری ۷۸ مسکن به افراد دارای معلولیت و بیش از ۳۴۰ مسکن نیز در حال اقدام و احداث است که تا پایان سال تحویل داده می‌شود و ۱۱۰۰ نفر از معلولان بیمه خویش‌فرمایی و ۶۶ نفر نیز بیمه کارفرمایی دریافت کرده‌اند. همچنین در سال ۱۴۰۱ برای بیش از ۴۴۰ نفر از افراد دارای معلولیت کمک هزینه اشتغال پرداخت و صاحب شغل شده‌اند و ۱۳۰ نفر نیز از معافیت نظام وظیفه عمومی بهره‌مند هستند.

در ادامه برنامه رئیس شورای شهر اسلامی زنجان نیز بیان کرد: در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها به این فکر هستیم که فضا را برای حضور افراد دارای معلولیت در حوزه‌های مختلف نیز مناسب کنیم و سعی داریم هرروز نسبت به روز قبل بهتر باشیم. همچنین معلولیت یک عنوان عام است و اگر بخواهیم یک تعریف کلی برای آن بیان کنیم همه بشر شامل این تعریف هستند و نمی‌توان گفت کسی روی کره زمین است که کاملا بی عیب و نقص است و همه انسان‌ها در حد نقاط قوت و ضعف معلولیت‌هایی دارد.

مجید ناصحی‌مقدم با بیان اینکه هرچه جلوتر آمده‌ایم این نگاه در انسان‌ها به وجود آمده که جامعه را به نحوی اداره و طراحی کنیم که حتی یک نفر هم از مواهب زندگی اجتماعی بی‌بهره نباشد، گفت: در گذشته تعریف معلولیت گسترده‌تر بود و فقط افرادی که توانایی حضور در جنگ داشتند را نرمال می‌دانستند ولی هرچه دانش بشر بیشتر شد دامنه معلولیت‌ها کمتر شد و امروز افراد بسیاری از معلولیت‌ها را عدم توانایی در خود نمی‌دانند.

این مسئول با بیان اینکه همه افرادی که خلق خداوند هستند یک توانایی‌هایی دارند که در ابعاد مختلف متفاوت است و اگر عادلانه نگاه کنیم در زندگی اجتماعی باید فضایی را آماده کنیم تا همه از زندگی اجتماعی لذت برده و بتوانند توانایی خود را به جامعه عرضه کنند، عنوان کرد: با مناسب‌سازی یک فضا را آماده می‌کنیم تا بتوانیم از توانایی افراد دارای معلولیت نیز بهره بگیریم و دستاوردی که جامعه از توانایی یک فرد معلول دارد در قبال هزینه‌ای که برای حضور آن در جامعه می‌کند ناچیز است و اگر بتوانیم این تفکر را در خود نهادینه کنیم جاهایی کمی خواهیم داشت که افراد معلول نتوانند در آن مکان حضور داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از معلولیت‌ها زمانی است و با گذر سن یک سری معلولیت‌ها عارض می‌شود و باید فکر کرده تا در همه محیط‌ها به سمتی حرکت کنیم که حتی یک نفر هم نگوید که نمی‌توانم در آن محیط حضور پیدا کنم.

کد خبر: 55959

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =