خروج شرکت در نمایشگاه‌های صنایع دستی خارجی از صرفه اقتصادی

مدیر عامل اتحادیه سراسری صنایع دستی از غیر اقتصادی شدن شرکت در نمایشگاه‌های خارجی خبر داد. این مسئله به دلیل گران شدن نرخ ارز و حذف کمک‌های دولتی اتفاق افتاده است.

علی محمد اسمعیل مدیر عامل اتحادیه سراسری صنایع دستی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: در حال حاضر با توجه به تغییر نرخ ارز، هزینه‌های اجاره غرفه در خارج از کشور گران تمام می‌شود.

وی افزود: در سنوات گذشته دولت مکان‌هایی را مثلا در میلان ایتالیا اجاره می‌کرد و این غرفه‌ها را مجانا در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار می‌دهد.

محمد اسمعیل گفت: در گذشته صنعتگر برای شرکت در نمایشگاه خارجی فقط پول پرواز می‌داد. حتی دولت به صنعتگران کمک‌های هتلی هم می‌کرد اما اکنون متاسفانه امکان این کمک‌ها وجود ندارد.

وی درباره دلایل قطع کمک‌های دولت عنوان کرد: می‌گویند بودجه نیست. حمایت از صنایع دستی فقط در حرف است ولی در عمل خبری از کمک نیست.

مدیر عامل اتحادیه سراسری صنایع دستی گفت: اگرچه دولت می‌گوید صنایع دستی بعد از نفت اهمیت دارد اما من به‌عنوان مدیر عامل صنایع دستی می‌گویم که هیچ کمکی به ما نشده است.

وی ادامه داد: عدم کمک دولت به اتحادیه مشکلات زیادی برای اعضای آن ایجاد کرده است. تمام دنیا به اتحادیه‌های صنایع دستی کمک می‌کنند. در گذشته میراث فرهنگی به صنایع دستی کمک می‌کرد اما از زمانی که این سازمان به وزارتخانه تبدیل شده است، کمک‌های این مجموعه هم به تدریج کاهش یافته است.

به گفته محمد اسمعیل، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اتاق بازرگانی نیز کمک چندانی به اتحادیه صنایع دستی نمی‌کنند. باید مشکلات بدنه دولت حل شود تا بحث عدم حمایت از اتحادیه‌ها و تعاونی‌های صنایع دستی سامان یابد.

وی یادآور شد: در حال حاضر برنامه مدونی برای این بخش وجود ندارد. باید از طریق تعامل با اتحادیه‌ها، نیاز آنها شناسایی شود. دولت باید به صنعتگران یارانه و سوبسید مناسب ارائه دهد.

محمد اسمعیل اضافه کرد: حتی در بخش مالیات‌ها اگرچه می‌گویند صنایع دستی معاف از مالیات است اما این‌گونه نیست. من هفته قبل ۸۰ میلیون تومان مالیات مربوط به سال ۹۸ برای یکی از فروشگاه‌های صنایع دستی وابسته به اتحادیه را پرداخت کردم. چون به من گفتند در برخی حوزه‌ها فروش داشته‌اید و مثل دیگر فروشگاه‌ها باید مالیات پرداخت کنید.

وی گفت: فروشگاه‌های مربوط به اتحادیه اجناس صنعتگران را در غرفه‌های خود عرضه می‌کنند و وقتی فروش رفت عین مبلغ را باید به صنعتگران پرداخت کنیم.

کد خبر: 55985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =