سهم بیش از 11 درصدی زنان از اشتغال کشور

وضعیت اشتغال زنان در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از روند رو به رشدی برخوردار بوده، نشان به آن نشان که میزان جمعیت غیرفعال زنان با کاهش روبه‌رو شده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، تحلیل‌ها نشان می‌دهد که سهم زنان از تعداد شاغلان کشور در شش ماهه اول امسال بیش از ۱۱ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش مواجه شده است.
در نیم‌سال اول سال ۱۴۰۱، وضعیت اشتغال در حوزه زنان به‌مراتب بهتر از مردان بوده است. داده‌هایی که نشان می‌دهند روند رو به اشتغال زنان در نیم‌سال دوم ادامه خواهد یافت؛ نشان به آن نشان که سهم جمعیت غیرفعال زنان با کاهش مواجه شده و این نوید مشارکت گسترده آنها در حوزه اشتغال را دارد.
بر پایه داده‌های مرکز آمار ایران، در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱، زنان به مقدار ۱۱.۴ درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص دادند که در مقایسه با همین مدت در سال گذشته، یک دهم درصد با رشد مواجه شده است. به عبارتی در این مدت زنان با وجود بازنشستگی‌ها و دیگر عوامل ریزشی علاوه بر اینکه مقدار درصد خود را حفظ کردند بلکه بر مقدار آن نیز افزوده شده است.
این موضوع نشان می‌دهد که وضعیت اشتغال زنان نسبت به مردان در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از روند رو به رشدی برخوردار بوده است؛ محض نمونه آنکه نرخ مشارکت اقتصادی زنان در تابستان امسال بیشتر از نرخ مشارکت اقتصادی مردان بوده است. نرخ مشارکت اقتصادی زنان در تابستان با دو دهم درصد افزایش به ۱۳.۷ درصد رسید؛ اما این پایان قصه نیست چرا که ملاک اصلی برای برآورد صحیح داده‌های یک گزارش مثل نرخ اشتغال زنان مقایسه بازه زمانی فعلی با همان مدت مشابه در آن بازه است.
در این باره زنان نیز از روند رو به رشدی برخوردار بوده‌اند؛ نشان به آن نشان که در نیم‌سال اول سال ۱۴۰۱، میزان جمعیت غیرفعال زنان با یک دهم درصد کاهش به ۸۶.۳ درصد رسیده است.
از طرفی نرخ بیکاری در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز ثابت مانده است.
نکته قابل تأمل اینکه، اگر چه سهم جمعیت فعال زنان و نرخ بیکاری و همچنین رشد اشتغال دارای ارقامی ثبت شده به مقدار خیلی کم است، اما به لحاظ تعدادی این میزان افزایش چشمگیری داشته است.

کاهش روند بیکاری زنان
براساس داده‌های ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در تابستان امسال، میزان جمعیت فعال زنان با افزایش ۱۱۱ هزار و ۹ نفر به ۴ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۳۳۷ نفر افزایش یافت. در همین مدت اشتغال آنها نیز دودهم درصد با رشد مواجه شد و تعداد زنان شاغل به ۳ میلیون و ۶۰۶ هزار و یک نفر رسید. به عبارتی در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۳ هزار و ۹۱۲ نفر به زنان شاغل کشور افزوده شدند.
اما افزایش اشتغال صنعتی زنان، باعث نشد که زنان بخش خدمات را به مردان واگذار کنند هر چند که میزان اشتغال آنها از شتاب کمتری برخوردار شد.
در واکاوی اشتغال زنان در بازار کار ایران، یک نکته قابل تأمل وجود دارد و آن اینکه با وجود توضیح ارائه شده در سطرهای بالا مبنی بر رشد اشتغالزایی صنعتی زنان، اما همچنان زنان نقش فعالی در حوزه خدمات برعهده دارند؛ به عبارتی باید این موضوع را یادآور شد که زنان حدود یک چهارم بخش خدمات را بر عهده دارند.
از طرفی سهم زنان در اشتغالزایی بزرگ‌تر شده است و این نشان می‌دهد که میزان بیکاری زنان روند رو به کاهشی را تجربه می‌کند.
بر اساس داده‌ها، زنان در بخش خدمات با افزایش ۱.۱ درصد سهمشان به ۵۸ درصد رسید و تعداد زنان شاغل در بخش خدمات از یک میلیون و ۹۸۷ هزار و ۵۱۷ نفر به ۲ میلیون و ۹۳ هزار و ۲۵۷ نفر رسید.

ردپای زنان در بازار کار صنعت
بزرگ‌تر شدن کیک بازار کار زنان در یک سال اخیر منتهی به تابستان سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که دولت در حوزه اشتغالزایی زنان توجه ویژه‌ای به توسعه مشاغل خانگی داشته است؛ مشاغلی که هم بخش خدمات را پوشش می‌دهند و هم جنبه صنعتی دارند.
نشان به آن نشان که در همین مدت میزان صدور اشتغالزایی مشاغل خانگی بیش از ۳۶۸ درصد رشد یافته و حدود ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای این حوزه در سال‌جاری اختصاص یافته است.
توجه به رشته‌های دانش‌بنیان در این زمینه نیز در رشد اشتغال و حفظ نسبت بیکاری زنان تأثیرگذار بوده است.
کل جمعیت شاغل کشور در تابستان سال‌جاری ۲۳ میلیون و ۷۷۸ هزار نفر برآورد شده، بر این اساس نرخ اشتغال در اقتصاد ایران در تابستان امسال ۳۷.۳ درصد بوده است. براساس داده‌های آماری، سهم شاغلان بخش خدمات در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه به بالای ۵۰ درصد رسیده است. داده‌ها مقدار سهم بخش صنعت را ۵۰.۹ درصد بیان می‌کنند که نسبت به سهم آن در شش ماهه اول سال قبل حدود ۲.۱ درصد با افزایش مواجه شده و در این میان سهم زنان افزایشی بوده است.
به عبارتی با وجود افزایش سهم زنان در اشتغال کشور، سهم آنها در حوزه خدمات همچنان پررنگ‌تر است اما صدای پای آنها در صنعت نیز به گوش می‌رسد.

کد خبر: 55967

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =