توجه خاص به مقوله درمان مستمری‌بگیران

یکی از دغدغه‌های مدیریت سازمان تأمین اجتماعی معیشت و درمان مستمری‌بگیران و بازنشستگان بوده که از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم برای تحقق این موضوعات تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، از آنجا که چهار میلیون نفر به عنوان بازنشسته و مستمری‌بگیر از خدمات بزرگترین سازمان بیمه‌ای بهره‌مند بوده بنابراین ارائه خدمات درمانی و بیمه‌ای به این افراد هزینه‌ها و تعهدات زیادی را برای سازمان تأمین اجتماعی به همراه داشته که در این راستا مدیریت سازمان برای افزایش سهم بیمه تکمیلی و خدمات‌رسانی به بازنشستگان تمام تلاش خود را انجام داده است.

خدمات رایگان به افراد سالمند بالای ۶۵ سال تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از اقدامات و برنامه‌های اثربخش سازمان جهت ارائه خدمات به موقع و مطلوب به مستمری‌بگیران و بازنشستگان بوده که همین موضوع موجب رضایتمندی این افراد شده است.

حال که سازمان تأمین اجتماعی براساس تصمیمات اثربخش برای افزایش سهم سازمان در بیمه تکمیلی بازنشستگان و مستمری‌بگیران برنامه‌ریزی جدی داشته این موضوع علاوه بر کاهش هزینه‌های درمانی از جیب این گروه تحت پوشش تأمین اجتماعی به طور یقین رضایتمندی بیشتر گروه مستمری‌بگیر و بازنشسته را بیشتر خواهد کرد.

جزییات تعهدات جدید بیمه تکمیلی براساس اطلاعات موجود، انعقاد قرارداد جدید بیمه تکمیلی بازنشستگان از ابتدای آذر ماه ۱۴۰۱ با سهم ۵۰ درصدی سازمان تأمین اجتماعی محقق شده است.

همچنین سقف تعهدات بیمه تکمیلی در قرارداد جدید برای موارد خدمات بستری فوق‌تخصصی به ۷۵ میلیون تومان و در بستری‌ عمومی به ۳۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

در قرارداد جدید بیمه تکمیلی؛ سقف تعهدات شرکت بیمه‌گر ۸۰ درصد افزایش یافته و مقرر شده شرکت بیمه‌گر پس از کسر سهم بیمه‌گر پایه، مبالغ هزینه شده از سوی بازنشستگان را در قالب قرارداد پرداخت کند.

افزایش سهم تأمین‌اجتماعی در بیمه تکمیلی بازنشستگان

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در این باره اظهار داشت: براساس قرارداد جدید بیمه تکمیلی افزایش ۸۰ درصدی سقف تعهدات و افزایش ۱۲۰ درصدی سهم سازمان تأمین‌اجتماعی در پرداخت حق بیمه تکمیلی بازنشستگان و مستمری‌بگیران محقق شده است.

میرهاشم موسوی با بیان اینکه شرکت بیمه‌گر باید خدمات، خسارت و تعهدات را در موعد مقرر انجام دهد تا اثربخشی و در نهایت رضایتمندی بازنشستگان را در پی داشته باشد، افزود: مسئله درمان بازنشستگان همواره یک اولویت برای کشور، دولت و سازمان تأمین‌اجتماعی به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: بهبود و ارتقای سطح درمان بازنشستگان از اولویت‌های تأمین‌اجتماعی بوده و ما ارائه خدمات به بازنشستگان را مایه افتخار می‌دانیم.

سهم ۵۰ درصدی تأمین اجتماعی در حق بیمه تکمیلی بازنشستگان

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: با وجود محدودیت و مشکلات تأمین منابع، امسال هم مانند سال گذشته ۵۰ درصد حق بیمه تکمیلی بازنشستگان از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: بنابراین سازمان تأمین‌اجتماعی با افزایش ایجاد شده در سقف تعهدات قرارداد، به ازای هر فرد بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش، ماهانه مبلغ ۱۰۲ هزار و ۵۰۰ تومان از مبلغ حق بیمه تکمیلی را پرداخت می‌کند.

موسوی اظهار داشت: شرکت بیمه‌گر باید خدمات و تعهدات را در موعد مقرر انجام دهد تا خدمات اثربخشی و در نهایت رضایتمندی بازنشستگان را در پی داشته باشد.

وی با تاکید بر توسعه مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه تکمیلی با توجه به اقتضای سن بازنشستگان و ابتلای قشر سالمند به بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج تصریح کرد: نقش و مسئولیت سازمان تأمین‌اجتماعی در موضوع بیمه تکمیلی بازنشستگان، نقش مشورتی و حمایتی بوده و انتخاب شرکت بیمه‌گر و تعیین فهرست خدمات مورد تعهد بیمه، توسط کانون‌های بازنشستگان انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: انتظار ما هم همین است که مطابق تأکید مقام معظم رهبری بیماران به جز رنج بیماری، دغدغه دیگری نداشته باشند.

اولویت ما پرداخت حقوق و توسعه خدمات درمانی بازنشستگان

موسوی افزود: در دوره جدید مدیریتی سازمان تأمین‌اجتماعی، از همان ابتدا دو اولویت را مطرح کرده که یکی پرداخت حقوق و مستمری در سر موعد و دیگری مسئله توسعه خدمات درمانی بوده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: دولت سیزدهم در سند تحولی خود به کاهش پرداخت از جیب مردم در حوزه خدمات درمانی توجه ویژه دارد و ما نیز به عهدمان در ارائه خدمات مطلوب به ذی‌نفعان این سازمان پایبند هستیم.

وی ادامه داد: انتظار داریم که سامانه‌های رصد و ارزیابی میزان رضایت بازنشستگان عزیز از خدمات بیمه تکمیلی فعال و تکمیل شود، تا نظارت کامل‌تری صورت بگیرد. موسوی اظهار داشت: ویژه رئیس جمهور و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به توجه جدی به مسائل درمان بازنشستگان در کنار توجه به مسئله معیشت این قشر تأکید ویژه دارند.

وی بیان داشت: تعداد افرادی که تحت پوشش خدمات بیمه تکمیلی بازنشستگان و مستمری‌بگیران خواهند بود بیش از ۴چهار میلیون نفر هستند و مبلغ ریالی مشارکت سازمان تأمین‌اجتماعی در پرداخت حق بیمه تکمیلی این قشر نسبت به سال گذشته، بیش از ۱۲۰ درصد افزایش یافته که این میزان افزایش در نوع خود بی‌نظیر است.

هزینه‌های درمانی بازنشستگان رقم بالایی است

رئیس کانون کارگران بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران در این باره در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: با توجه به هزینه‌های درمانی بازنشستگان و مستمری‌بگیران افزایش سقف تعهدات بیمه تکمیلی و افزایش سهم سازمان تأمین اجتماعی در کاهش دغدغه‌های درمانی این افراد بسیار تاثیرگذار است.

علی دهقان‌کیا ادامه داد: تا سال ۱۳۸۳ در حوزه درمان الزام به ۲ نوع مستقیم و غیرمستقیم برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران انجام شده که در درمان مستقیم بدون پرداخت به تمام مشکلات رسیدگی شده اما در حوزه درمان غیرمستقیم و مراکز درمانی و پزشکان تحت قرارداد، برای خدمات سرپایی ۳۰ درصد فرانشیز و بستری ۱۰ درصد فرانشیز از سوی بازنشستگان پرداخت می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۳ در قانون ساختار نظام جامع و رفاه تأمین اجتماعی، تبصره ماده ۲ نیز دو نوع درمان همگانی یا تکمیلی تعریف شده است.

رئیس کانون کارگران بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران ادامه داد: در حوزه هزینه‌های درمانی، بازنشستگان و سازمان تأمین اجتماعی هرکدام سهم خود را در بیمه تکمیلی پرداخت می‌کنند.

وی تصریح کرد: انتظار از سازمان تأمین اجتماعی این است علاوه بر قرارداد با بیمه تکمیلی، قرارداد به نوعی تنظیم شود که هزینه‌های بازنشستگان کاهش یابد که البته قرارداد جدید بیمه تکمیلی می‌تواند بخشی از مشکلات مستمری‌بگیران و بازنشستگان در بخش درمان را رفع کند.

با توجه به اینکه ارائه خدمات درمانی برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران به عنوان یکی از موضوعات بسیار مهم و حیاتی به شمار می‌رود اقدام سازمان تأمین اجتماعی در راستای افزایش سهم خود سازمان و سقف تعهدات موجب رضایتمندی و ارتقای خدمات درمانی ویژه بازنشستگان خواهد شد.

سازمان تأمین‌اجتماعی در بخش درمان مستقیم، دارای ۷۱ مرکز بیمارستانی، ۵ مرکز جراحی محدود ملکی و ۷ مرکز بیمارستانی هیأت‌مدیره‌ای و ۳۲۰ مرکز سرپایی در سطح کشور بوده که در این مراکز با به‌کارگیری بیش از ۴۷ هزار نفر نیروی انسانی متخصص پزشک و غیرپزشک، مشغول ارائه خدمات درمانی به بیش از ۴۵ میلیون نفر بیمه‌شده تحت پوشش و سایر بیماران است.

کد خبر: 55977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =