کاوشی در اقتصاد تعاون

کاوش‌های بین المللی براساس آخرین بررسی‌های صورت گرفته در زمینه گردش مالی، ۳۰۰ شرکت تعاونی برتر جهان را معرفی کرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از اتاق تعاون ایران، یازدهمین گزارش سالانه، شامل ۳۰۰ تعاونی برتر، رتبه‌بندی بخش‌ها، داده‌های مربوط به اشتغال و گزارشی ویژه در مورد دیجیتالی‌سازی و هویت تعاونی است.

کاوش تعاونی جهانی که فرآیندی متشکل از جمع‌آوری، ادغام، تجزیه و تحلیل داده‌های اقتصادی، اجتماعی و سایر اطلاعات مربوط به کارکنان با هدف نظارت و ارائه ی تاثیرات اقتصادی و اجتماعی بزرگترین تعاونی ها در سراسر جهان است، منجر به ایجاد یک پایگاه داده به‌روز و منظم می شود.

براساس کاوش تعاونی جهانی در سال ۲۰۲۲، پنج تعاونی برتر براساس گردش مالی شامل Groupe Crédit Agricole از کشور فرانسه با ۸۸.۹۷ میلیارد دلار، REVE Group از کشور آلمان با ۷۷.۹۳ میلیارد دلار، BVR از کشور آلمان با ۵۸.۰۲ میلیارد دلار، Zen-Noh از کشور ژاپن با ۵۷.۶۹ میلیارد دلار و ACDLEC Leclerc از کشور فرانسه با ۵۴.۸۳ میلیارد دلار بوده اند.

 کاوشی در اقتصاد تعاون

براساس این گزارش، ۵ تعاونی برتر براساس گردش مالی به تولید ناخالص داخلی سرانه به شرح جدول است:

 کاوشی در اقتصاد تعاون

گفتنی است این بررسی های آماری نشان داد در میان ۳۰۰ شرکت تعاونی با گردش مالی برتر، شرکت های تعاونی تولیدکننده توانسته اند ۴۲ درصد، شرکت های بیمه ای اتکایی ۲۸ درصد، شرکت های تعاونی مصرف ۲۳.۷ درصد، شرکت های غیرتعاونی که توسط تعاونی ها اداره می شوند ۳.۷ درصد، شرکت های تعاونی کارگری ۱.۷ درصد، شرکت های تعاونی چند ذینفعه ۰.۷ درصد و شرکت های تعاونی تولیدکننده و مصرف کننده ۰.۳ درصد را به خود اختصاص دهند.

 کاوشی در اقتصاد تعاون

در بخش دیگری از این گزارش ۳۰۰ شرکت تعاونی با گردش مالی برتر براساس فعالیت اقتصادی سنجیده شده اند که از سهم ۳۳.۷ درصدی صنعت بیمه، سهم ۳۳.۳ درصدی کشاورزی و صنایع غذایی، سهم ۱۹.۷درصدی خرده فروشی و عمده فروشی(مصرف) و سهم ۸.۷درصدی خدمات مالی، حکایت دارد.

 کاوشی در اقتصاد تعاون

پراکندگی جغرافیایی شرکت های تعاونی برتر براساس گردش مالی در میان قاره ها نیز از نکات حائز اهمیت است. در فهرست ۳۰۰ شرکت تعاونی برتر ۹۱ شرکت در قاره آمریکا، ۱۶۸ شرکت تعاونی در قاره اروپا و ۴۱ شرکت تعاونی در قاره آسیا و اقیانوسیه قرار گرفته اند.

به باورکارشناسان، ارزش پول، تورم، نوسان نرخ ارز، تحریم های ظالمانه و نظایر آن از مهمترین دلایلی است که در کنار نوع عملکرد شرکت های تعاونی در داخل کشور، عدم توجه و حمایت لازم از تعاون به عنوان یکی از بخش های اصلی اقتصاد ملی، باعث شده است که شرکت های تعاونی ایرانی نتوانند در این فهرست قرار بگیرند. البته با بهبود سطح و جایگاه بین المللی تعاون و رفع تحریم های اقتصادی علیه کشورمان، امید آن می رود که شرکت های تعاونی موفق ایرانی بتوانند در این کاوش های بین المللی دیده شوند.

 کاوشی در اقتصاد تعاون

کد خبر: 55997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =