باید ماندگاری متخصصان را در مناطق محروم افزایش دهیم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در صحن علنی مجلس از بهره برداری از ۲ هزار پروژه سلامت تا پایان سال خبر داد و اعلام کرد: برای افزایش پزشکان در مناطق محروم، ابتدا باید ماندگاری متخصصان را در مناطق محروم افزایش دهیم.  

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از وبدا، دکتر بهرام عین‌اللهی که برای پاسخ به سئوال فتح‌الله توسلی نماینده بهار و کبودرآهنگ و برخی دیگری از نمایندگان در خصوص مشکلات بهداشت و درمانی در صحن مجلس حاضر شده بود، گفت: هنگام ارائه برنامه در مجلس شورای اسلامی درباره دو طرح مهم یکی اجرای طرح «عدالت و تعالی نظام سلامت» با شاخص‌ها و زمان بندی معین و دیگری «مهار کرونا با انجام واردات دارو و واکسیناسیون»، وعده دادم.

وی افزود: برخی آن زمان باور نمی‌کردند که بتوانیم تا بهمن ۱۴۰۰ کرونا را که روزانه بیش از ۷۰۰ مرگ و میر داشت، مهار کنیم ولی خوشبختانه با واکسیناسیون وسیع و تلاش کادر بهداشت و درمان عمومی این دستاورد مهم به دست آمد.

وزیر بهداشت ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز در فرمایش اخیرشان از واکسیناسیون و مهار کرونا به عنوان یک فعالیت چشمگیر یاد کردند.

عین‌اللهی بیان کرد: طرح دارویار را برای برداشتن تعارض منافع ذی‌نفعان و در جهت اختصاص یافتن ارز ترجیحی به هدف اصلی‌اش که تامین منابع مردم است، اجرا کردیم. این طرح بسیار موفق بود ولی چون منافع برخی‌ها دچار خدشه شد، مقاومت‌هایی در برابر این طرح صورت گرفت.

وزیر بهداشت با بیان این که کاهش عوارض از ۹ درصد به یک درصد و تخصیص تسهیلات بانکی موجب تقویت این طرح خواهد شد، خاطر نشان کرد: در رابطه با افزایش نیروی انسانی در مناطق محروم که در سئوال برادر عزیزمان دکتر توسلی هم وجود داشت، ابتدا باید ماندگاری متخصصان را در مناطق محروم افزایش دهیم.

وی افزود: این کار فقط صرفا برعهده وزارت بهداشت نیست ولی آن بخش که مربوط به ماست سقف کارانه دریافتی نیروهای انسانی متخصص در مناطق محروم را برداشته‌ایم. یعنی یک متخصص هر چقدر کار کند کارانه به او تعلق خواهد گرفت که این اقدام گام مهمی در جهت تامین نیروهای متخصص مناطق محروم خواهد بود.

وزیر بهداشت بیان کرد: در رابطه با اعزام متخصصان به مناطق محروم در کل طی سال جاری ۱۰ هزار پزشک و دندانپزشک به مناطق محروم کشور اعزام شده‌اند که ۲ هزار و ۲۰۰ نفر آنان متخصص هستند.

افزیش ۳ هزار و ۸۰۰ نفری پذیرش دانشجوی پزشکی

عین‌اللهی اظهار داشت: از طرف دیگر باید ظرفیت‌های پذیرش دانشجوی پزشکی را برای سال‌های آینده ارتقا می‌دادیم که در این خصوص ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی امسال به ۱۰ هزار و ۸۰۰ دانشجو افزایش یافت در حالی که سال پیش فقط هفت هزار دانشجو پذیرش شد. در واقع ۳ هزار و ۸۰۰ نفر به این ظرفیت اضافه شده تا در آینده مناطق محروم دچار مشکل کمبود پزشک نباشند.

وی با بیان اینکه همچنین سهمیه جذب دستیاران تخصصی پزشکی را افزایش دادیم، تصریح کرد: امسال اولین سالی است که ۴ هزار نیروی تخصصی در تمام رشته‌ها پذیرفته شده است. به صورت ویژه نیز ۵۰۰ نفر ظرفیت پذیرش بومی دانشجوی متخصص اضافه شده که ان‌شاء‌الله بتواند برای سال‌های آینده کمبود نیروی انسانی به ویژه در مناطق محروم را تامین کند.

توجه به قانون سطح بندی خدمات

وزیر بهداشت در خصوص ارائه امکانات بهداشتی، درمانی به استان‌ها گفت: امکانات و تجهیزات بهداشتی، درمانی در کشور بر اساس سند قانون سطح بندی خدمات و منابع درمانی کشور بین استان‌ها توزیع می‌شود.

عین‌اللهی با بیان اینکه تمام تجهیزات پزشکی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وجود دارد در یک سامانه به طور دقیق ثبت می‌شود، گفت: این براساس اطلاعات و شناسنامه‌ای که در تجهیزات پزشکی و این داشبورد اطلاعاتی وجود دارد و نیز میزان فعال بودن مراکز درمانی، توزیع تجهیزات پزشکی انجام می‌شود.

ثبت رکورد توزیع تجهیزات پزشکی در استان‌ها

وی افزود: تاکنون ۱۳۲ دستگاه تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای گران قیمت بین استان‌ها توزیع شده که یک رکورد بی سابقه در وزارت بهداشت است.

وزیر بهداشت اضافه کرد: ۷۲ دستگاه از این تعداد بر اساس طرح عدالت و تعالی نظام سلامت، رفع نابرابری‌ها و ارتقای خدمات سلامت و افزایش دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی، به مناطق کمتر برخوردار اختصاص یافته است.

وی نحوه مدیریت در وزارت بهداشت را میدانی توصیف کرد و یادآور شد: تاکنون با انجام ۷۶ سفر استانی به تمام مناطق محروم کشور از نزدیک نیازها را برآورد کرده و سعی در رفع کمبودها و مشکلات این مناطق داشته‌ایم.

عین‌اللهی با بیان اینکه هدف اصلی، تقویت شبکه بهداشت و درمان کشور است، افزود: قطعا حوزه بهداشت برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا در این مدت ۸۵۰ پروژه بهداشتی با زیربنای ۱۰۸ هزار متر مربع، عمدتا در مناطق محروم و کم برخوردار به بهره برداری رسیده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: همچنین در جهت تقویت نظام شبکه بهداشتی تا پایان امسال ۲ هزار پروژه بهداشتی، درمانی با اولویت مناطق کمتر برخوردار راه اندازی خواهد شد.

عین‌اللهی خطاب به نمایندگان تاکید کرد: انتظار داریم در بودجه سال آینده با کمک شما بتوانیم در جهت تقویت بیشتر شبکه گام برداریم.

تکمیل ۳۳ پروژه بیمارستانی و تجهیز ۷۹ مرکز درمانی

وی خاطرنشان کرد: پروژه‌هایی نظیر تجهیز ۷۹ مرکز درمانی، تکمیل ۳۳ پروژه بیمارستانی، ۱۶ پروژه اورژانس بیمارستانی، ۱۶ پروژه کلینیک ویژه، چهار پروژه بلوک زایمانی، سه پروژه مرکز تشخیص و درمان غربالگری سرطان، ۱۵ پروژه مسکن و اقامتگاه پزشکان متخصص و ۴۷ پروژه پایگاه‌های اورژانس، تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

عین‌اللهی افزود: از امروز تا پایان سال هر هفته می‌توانیم یک پروژه بیمارستانی که به طور عمده از پروژه‌های نیمه کاره مانده از گذشته هستند را افتتاح کنیم.

بهره برداری از ۷۹۰۰ تخت بیمارستانی جدید

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: علاوه بر ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی که طی سال گذشته تاکنون به بهره برداری رسیده است، تا پایان سال ۷ هزار و ۹۰۰ تخت بیمارستانی جدید نیز در ۷۲ مرکز درمانی دیگر به بهره برداری می‌رسد.

عین‌اللهی با اشاره به این که پیگیر استخدام ۲۹ هزار پرستار و ۶۰ هزار نیروی سلامت از سازمان امور اداری و استخدامی کشور هستیم، گفت: با استخدام این نیروها کمبود نیروی مراکز بهداشتی، درمانی و تخت‌های بیمارستانی جبران خواهد شد.

وزیر بهداشت با اعلام این که در سال‌های گذشته وزارت بهداشت در کم شدن جمعیت نقش داشته است، اظهار کرد: تعهد داده‌ایم در زمینه جوان سازی و افزایش جمعیت کار کنیم. بنابراین جلسات متعددی در این رابطه در قرارگاه جوانی جمعیت وزارت بهداشت برگزار شده و این وزارتخانه در بحث جمعیت هم اکنون به یک وزارتخانه پیشرو تبدیل شده است.

تحقق بیمه همگانی بعد از ۴۳ سال

عین‌اللهی در بخش دیگری از سخنانش با اعلام این که بعد از ۴۳ سال بیمه همگانی در این دولت محقق شده است، افزود: یکی از مهم‌ترین اقدامات برای افزایش سطح دسترسی و توسعه عدالت در سلامت، افزایش پوشش بیمه همگانی سلامت است که خوشبختانه با تسهیلات ۶ هزار میلیاردی که مجلس محترم به این کار اختصاص داد در این دولت ۶ میلیون نفر از افراد سه دهک پایین جامعه که از خدمات بیمه محروم بودند، به صورت رایگان بیمه شدند و با اعلام کد ملی خود می‌توانند از خدمات بیمه برخوردار شوند.

وی افزود: با کمک پنج هزار میلیاردی نمایندگان محترم صندوق بیماران خاص برای حمایت از بیماران صعب‌العلاج که متاسفانه در سال‌های گذشته بسیار متضرر می‌شدند، در شورای عالی بیمه سلامت و سپس هیات دولت به تصویب رسید و افتتاح شد.

عین‌اللهی گفت: امیدواریم با ادامه همکاری مجلس در این زمینه بتوانیم تسهیلات بیشتری را برای بیماران صعب‌العلاج در نظر بگیریم.

افزایش ۴۳ درصدی فعالیت‌های دانش بنیان

وزیر بهداشت با اشاره به نامگذاری امسال به‌عنوان «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: با ایجاد شهرک‌های علم و فناوری و تقویت دانش بنیان‌ها امسال شاهد افزایش ۴۳ درصدی فعالیت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت بودیم و جایگاه علمی کشور از رتبه شانزدهم در جهان به رتبه پانزدهم رسید.

عین‌اللهی با بیان این که وزارت بهداشت از وزارتخانه‌های پیشتاز در به‌کارگیری نیروهای متخصص و پیشتاز دانشگاهی است، بیان کرد: ۳ هزار نفر از اعضای هیات علمی کشور در قالب بوردهای تخصصی با وزارت بهداشت همکاری می‌کنند و بسیاری از کمیته‌های تخصصی در حوزه‌های بهداشتی، درمانی و پژوهشی از نظرات این استادان برجسته دانشگاهی بهره‌مند هستند.

وی در پایان از حساسیت‌های ویژه نمایندگان مجلس قدردانی کرد و گفت: وزارت بهداشت آماده دریافت هرگونه پیشنهاد نمایندگان محترم است تا بتواند با حسن اعتماد مجلس در جهت تامین نیازهای بهداشتی، درمانی کشور و نیل به اهداف سلامت همگانی موفق باشد.

کد خبر: 55979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =