ایجاد اشتغال مولد جامعه زنان روستایی در مازندران

استفاده صحیح از منابع موجود یکی از الزامات اساسی توسعه محسوب می‌شود و از مهم‌ترین معیارها برای سنجش درجه توسعه یافتگی، میزان اهمیت و اعتباری بوده که زنان یک کشور از آن برخوردارند و در این بین نقش ۲۷۲ تعاونی زنان مازندران به‌ عنوان ابزاری کارآمد در توسعه پایدار از اهمیت بالایی برخوردار است.

‌به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، سازمان‌های جهانی توسعه را بدون مشارکت عمومی مردم فاقد ارزش و اعتبار می‌دانند و به همین خاطر بیشتر کشورها از نهضت تعاون به عنوان یکی از ابزارهای مهم و موثر در امر توسعه به ویژه توسعه اقتصادی استفاده می‌کنند و در کشورمان نیز تعاونی زنان با توجه به انعطاف پذیری آنان، نقش موثر و تعیین کننده ای در بهبود وضعیت اقتصادی خانوارها، اشتغالزایی و توسعه پایدار دارند.

هم اکنون از ۹۴ هزار و ۱۹۰ تعاونی فعال در کشورمان، حدود ۱۰ هزار و ۳۵۰ تعاونی معادل ۱۱ درصد را تعاونی زنان تشکیل می دهند.

بیش از ۳۲ درصد اعضای تعاونی های فعال کشور زنان هستند و بیشترین تعداد تعاونی‌ها با ۹ هزار و ۵۵۸ تعاونی معادل ۹۳ درصد در بخش خدمات، صنعت و معدن، کشاورزی، فرش دستباف مشغول فعالیت هستند و به تعبیری دیگر نیز بیش از ۶ هزار و ۲۳۳ تعاونی معادل ۶۱ درصد تعاونی های زنان در بخش تولیدی، فعالیت می کنند.

از مجموع ۱۴ هزار و ۶۳۰ تعاونی تشکیل شده در مازندران، هفت هزار و ۸۰۶ تعاونی در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی، خدماتی، تولیدی، توزیعی، مسکن و عمران در مازندران مشغول فعالیت هستند و بقیه غیرفعال و راکد هستند.

تعداد اعضای تعاونی‌های فعال استان ۱۲۲ هزار و ۴۰۳ نفر است که در مقایسه با سایر شرکت‌ها، بخش خدمات با ۲ هزار و ۶۹۶، کشاورزی با ۲ هزار و ۱۶۲، بخش صنعت با یکهزار و ۳۹۷، مسکن با ۳۵۵، تامین نیاز مصرف کنندگان با ۱۹۱ و تامین نیاز تولید کنندگان با ۱۵۲ شرکت، بیشترین تعداد تعاونی‌های فعال و ثبت شده را در مازندران تشکیل می‌دهند.

لزوم مشارکت بیشتر زنان در عرصه‌های اقتصادی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران بیان کرد: در کشورمان سال هاست که موضوع توجه به رشد اقتصادی همراه با عدالت اجتماعی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده است و تنها مدلی که می‌تواند کشور را به سمت تحقق عدالت اجتماعی و توسعه همه جانبه سوق و در خیزش عظیم اقتصادی قرار دهد، مدل تعاون است.

علی باقری افزود: رشد اقتصادی، فقرزدایی، اشتغال مولد، یکپارچگی اجتماعی، تقویت کارآفرینی و مدیریت، تمرکز سرمایه‌های کوچک در قالب سرمایه‌های متوسط و کلان از اهداف مهم تشکیل شرکت‌های تعاونی در کشور است.

وی ادامه داد: تعاونی‌ ها به لحاظ اقتصادی به عنوان یکی از موثرترین راه‌های توسعه پایدار در برنامه‌های توسعه کشور قرار دارند و یکی از عوامل موثر نیز در تحقق حماسه اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار در کشور همین تعاونی ها هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران خاطرنشان کرد: تا زمانی که به زنان به عنوان نیمی از نیروی انسانی در روند توسعه توجه کافی نشود، تحقق توسعه پایدار آرزویی محال به نظر می رسد که یکی از ابزارهای مهم برای دستیابی به رشد و توسعه، آموزش و بالا بردن سطح سواد زنان و افزایش مشارکت آنان در مسایل اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی است.

باقری افزود: برای رسیدن تشکل های زنان به توسعه پایدار، انجام تغییرات اساسی در روند آموزش لازم و ضروری است و باید وضعیت آموزشی و فرهنگی زنان در راستای تحقق توسعه پایدار مورد بررسی قرار گیرد.

در طول یک دهه گذشته تعاونی‌های بسیاری با عنوان تعاونی زنان در کشور تاسیس شدند و با توجه به تحولات سریع اجتماعی- اقتصادی در سطح جهانی و ملی و مطرح شدن موضوع مشارکت سازمان یافته زنان، نقش تعاونی ها در توانمندسازی زنان بارزتر شده است. این تشکل های مردمی با افزایش توانمندی های زنان، سبب قدرت بخشی آنان جهت ایفای نقش برجسته تر در تصمیم گیری ها و فعالیت های اجتماعی می شوند.

به گفته کارشناسان، زنان ۵۰ درصد جمعیت و یک سوم تعاونی‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند و با توجه به نقش موثر آنها در توسعه اقتصاد و تولید ناخالص داخلی لازم است از ظرفیت‌های بالقوه آن‌ها به گونه ای شایسته استفاده کرد.

تعاونی‌های زنان که در کشورمان با استقبال مطلوبی نیز مواجه شده است و در بخش‌های تولیدی، توزیعی و خدماتی مشغول فعالیت هستند و عمده تولیدات آن‌ها در حوزه‌های خدمات، صنایع غذایی، صنایع ‌دستی، گلیم و فرش دستباف و کشاورزی است.

فعالیت ۲۷۲ شرکت تعاونی بانوان در مازندران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: از مجموع هفت هزار و ۸۰۶ شرکت تعاونی ثبت شده در مازندران، ۲۷۲ شرکت تعاونی مربوط به بانوان است که با یکهزار و ۷۷۲ عضو و با سرمایه گذاری حدود ۲۴ میلیارد ریال در بخش‌های مختلف خدماتی و تولیدی، مشغول فعالیت هستند.

باقری، بیشترین تعداد تعاونی های زنان در مازندران را در بخش خدمات و کمترین میزان را نیز در بخش معدن عنوان کرد و افزود: بابل بیشترین و فریدونکنار نیز کمترین تعداد تعاونی های فعال زنان را در سطح این استان در اختیار دارند.

وی با بیان اینکه در یکسال اخیر ۶ شرکت تعاونی زنان در شهرهای مختلف مازندران تاسیس و راه اندازی شد که این امر بیانگر مشارکت بیشتر زنان در فعالیت‌های اقتصادی است، تاکید کرد: رویکرد دولت سیزدهم احیا و حمایت از شرکت های تعاونی است و برای تحقق این مهم نیز در طی یکسال اخیر اعتبارات مطلوبی به این امر اختصاص داده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با بیان اینکه بیشتر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: یکی از راهکارهای اصولی برای ایجاد اشتغال پایدار و توسعه در جامعه، تشکیل شرکت‌های تعاونی است که اعضای آن با در اختیار داشتن سرمایه‌ای ناچیز می‌توانند نسبت به تاسیس شرکت تعاونی اقدام کنند.

تامین اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی برای تعاونی‌ها

باقری از امضای تفاهمنامه با بانک توسعه تعاون برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز به تعاونی‌ها خبر داد و افزود: از محل منابع این بانک، امسال ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب پرداخت تسهیلات به تعاونی‌های این استان از جمله تعاونی‌های زنان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه برای پرداخت تسهیلات مورد نیاز به تعاونی‌های زنان هیچگونه محدودیتی وجود ندارد، یادآور شد: از مجموع اعتبار در نظر گرفته شده، از ابتدای امسال تاکنون تعاونی‌های زنان مازندران موفق به دریافت ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات مورد نیاز به عنوان سرمایه در گردش با کارمزد ۱۸ درصد و با بازپرداخت یکساله شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با بیان اینکه طبق قانون ۲۰ درصد سهامداران شرکت‌های تعاونی زنان را باید بانوان تشکیل دهند و به طور میانگین هر یک شرکت تعاونی بین هفت تا ۱۰ عضو دارد، گفت: امسال همچنین از محل منابع بانک قرض‌الحسنه رسالت استان، پنج میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات به تعاونی‌های زنان مازندران با کارمزد ۲ درصد و بازپرداخت پنج ساله در نظر گرفته شد که تاکنون ۵۰۰ میلیون تومان پرداخت شد.

نبود بازاریابی و کمبود نقدینگی از مهمترین مشکلات تعاونی‌ها

باقری، پایین بودن سطح سواد اقتصادی اعضا، نداشتن آگاهی و نبود بازاریابی متناسب با سلیقه بازار، نبود آگاهی از قوانین و مقررات مرتبط و کمبود نقدینگی را از عمده ترین مشکلات فراروی تعاونی‌های زنان عنوان کرد و افزود: بیشتر تعاونی‌های زنان به علت نداشتن سند ملکی به عنوان ضامن، برای دریافت تسهیلات بانکی با مشکل مواجه هستند.

وی با بیان اینکه بستر مناسب برای حضور و فعالیت بانوان در عرصه‌های اقتصادی کشور به طور کامل فراهم نیست و علت آن نیز فقر فرهنگی در جامعه است، تصریح کرد: بستر فرهنگی برای انجام کارهای اقتصادی بانوان در بخش خصوصی فراهم نیست به گونه‌ای که بسیاری تعاونی‌های زنان برای تهیه محل کسب خود با مشکل مواجه‌اند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران، برنامه ریزی و ایجاد ساز و کارهای چرخه هدایت، مشاوره و راهنمایی زنان متقاضیان حضور در عرصه تولید به منظور کاهش آسیب های فرآیندهای راه اندازی و بهره برداری از پروژه های اقتصادی، شناسایی طرح های نوآورانه اقتصادی برای توانمندی ها و علایق شغلی جامعه هدف، جهت دهی به ایده ها و طرح های خلاقانه در قالب شرکت های تعاونی با هدف ایجاد اشتغال و کمک به معیشت خانواده و امکان برقراری پیوند سازمانی مناسب و مشارکت بین کارجویان، کارآفرینان، مدیران حرفه ای و سرمایه‌گذاران در ایجاد و توسعه کسب و کارهای تعاونی های زنان را از جمله اقدامات و تمهیدات لازم برای رفع موانع پیش‌رو تعاونی‌های زنان برای کسب موفقیت بیشتر آنان در عرصه فعالیت های اقتصادی و اشتغال دانست.

باقری بیان کرد: از دیگر اقدامات و تمهیدات می توان به حمایت در زمینه بازاریابی، توسعه بازار و کمک به فروش کالاهای تولیدی با استفاده از ساختارهای موجود از جمله تعاونی های مصرف، برگزاری نمایشگاه های دائمی و سالانه و فراهم شدن امکان بهره مندی کسب و کارهای زنان از حمایت ها و مشوق های بخش تعاونی اشاره کرد.

وی، تقویت ارتباط میان کسب و کارهای نوآورانه زنان با مراکز رشد و پارک های علم و فناوری و نیز استفاده از ظرفیت های علمی و کاربردی مراکز نوآوری و اندیشکده تعاون برای حمایت و پشتیبانی در راه اندازی کسب و کارهای زنان در قالب تشکل های تعاونی را از دیگر تمهیدات لازم برای رفع این مشکلات و موانع دانست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران، رویکرد اصلی دولت سیزدهم را توسعه بخش تعاون و حمایت از کسب و کارهای خرد و کوچک عنوان کرد و از افزایش صدور مجوزهای مربوط به مشاغل خانگی در طی سال‌های اخیر خبر داد و بیان کرد: در حالی که در سال ۹۹، یکهزارو ۲۱۷ و در سال ۱۴۰۰ نیز ۲ هزار و ۳۹۷ مجوز مشاغل خانگی در این استان صادر شد اما در سایه حمایت های دولت سیزدهم تنها در پنج ماهه نخست امسال، یکهزار و ۲۴۵ مجوز مشاغل خانگی در مازندران صادر شد که این امر بیانگر عزم جدی دولت در حمایت از کسب و کارهای کوچک است.

افزایش ۱۵ برابری اعتبارات مشاغل خانگی
باقری از افزایش ۱۵ برابری اعتبارات مربوط به مشاغل خانگی خبر داد و افزود: از زمان فعالیت دولت سیزدهم یعنی در سال گذشته ۶۰۰ و امسال نیز ۹۱۷ میلیارد ریال اعتبار ابلاغی برای این بخش تخصیص یافت و این در حالیست که در سال ۹۸، ۶۰ میلیارد ریال و در سال ۹۹ نیز همین میزان اعتبار در قالب پرداخت تسهیلات به مشاغل خانگی در نظر گرفته شده بود.

از مجموع ۱۴ هزار و ۶۳۰ تعاونی تشکیل شده در مازندران، هفت هزار و ۸۰۶ تعاونی در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی، خدماتی، تولیدی، توزیعی، مسکن و عمران در مازندران مشغول فعالیت هستند و بقیه غیرفعال و راکد هستند.

تعداد اعضای تعاونی‌های فعال استان ۱۲۲ هزار و ۴۰۳ نفر است که در مقایسه با سایر شرکت‌ها، بخش خدمات با ۲ هزار و ۶۹۶، کشاورزی با ۲ هزار و ۱۶۲، بخش صنعت با یکهزار و ۳۹۷، مسکن با ۳۵۵، تامین نیاز مصرف کنندگان با ۱۹۱ و تامین نیاز تولید کنندگان با ۱۵۲ شرکت، بیشترین تعداد تعاونی‌های فعال و ثبت شده را در مازندران تشکیل می‌دهند.

کد خبر: 55996

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =